AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
188

Oljeförbrukning E46 320i touring 2005

Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Hej.
Har ett bekymmer.
Köpt en 320i touring 2005, bra skick men tar olja,mycket olja,ca 1 liter på 25-30mil.
Killen som jag köpte den av bytte vevhusventilationen och slangarna,men det hjälpte inte.
I min värld är det då det som återstår,antingen oljeringarna som är slut eller ventilstyrningarna/ventiltätningarna eller båda. Det enda riktiga är väl att helrenovera motorn,men vill helst göra så lite som möjligt,då jag bara tänkt ha den som vinterbil.
Den ryker bara ibland när man startar den,hade den rykigt alltid vid start så hade jag sagt styrningarna/tätningar.
Den läcker inget,inga fläckar under bilen. Ryker inte direkt när man kör,men luktar bränd olja,tydligt.
Går klockrent i motorn,det enda är att den tänder motorlampan typ varannan vecka,men efter lite aggressiv körning så slocknar den igen,misstänker att lambdan blir igensotad eller något av all olja
Tacksam för all feedback.

Riktiga män kör turbohoj!!
Ingen hör när du skriker i 300km/h
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Glömde skriva,har gått 22000 mil
Ma
1.267
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Om det luktar bränd olja kan du ha ett läckage som rinner ned på grenröret, värt att kolla upp.
Ni
864
Nip
320i-04
Som sagts, kolla bl.a annat tändstiftbrunnarna.
Jag fick tipset vid service på min att det var olja där, och det var bara ventilkåpepackning.

Men motorlampa kanske pekar på allvarligare fel(om inte helt orelaterat).

Har du motorlampa kan det först bli pending kod, och sedan när kod igen så tänds motorlampan.
- det är vanliga gången

Stående tips AP är väl att skaffa en OBD2 scanner med äldre bil. Då kan du nolla koder helt och kolla lite då och då.
- då får du också klara besked vad som lagt koder och inte behöva gissa om lambda osv
- massa spekulation och kanske även verkstadsbesök du slipper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.