|
|
---|---|
Hejsan ny här på forumet och köpte min första BMW 520D 2011 för inte så längesen! Har fungerat klockrent tills förra veckan då felmeddelandet "drivlina - Kör försiktigt" kom upp men gick bort lika snabbt igen, Hade full drivkraft så tänkte inte mer på det, hörde inga konstiga ljud, bilen gick inte konstigt. Men nu igår på väg hem från jobbet så dog den vid ett röd ljus, fick igång den igen kunde köra några meter till en säker plats och fick ställa den där några minuter med avstängd motor. Startade igen och motorn skakar, hörs konstig, kunde köra den hem men hade noll kraft, inga fel meddelande har kommit upp i displayen och nu dör motorn varje gång jag startar den. Dör nästan direkt precis som den inte får tillräckligt med diesel i sig. Har försökt att söka efter problemet utan några svar så vänder mig till er här på forumet Någon har som haft liknande problem som kanske kan guida mig? Mvh | |
Hej och välkommen! En felkodsutläsning bör göras och det med en BMW-specifik läsare. Om du inte redan själv har, eller kan låna från en kompis, bör du snarast skaffa en. Ett viktigt redskap för oss ägare till en gammal BMW. Länk är forummedlem med vänlig support. Under tiden du väntar på att fler skall svara, sök här ovan på ”Motorn near dör”. Många svar, så du får mycket att läsa…. //Lennart Edit: Se till att ha minst 25 liter soppa i tanken! |
|
Hej! Precis som Lennart skriver, gör en felkodsutläsning. Kan med rekommendera den länken, köpte själv därifrån och är mycket nöjd. Spontant låter det som din motor kan haft intermittent lågt railtryck. Finns mycket som orsakar det, tex igensatt bränslefilter eller lågt tryck från högtryckspumpen, limp home mode (SW) orsakat av läckage, defekt pump mm. Intressant att felsöka, med inte alltid så kul när man behöver bilen i vardagen. Prova googla på; "common rail", "low rail pressure", "clogged diesel filter" "high pressure fuel pump", " defect rail pressure sensor" (railtrycksgivare på commonrailen) etc. Som sagt börja med de enkla sakerna vid felsökningen DTC utläsning. Igensatt bränslefilter kan orsaka problem med bränsleflödet. Man kan kolla på rör, kopplingar, rail mm. efter externt läckage. /Magnus |
|
Tack så mycket för svaren! Precis hem kommen från jobbet och dags att börja ta itu med problemet /Johan |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.