AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
309

Minsta fälgstorlek, G2x med M-sport bromsar

Hej!

Någon som vet om 17” fungerar på G20/G21 med M-sport bromsar?

Vad är praxis med X-drive och M-paket, antar att vinterhjulen har samma dimension fram och bak?
Visa användare
8.546
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har svårt att tro att 17” generellt fungerar. Det skulle då behöva vara någon unik 17”-fälg.

Vinterdäcken som praxis har nog många samma dimension runt om, men det är nog inte ovanligt med bredare bak. De som byter däck men inte fälg kör ju så.
bl
2.202
blixten
325i -88
Man kan i flera fall köra med 17 tums plåtfälgar på bilar med större bromsar då plåtfälgarna är tunnare än aluminium. Jag har gjorde det på en tidigare bil pga att utbudet av vinterdäck på den tiden var väsentligt bättre till 17 tumshjul och dessutom billigare. Men det får man i så fall testa ut själv.
Tack för svar. Jag kikade i ETK:n som finns online. 225/50-R17 eller 225/45-R18.

För de 4 aluminiumfälgarna i katalogen står inget om att det inte skulle gå med M-sport bromsar. Dock verkar det inte fungera med M-performance bromsarna.
Som sagt, det finns 17" BMW-fälgar som funkar med "sport-bromsar" (2NH). T.ex. 778 reflex silver 2471489. Det var det som återförsäljaren föreslog till vinterhjulen när jag köpte min bil.
Jag byter nu till 18", för det är så tight mellan OK och insidan fälgen så det har blivit en repa runt om på insidan av 2 av fälgarna. Det måste bero på stenar som tillfälligt fastnat i mellanrummet tänker jag.
st
3.418
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Då jag tittar i ETK på min fd 330e M-sport 2020 (3' G20 330e BMW LA wheel V-spoke 778 - 17") så står följande:

For vehicles with
Sport brake system SZP1A=No
02 Disc wheel, light alloy, Reflexsilber 7,5JX17 ET:30 4

Dvs ej för bilar med Sportbromsar.

För övrigt så köpte jag bilen begagnad (1 år) med ovannämnda vinterhjul och det fanns rejäla repor i den blå utsidan av bromsoken fram.

SZP1A är snäppet värre än S2NH.

Det jag frågade efter var just S2NH (M-sport bromsar).
Pa
1.109
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: He

Om det visar sig att 17´skulle passa...har jag en uppsättning 17´original i nyskick med dubbfria Conti 225/50 R17, ca 7 mm, repfria fälgar, TPMS. Har haft dem på min G21 (ej sportbromsar). Bara att höra av dig, de finns i Uppsala.
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.