AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
266

Har kamkedjan gett sig, tips på felsökning eftersökes | 320d F30 -12

1
röd320d
320d F30 -12
Hej alla,
Jag har en 320d F30 årsmodell 2012 med den beryktade N47 motorn som nu har börjat strula.
Gjorde en längre körning vid påsk och när bilen parkerades så hörde jag ett ljud som lät som ett luftläckade, ungefär som när man har ett hål i avgasröret, ett pysande ljud. Kunde dock inte identifiera var det kom ifrån och tänkte att jag får kolla på det när jag kan nyttja ett garage nästa gång.

Vidare till två veckor sedan där jag skulle göra en resa på 8 mil, det pysande ljudet var kvar. När det var en mil kvar började ljudet låta lite mer. Testade om ljudet varierade med varvtalet men det var konstant. Kom fram till min destination och fick höra av mina föräldrar att bilen lät som en ringvält.
Stängde av bilen och kollade oljan, ingen metallflingor som kunde ses.

Testade att försöka starta bilen igen (vilket nu i efterhand känns korkat) med resultatet att motorn inte startade och inget hördes. I ISTA kunde jag se felmeddelandet "Engine start fault during starter operation: No engine speed on activation".
Bilen var alltså körbar tills den stängdes av.

Efter lite googlande misstänker jag nu att det är kamkedjan som gett sig.
Finns det något sätt att verifiera detta utan att att plocka ut motorn ur bilen?
Kan man lyfta toppen av motorn eller en kedjespännare och känna på kedjan?
Om det nu är kamkedjan som gett sig, finns det något enkelt sätt att se om övriga motorn klarat sig?

Motorkoden är N47D20O1 och bilen har gått ca 23 000 mil.

Allt gott,
Marcus
si
463
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Kanske startmotorn som e gången ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.