AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
238

E39 4.6is startar inte

Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Så, jag är i sluttampen på mitt vinterprojekt att knöla ner en M62B46TU i min E39 och har stött på lite bekymmer.

Den ursprungliga startmotorn verkar ha tagit livet av sig, spektakulärt. Säkring F114 under passagerarsätet gick och en bilelektrisk firma dömde startmotorn som tvärkass med någon form av generell kortslutning och omöjlig att reparera.

En ny Hella startmotor inhandlades och monterades. Den snurrade utan att drevet grep i svänghjulet. När den demonterade och provkördes på bänk snurrade bendixdrevet men det förflyttades inte till ingreppsposition.

Således reklamerades startmotorn och en ersättning kom med posten. Den drar inte heller runt motorn.

Batteriet är någorlunda fräscht, det har stått på laddning över tid. Jordpunkter är kontrollerade och rengjorda. Extra jordkabel emellan kaross och motor drogs för att utesluta jordfel.
Startförsök med hjälp från annan bil har varit lönlöst.

Innan motorbyte har bilen haft lite mörtiga saker för sig med just startmotorn, om man höll nyckeln i startläge snurrade startmotorn utan att dra runt motorn men om komfortfunktionen med att som hastigast till läge 3 så fungerade allt UA.

Motorn har startat tidigare, innan ursprungsstartmotorns plötsliga uppsägning.
Jag har fått slut på ideér nu. Det känns ohyggligt osannolikt att två nya startmotorer skulle vara dåliga direkt ur lådan, utan jag får intrycket att det är något annat fel någonstans som jag missar.

Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Med en original startmotor från skroten startar den utan några som helst problem.
Bedömningen är att Hellas startmotorer inte är kompatibla till 100% med min konfiguration.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.