|
|
---|---|
Jag behöver lite köpråd. Min E91-11 320d manuell Advantage som jag har haft sedan ny har rullat 32 000 mil snart, det är den absolut bästa bil jag har haft med väldigt lite fel men är sugen på att gå upp en storlek och vill ha automat istället för manuell. Jag vill lägga max ~200k utöver vad jag får för min vid försäljning. Jag kommer köpa privat. Diesel och automat är ett krav, vad mer ska man titta efter eller akta sig för utrustningsmässigt? Hört negativt om X-Drive så undviker nog fyrhjulsdrift, eller? Är det stor skillnad på F11 och G31 så är det värt att lägga extra och skaffa en G31? Tacksam för tips! Med vänlig hälsning, Pontus | |
F11 530d alltså en 6a är nästan ett måste för den karossen. Facelift är också att föredra med alla uppdateringar. | |
Det är kombi du vill ha? | |
Varför skulle en 6:a vara ett måste? Totalt trams. X-drive kan du fundera över hur viktigt det är och om det är värt strulet med däck etc som det kan medföra. Leta efter utrustning som du trivts med eller saknat på din 320. |
|
Om privatköp och bakhjulsdrift är krav så lär urvalet vara väldigt begränsat. I alla fall om du vill ha en lite nyare bil dvs G31. | |
Bytte från en 330d E91 -06 till en 535d GT F07 -11 ganska nyligen. Kollade faktiskt med på F11 i första hand då det var dags att byta bil, då jag gillar F11 generationen. Först var jag inne på att köpa en F11 520d xDrive LCI, då utbudet är ganska stort. Men iom att jag kör mycket mellan Stockholm - Jkpg så var komfortstolar samt diesel 6a ett önskemål. Kollade många 530d, 535d samt även F01 730d och 740d. Tills jag hittade en GT och insåg att jag klarar mig utan xDrive. GT:n känns minst 2 storlekar större än e91:an, tex axelavståndet i F07 är samma som F01. Dock så är E91 klart roligare att köra på små kurviga vägar. Men komforten i GT:n är svårslagen. Extrautrustning som headup display, komfortstolar, 360 kamera mm bra att ha. Jag gjorde research och kollade vad slitdelar, tex bromsskivor, belägg, ok, länkarmar mm kostar. 5 serien F07-gen. delar en del artiklar med F01-gen. Kolla även drivlina och efterbehandling, tex DPF. Samt om bilen är Eu6, även status på urea (ad blue) doserenhet tex. Sånt kan bli dyrt att byta när miltalen springer iväg. Service historik är a och o, min bil hade flera kvitton, tex bytt kompressor, låskistor, luftdämpare mm. Jag reparerar och servar bilen själv. Kommer byta diffbussningar, hardyskivorna & länkarmar snart, delar är enkla att få tag i. Om jag är nöjd med GTn? Jodå mycket nöjd, man åker mycket fint, komforten, utrymmet och utrustningsnivån är ett stort plus. Men hade säkerligen varit mkt nöjd med F10/F11. Gällande F07/F10/F11 Pre LCI vs LCI, så skiljer det en del, googla på "Bmw F10 facelift vs Prefacelift". G31 har jag inte koll på, då jag är "old school", dvs håller mig till E39 & F07 :) /Magnus |
|
Har nyligen skaffat en F34 (GT) och är mycket nöjd. Den är utan vidare en storlek större än e91 och har stort bagageutrymme och mycket stort baksäte. Inte så långt från F10, men så klart mindre än F07 som jag också haft. Jag har en full m-sport som gör att den är ganska spänstig i chassiet. Hade jag haft bättre budget hade jag köpt en F34 med stora dieselsexan. Nu blev det en 328i som med lite optimering går mycket bra också. | |
Hej PR. Min 520d x-drive -19 är till salu om några veckor. Om du kan gå upp lite i budget så är det en pedantskött sportline. 2 brukare nybesiktigad och fullservad på BMW. 12k mil. Svart metallic. - Värmare fjärr - Hifi - Vinterdäck dubb 18” - Display key - nytt: sommardäck Continental premium contact 7 18”, framruta, bromsar fram (skivor & belägg) Pris samma som jag blivit erbjuden av Nemi och vi köper din bil etc. 245k Regnr: EEA34C |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.