|
|
---|---|
Hej människor. Det är dags för ny bil - men denna gången satsar jag på en nästan ny istället. Jag har radarn på bilar från 1 000 km tilll 6 000 på mätaren. Men jag har lite speciella önskemål när det gäller utrustningen har jag förstått. Det har gjort att utbudet minskat drastiskt, även om jag också letar i Tyskland. Skinn är med på kravlistan, svart sådant. Den enda bilen jag hittat på länge nu som inte än gått mig ut händerna har all utrustning...men inte just skinn. Den har konstskinn. Förvisso svart sådant. Jag har aldrig varesig haft eller åkt i en bil med konstskinn, inte vad jag vet i alla fall - men jag har hört att det är stor skillnad på konstskinn idag jämfört med för bara tio år sedan. Visst, man kan sätta sig i en bil i visningshallen och känna lite, men det berättar ju bara hur det känns där och då. Hur är det att leva med det under en längre tid? Kyla? Värme? Komfort? Slits det konstigt? Ni som har erfarenheter, dela med er. Är konstskinn ett stort no-go eller skall man förbarma sig över ett gäng kossor som man slipper ta livet av? ratata | |
Jag vet inte hur det är på just den modellen du tittar på. Men snackar vi nya BMW så skulle jag säga att konstskinn numera är ett fullvärdigt alternativ. Jag stod mellan äkta och konstskinn på min i5 och det blev konstskinn, jag kunde helt ärligt inte känna någon skillnad, om något tycks konstskinnet (som de kallar Veganza) något bättre för mig! Så med bättre färgalternativ och mycket billigare pris så var valet ganska enkelt. Jag har alltid haft äkta skinnklädsel tidigare. Ska dock sägas att konstskinnet på t ex Volvo är rena skämtet. Det skulle jag aldrig betala för, det känns som billig plast. |
|
Det första man ska komma ihåg är att "riktigt skinn" nästan alltid är lackerat och lika tätt som plast. Här är ett äldre blogginlägg från 2019 som beskriver de val som fanns då. Inklusive den sensatec som fanns. Länk Lite kort: Dakota/Vernasca: This is the most common BMW leather at the moment. They’re both quite similar, as they’re both real leathers with artificial dyes and finishes, while also having a “grain” embossed into the surface to make it look like natural grain. Det är visserligen skinn i grunden men det man faktiskt berör är plast/lack som är stansat så att det ser ut som skinn. Nappa: This is where things get nice. Nappa Leather is one of the BMW leather options on cars like the 5 Series, 6 Series and 7 Series and it’s a more premium, more natural option than either of the aforementioned two. It’s a full-grain, un-split, semi-aniline leather and it features a light clear-coat finish for durability. Även här har du ett tunt lager klarlack (dvs mer eller mindre plast) som du faktiskt sitter på. Men det är inte lika tjockt och då blir det alltså mjukare. Merino: It’s the finest quality cowhide BMW offers and it’s not dyed with any artificial colors or coatings. So it’s the richest and most premium leather among the bunch. But it’s also the most expensive and will require care and maintenance to keep its quality and look. Här har du vad jag skulle säga är "riktigt skinn". Men eftersom det inte har ett lager lack/plast som skyddar så måste man behandla och ha sig. Sen är Alpinas Lavalina-läder ännu finare. Det andra man ska komma ihåg är att det finns massor av olika kvaliteter och utföranden på konstskinn också. Det jag har i min Model S är otroligt mjukt och hållbart. Över 22 tusen mil och fortfarande i väldigt gott skick, trots att det är kritvitt. En stor fördel med konstskinn/plast är att plastbasen i klädseln inte suger åt sig missfärgningar på samma sätt som skinn kan göra. Det gör att man kan ha en ljus klädsel som håller sig fräsch längre än vad en ljus läderklädsel skulle göra. För förr eller senare nöter man bort delar av lackeringen och kommer ner till det egentliga lädret på vissa ställen. Sen är väl lackeringen inte helt tät utan spiller man nåt så rinner det igenom vid sömmar osv så att skinnet suger upp saker ändå och blir missfärgat. Vi har riktigt skinn i vår i3:a och jag tycker att det doftar annorlunda i kupén tack vare det. Det bidrar till en lite lyxigare känsla. Men förutom doften så finns där egentligen ingen fördel gentemot plastklädseln i Teslan. Plastklädseln är mjukare och bekvämare och tack vare sin ljusa färg blir den inte lika varm på sommaren. Blir klart svettigare på ryggen i BMW:n som har en ganska mörk läderklädsel. |
|
Jag har två bilar med BMWs "äkta" skinn och helt ärligt - det känns som att sitta på stenhårt sandpapper. Det är verkligen ingen skön kvalitet eller ytfinish på skinnet. Sen har jag konstskinn i Teslan - det är enormt mycket trevligare att sitta på trots att det inte är "äkta". Så häng inte upp dig på hur många kossor som dött i inredningen, det säger inte så mycket ;) |
|
Tack för er input, jag blev klokare. Det redan lilla utbudet blev något större nu när jag inte längre räds konstskinn. Det där med just ljust konstskinn var oväntat att höra, hustrun är livrädd för att ha en bil med sådant av rädsla för att smutsa ned det. Men nu vet vi bättre. Nu skall jag gå och göra något vettigt istället, jag skall gå och spruta byggskum i avgasröret på grannens jävla mudderverk, en rostig Opel från -99 som både låter och luktar illa här på gatan. Jag hörde den precis. Hälsningar ratata |
|
Har egentligen inget nytt att bidra med mer än att egentligen stämma in i kören. Dels har det hänt mycket med konstskinnet och moderna BMW har riktigt mjukt och fint konstskinn, och dels så är BMWs billigaste "riktiga" skinn ganska tråkigt i utförandet. Det gör att man inte saknar riktigt skinn särskilt ofta, och bilarna som är utrustade med nappa eller merino är rätt få om man kollar "standardbilar". Vi hade ljust merino i vår förra femserie (G30) och jag tycker det är otroligt läckert och var värt slitet med att hålla det rent, det doftade gott och var läder på fler ytor än vad konstskinnet har. Men hade inte haft det som ett måste om jag letar begagnat, mer en bonus. | |
I vår I4a är det Sensatec Cognac, bilen har nu gått 2500mil, jag väger 100 pannor och jag kan inte se en enda liten tendens till slitage i förarstolen. I vår förra G31 kunde jag se slitage i Dakotaskinnet efter knappt 1000 mil då det började flagna/spricka lite i ryggslutet. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.