|
|
---|---|
Hej, jag har en BMW 523i från 1996 som har ett konstigt fel. Det går inte att hålla varvtalen på 2000 varv/minut när den står på gården utan växeln i. När jag börjar trycka på gaspedalen vandrar varvtalen ganska snabbt upp till 2500 varv, men när jag sen lättar på gasen för att komma ner till 2000 varv hörs ett "tjoff"-ljud från insuget eller varifrån det nu kommer och sen går motorn ner på tomgång igen trots att gaspedalen är intryckt en par centimeter. Jag har läst runt här på forumet och nån hade visst bytt komponent nummer 2 i detta diagram: Länk Det hjälpte inte för mig. Jag har även bytt komponent nummer 2 i detta andra diagram utan resultat: Länk Det kommer inte heller upp några felkoder när jag testat med utrustning. Sålänge motorn ännu är kall går det att hålla 2000 varv/minut men när motorn uppnått arbetstemperatur = nålen står rakt upp så börjar dethär fenomenet. Vad kan det vara? Motorn går för övrigt riktigt bra, rycker inte vid acceleration eller andra konstigheter. På besiktningen tar de ju avgastest med 2000 varv/minut så jag får ju inte ens bilen besiktigad om jag inte försöker besiktiga med kall motor men då har den istället för höga avgasvärden. Tacksam för alla svar och tips! | |
Jag brukar alltid börja med att röktesta insuget. Ofta blir det något vakumläckage som får bilen att gå knackigt. Skulle det vara tätt skulle jag misstänka del 1 i första länken. Har varit med om något liknande då fick jag byta gasspjället. /swejok |
|
Ok! Hade faktiskt tänkt röktesta insuget som nästa steg och eventuellt rengöra tomgångsventilen. Kan även tillägga att det räcker med att man trycker ner gaspedalen några millimeter så rusar motorn upp till ca 2500 varv. Släpper man sen gaspedalen en millimeter går den ner på tomgång. Tomgången är dock jämn och fin, inga misständningar. |
|
Ovan stärker min tanke på att det är gasspjället. | |
Rengjorde tomgångsventilen i helgen men ingen förändring. Nu till det riktigt märkliga: kopplar man ur AC:n så går det att hålla 2000 varv i minuten och andra relativt låga varvtal trots att motorn är varmkörd. Trycker man igång den igen så går det att bara hålla ca 2500 varv och uppåt... Nästa helg får jag förhoppningsvis insuget röktestat så får se då vad det visar. |
|
Intressant, som sagt. AC:n har diverse tryckventiler och tryck- resp. temperatursensorer. Felfunktion där kan ställa till det. Jag vet bara inte hur du på egen hand skulle kunna bekräfta det. (En son har en Toyota LC, där AC-kompressorn låste sig totalt, när utetemperaturen nådde +30 grader. Inte kul där han och familjen var ute och äventyrade. Det blev en lång och resultatlös vandring/körning mellan olika verkstäder. Det krävdes en ”jätteexpert” för att lösa problemet när han återvänt till hemmaplan - en defekt övertrycksventil, vill jag minnas.) Som sagt, du har en intressant indikation att ta fasta på. //Lennart |
|
Manual till min iCarsoft BMM v3 säger "Electronic Throttle Control system (ETC) relearns the throttle valve control value while clear or replace the throttle valve." Att det är någon calibrering som skall göras efter vissa byten etc. - ETC Learn heter funktionen |
|
Tack för tipsen! För tillfället väntar jag med vidare undersökningar tills insuget röktestats. Det ska även tilläggas i diskussionen att AC:n har slutat blåsa kallt, så den behöver också inspekteras/fyllas på snarast. |
|
Röktestade insuget idag och en liten liten läcka mellan gasspjällhuset och ASC-spjället hittades. Har beställt reservdel nummer 5 i detta diagram: Länk Så får se då om felet ligger där eller om hela gasspjällhuset måste bytas ut... |
|
Bytte tätningen men ingen förändring. Bilen blev godkänd på besiktningen i fredas, jag knäppte av AC:n så det gick att hålla 2000 varv. Så problemet kvarstår men kommer antagligen inte att investera i ett nytt gasspjäll eftersom de kostar kring 500€ och bilen går annars hur bra som helst. AC:n blev också påfylld förra veckan och inga läckage konstaterades. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.