|
|
---|---|
Hej! Köpte nyligen en 740ia -95. Bilen i fråga hade stått i drygt 10 år, då den inte startade. När jag väl fick igång den och tog den på en liten provtur, så slutade lådan att driva. Varvar jag upp till 4000 varv så flyttar sig bilen ytterst lite. Den beter sig likadant i backen. M60b40 mee 5hp30 och drygt 36000 mil. Vad kan felet vara? Plastkulor? | |
Steg ett är väl att kontrollera oljenivån om du inte gjort det. Man tänker att anledningen till att bilen ställdes mist lika sannolikt kan bero på problem med låda som med motorn. MVH Christofer |
|
Hej, Tipset om oljan är ju viktigt att följa upp, men risken är nog stor att det är ett ”äkta” fel. Jag tänkte ”plastkulor” och sökte här ovan på ”e38 NEAR back”. Här är en av många träffar. Något som ger mig lite huvudbry är dock att 740 anges ha lådan 5HP24 (som tydligen har ett annat typfel). Länk Men sök och läs flera trådar så får du säkert ingångar att kolla upp. Efter oljan, alltså. //Lennart |
|
![]() 13.128 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det var väl så att E38 740iA med M60 fick 5HP30-lådan medans E38 740iA med M62 fick 5HP24-lådan. Så en E38 740iA -95 har oftast en M60-motor och således en 5HP30-låda. |
Hittade ett läckage från ATF-kylaren. Bytte den, och efter det gick det i 9.5 liter olja i lådan. Nu växlar den finfint! | |
Så skönt! Grattis! I princip tom på olja förut. Kanske tur att inget gick sönder under tiden du undersökte…. //Lennart |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.