AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
556

330e vs 530e

ma
71
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Jag skrev i X-serien forumet för några dagar sedan ang. köpråd av en X3. Nu har jag fastnat för en G31 530e istället. Självklart ska jag provköra och känna själv men tänker ändå att det kan vara värdefullt med lite input.

Är det någon av er som jämfört 330e G21 med 530e G31? fördelar och nackdelar?

Den 330e jag har idag är relativt högspecad och den 530e jag tittar på saknar m-sport men i övrigt fint utrustad, låga mil och ett riktigt bra pris. Gör man bort sig om man inte tar M-sport tror ni?

BMW skall alltid ha M-sport :-)

Nej men seriöst - det är bara du själv som kan avgöra vad du vill ha och om det är värt det eller inte. Fördelen med 530e kontra 330e är förstås utrymmena. Sen är väl 330e lite roligare att köra. Båda har dålig räckvidd, men det vet du ju redan och säkert inget viktigt för dig då. Jag vet heller inte om bilarna du vill jämföra också ligger i samma prisklass och årsmodeller samt mil. Vad värderar du hos en bil? En BMW utan M-sport ser rätt trist ut tycker jag själv och skulle i princip aldrig välja en utan, men det är ju hur jag ser på det hela. Sen vill man ju ha både utrustning och M-sport, vilket lär kosta mera, men kanske det är värt det? Eller inte?
Fr
1.073
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Har inte haft 530e men väl en 520d g 31 och jämfört med nuvarande 330e har ju g31 en större inriktning mot komfort och även lite finare materialval, kort sagt den känns lite mer påkostad vid en första anblick och även vid körning ( och det märker du nog). Storleken är ju självklar ( men ändå inte så där väldigt stor) och är väl ändå din största prioritering vad jag förstår. Frågar du på ett entusiastforum om m-paket så lär du nog få ett rätt enahanda svar om att det är ett måste. Men syns det tillräckligt för dig i priset att m-paket saknas. som jag tycker du skriver , så är det bara du som kan avgöra om du klarar dig utan m-attributen, då det egentligen är den utrustning som har minst påverkan på körupplevelsen vid normal körning. Jag skulle välja en 530e med bättre än standardstolar, och standardljus ( som verkligen är uselt!) och se till att bilen åtminstone har aktiv farthållare, HUD, comfort access, 360 kamera, gärna bättre ljud. Tror nog du kan bli nöjd för tittar man på priser tycker jag du får mer bil per kr på en 5-serie, men allt handlar ju om vad man har för behov( Jo jag har också m-paket, men inser också att det i bilkalkylen mest är en belastning på fåfängekontot som ju är olika stort i din personliga bilkalkyl)
Wi
2.088
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag har kört betydligt mycket mer G31 än G21, men jag håller helt med ovanstående att det är mer "känsla" än utrymme du får med G31. Mer påkostad i känsla och lite fläskigare komfort, vilket jag själv uppskattar mer och mer i takt med att dom grå håren tar över. :) Men så värst stor skillnad i baksätesutrymmen är det inte mellan dom två. Och G21 är roligare att köra.

M-paket gör definitivt sitt för utseendet tycker jag, men viktigast är nog som Freude säger att man får några andra stolar än standard. Är den fint utrustad i övrigt och du inte själv måste ha M-paket så gör du nog inte bort dig, du får mer betalt för det när du säljer men du betalar oftast också mer för att köpa bilar med M-paket.
ma
71
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Tack för input :)

Så svårt. Jag är väldigt nöjd med 330n och valde aktivt en med m-sport då. Enda felet är på den är att den är safirsvart metallic och en svart bil är… utmanade om man är petig med skicket. På vår 1 serie valde jag aktivt en utan m-sport för att det är ”skit samma” på en liten bil med 136 hk som inte är värd någon jättesumma.

Köpsuget kommer och går, så jag får provköra och fundera.
si
463
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Tror du ångrar dig om du inte väljer M-sport. Jag kör själv en E91 325i M-sport till vardags, och jag tycker verkligen det tillför mycket. Sportratten, den korta växelspaken ihop med fjädring som gör bilen lägre och sportigare, fälgar med fläskigare bakdäck samt det svarta innertaket gör bilen klart trevligare🙂
Ba
387
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Jag skulle valt en utan M-sport för att få komfortstolar, de är fantastiskt bra.
Men om du är ute efter sport istf komfort så blir ju valet ett annat.
Det upplevs också som hägre kvalite i 5an jmf med 3an, jag har haft bägge.

Lycka till med ditt val!

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
Fr
1.073
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Visserligen inte rätt modeller men ändå en aktuell jämförelse om skillnader mellan 3- o 5-serie.

Man kan ju normalt ha komfortstolar i en BMW som har M-sport paket! Inga problem!
Visa användare
8.530
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror att det finns fler M-sport utrustade bilar med komfortstolar än icke-M-sport bilar med komfortstolar. Det var nog hyfsat få som valde till komfortstolar men valde bort M-sport.

Men det finns nog hyfsat många bilar utan M-sport som är spartanskt utrustade för att passa någon företagspolicy.
Exakt så Grelle!
Ba
387
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Se där, då vet jag det, tack för rättningen!

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.