AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
267

Extra batteri och kylbox i bagaget, laddning?

De
142
Dez_
520iA Touring -14
Inför sommarens bilsemester funderar jag på att införskaffa en kompressorkylbox. Då vi inte kommer köra hela tiden hade det varit trevligt med ett batteri som kan driva den några timmar så att man får en mer kontinuerlig kyla.

Hur hade ni gjort? Kan jag bara sätta ett skiljerelä och sedan koppla direkt på bilens batteri? Har en F11 så relativt modern med batteriövervakning.

Hittade detta billiga kit som gör ungefär det jag vill, men frågan är hur stor risk det är att det sänker bilens elsystem:
Länk
Visa användare
1.549
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Ah, "Lifttime warranty". Nu är jag väl gammal och grinig men aldrig i helvete att jag skulle koppla in AliExpress-skräp i min bil. Jag vill ha några fler lager av kvalitetskontroll än så. Sedan tror jag att du kanske övertänker problemet en smula.

Har du ett vanligt 12V-uttag i skuffen? En bra kylbox håller kylan mycket länge när den väl har blivit kall. Bilen stänger väl själv av strömmen när den står parkerad. Så ingen risk att du glömmer den igång och drar ur batteriet. Eller?

Vill du ha något som gör att den kan gå även när bilen är parkerad skulle jag komplettera med en bärbar batteristation som kan ge och ta 12 volt. Ladda stationen från bilen (genom vanliga uttaget) och ha kylboxen kopplad till batteristationen helt enkelt.

Menar t ex denna typ av produkt. Länken är på japanska av någon anledning, men dessa finns att köpa i Sverige med. Länk
Jag använder 12V-uttaget som stänger av efter 6 minuter och powerbank Dometic PLB15 (till en Indel kompressorkylbox).
De
142
Dez_
520iA Touring -14
Tack för svar!

Ja, hoppas att en bra box håller kylan. Har kört en del med en gammal elektrolux (kompressor) och den kyler ju ok och håller väl hyfsat. Nu har vi dock barn så körtiden är begränsad. Dessutom skall vi åka färja och biltåg så det blir förhoppningsvis inte mycket köra alls. Därav batteribakupen. Hade dessutom kunnat vara praktiskt i båten.

Har kikat lite på denna: Länk
Smidigt med allt i ett, men synd att behöva släpa runt på batteriet, söker nog något mindre också.

Har kikat på powerstation men har haft svårt att få fram om de kan ge ström och ladda samtidigt, men det kanske man kan förutsätta?
Hade dock helst undvikit en extra pryl som jag antagligen knappt kommer anväda mer, därav tanken att nyttja ett befintligt batteri.

Just nu lutar det åt en Goal Zero Yeti 500X (eller kanske 200x och spara en slant) tillsammans med en Dometic CFF 18 (förhoppningsvis en kvalitetsbox jag kan ha resten av livet). Landar dock på runt 7000:- så det svider lite.

Visa användare
1.549
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Googlar du på exvis Dometic PLB15 som bmw21 nämnde så står det att den kan ladda ur och laddas samtidigt, ja. Jag vet inte om "alla" batteristationer kan det men det är ju bara att kolla innan man köper.

Jag hade nog valt en kylbox utan batteri och köpt batteristationen separat som du är inne på. Batteriet går ju också att använda till annat, t ex utanför bilen till annan elektronik när du inte behöver kylboxen.
32ProPro-medlem
2.334
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Det viktigaste är att lasta i kalla varor och inte tro att en portabnle kylbox kan kyla ner saker. Den klarar att hålla kalla saker kalla under rimlig tid och i rimlig omgivning (men inte i solen i en svart bil en sommardag).

Men den klarar normalt inte att kyla ner varma saker och få dem kalla.

Om man inte packar den knökfull kan man stödkyla med kylklampar eller frysta petflaskor med vatten i (stock-frysta i husets hemmafrys) - så har man lite extra vatten senare också.

Men att köra några timmar hemifrån på midsommaraftons morgon och sedan öppna en riktigt kall dryck vid ankomst några timmar senare funkar utmärkt.

Ang batterivakter, avskiljare mm så hade jag kollat i båtaffären, de är vana vid 12V system som inte får ta helt slut.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
@325cabrio: Prestanda beror kanske på modellen. Min kompressorkylbox klarar fint att hålla +5grader i 40graders bil. Den drar förståss lite mera ström än vid rumstemp.
(I rumstemp mjuknar dock glass så småningom för då kommer den inte lägre än -15 :(
Peltier-baserade boxar är ju däremot ingen ersättning för kylskåp och drar dessutom betydligt mera ström.
De
142
Dez_
520iA Touring -14
Har redan typ en sådan här: Länk

Och den kan ju som sagt hjälpligt hålla kylan på redan kylda saker till kostnad av hög förbrukning och ljud så den är jag trött på.

Nu skall jag ha en riktig box som förhoppningsvis håller livet ut och det verkar som att Dometic är bra grejer. Med tanke på att jag förväntar mej att den kyler bra räknar jag med att klara mej med en något mindre så får vissa saker helt enkelt kylas ner när det behövs.

Powerstationen är inköpt och nu lurar jag på om det skall bli en CFF 18 (klassisk väskdesign med handtag) eller CFF 21 (2 handtag på sidorna).
Ett budgetalternativ kompressorkyl/frys är denna 20-liters för cirka 1700:-. Haft denna i flera år i båt/bil och är mycket nöjd såväl med hur den håller kylan samt ljudnivå.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.