|
|
---|---|
Har en strulande bil, Den startar till en sekund och dör. Så kan man hålla på 100 ggr sen smäller den igång och går hur bra som helst. Förr hände det kanske två ggr på ett år men nu är det väldigt ofta. Står den över natten så hoppar den igång som inget hänt. Förut var det om man var för het på starten men nu spelar det ingen roll, den bestämmer helt random när den vill starta eller inte. Beter sig som vag bilar blev när det var slut på ström i nyckeln så ny nyckel beställdes men samma tok ändå. Batteriet är nytt samt sommapumpen i tanken och under stolen. Tycker att det känns som något strul med startspärren, så min fråga är om det inte går att plocka bort det på något sätt? Eller andra ideer och erfarenheter mottages. | |
Hej, Vevaxelgivaren kanske? Låter lite så. Startspärren är knappast inblandad. Då hade motorn inte startat alls. Som alltid, en felkodsläsning är nog den bästa starten på din felsökning. Har du inte själv grejer, eller nån kompis med något? Till en gammal BMW borde en felkodsläsare vara obligatorisk. :) Prova här, om du inte kan lösa det på annat sätt. Forummedlem. Har rätt grejer och ger bra support. Länk //Lennart |
|
Visar inga felkoder. Det är ju så kostigt att den startar till o tänder lika länge varje gång. Ca en sek. Sen kan ju bilen funka felfritt i månader. Men som sagt är man för snabb o vrider på nyckeln så blir den knäpp. Har för mig att jag läst nåt om att det blir nån strömpeak då o boxen o nyckeln får olika koder ock vägrar o starta. |
|
Igår efter jobbet startade inte bilen, nu efter ha stått över natten startar direkt och går hur fint som helst. | |
![]() 23.257 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det där men strömpeak om man vred för snabbt på nyckel var vad jag vet i E39 seriens begynnelse. Hände vid nått tillfälle på min 96a. Då fick man stoppa i nyckel igen och låta den sitta i med tänding på i typ 15 sekunder. Se till att minst 25 liter i tanken och byt vevaxelgivare av välkänt fabrikat. Bränslefilter OK. ? Är i princip bara vevaxelgivare och bränslebrist av olika anledningar som får en diesel att lägga av . |
Jag är mekaniker och har skruvat bmw hela livet så jag vet att jag måste tanka bilen och byta filter, hade det varit ett normalt fel hade jag nog löst det själv.. ville bara kolla om någon varit med om liknande, utan killgissningar o spänningsfall.. | |
Var tokig idag med, startar en sek och dör. Då testa jag och röck ur vevaxelgivaren och då starta den inte alls, alltså går på starten men tänder ej, stoppar sen tillbaka kontakten och smäller igång i en sek igen, så många gånger man vill testa.. Låste bilen gick och käka mat , satte mig i bilen och startade direkt och går hur fint som helst... |
|
535 NOS, varken Lennart eller Hasso killgissar. De är kunniga och försöker hjälpa till. Mvh Ola |
|
Ola Ber om ursäkt för felformuleringen, tvivlar inte på kunnskapen.. Har lånat ett annat instrument nu och kollade när den blev knäpp igår. 00000f Voltage supply,EWS3 control module kom på immobilizer och 001e25 DDE, Overvakning varvtalsgivare På motorn. Nollade koderna så startade den direkt. Frågan är ju ni hur man löser det med immon? |
|
Vad jag kan läsa mig till, får EWS-modulen sin ström direkt från tändningskontakten med nyckeln i läge 4 (startmotorn går). Felkoden "Voltage supply" borde rimligtvis då röra området Tändningskontakt - EWS. Den enklaste och inte alltför kostsamma åtgärden kunde vara att byta tändningskontakten. Annars leta kontakt- / ledningsfel mellan tändningskontakten och EWS-modulen. Den andra felkoden, den om vevaxelgivaren, är ju svår att förklara. Någon sorts följdfelkod? [Tack Ola för ditt hedrande inlägg! Att bli nämnd i samma mening som Hasso...! :) ] //Lennart |
|
Ett dokument som beskriver EWS-modulens funktion i detalj Länk - 25 sidor - http-länk så webläsaren kanske måste bekräfta nedladdning då inte https Med gammal bil samlar jag på mig info som säkert kommer väl till pass en dag. - chip i nycklarna som kommuniserar och massa saker Min gamla Ascona med brytarspetsar, det var grejer det, som moppen ungefär.... |
|
Inte dyrt med en ny vevaxelgivare av bra kvalitet: Länk Den ger koder men det kan även vara kablage/kontakt eller DME. Även tändningslåset är värt att kolla upp, och enklare, som lenwib skriver ovan. Hasso eller BMW-slangen får gärna fylla på med bättre råd och kunskap. |
|
![]() 23.257 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bilen stannar vid ca 15 liter om sugstrålspumpen i vänster tankhalva lagt av. Men det vet du visst redan därav min kommentar om minst 25 liter i tanken. Hur ser Dieseln ut, baktetieväxtlighet vet du säkert om också. Matarpumpen under bilen OK ? Fast tändingsblocket är ju ofta en felkälla på E39 sliten eller full med damm.Vilket påverkar Immon. Bränslepumpsreläer är ju en felkälla som kan göra en vansinnig |
Pumpen i tanken är bytt samt den under förarstolen och filter. Har beställt tändningskontakt och vevaxelgivare. Det roliga är att bilen har startat som den ska sedan jag rensade felkoderna. Så det är svårt och veta fel. Väntar nog med att byta sakerna tills den krånglar igen så jag vet att man lagat felen. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.