AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
269

e34, e32 Fel åtdragningsmoment. Bentleys service manual.

ka
280
kalopps
Cater-pillar
Detta gäller e34 och e32.

Fel åtdragningsmoment i Bentley manualen avsnitt 310-6.
Strut housing to steering arm.
De tre bultarna M 10, som förbinder stötdämpartorn och styrarm anges till 110 nm.

I Haynes manual, står det 65 nm.

Men är det till 10.9 bult eller 8.8 bult ? Normalt är det 47 nm för 8.8 bult och 65 för 10.9 bult.

Bultarna jag har, är 8.8 bult.

Har som tur är, ett extra stötdämpartorn. Tyckte väl det var extremt mycket.



Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, vänta nu - det där är väl M12 skruvar?
Länk

Och dessa skruvar är väl dessutom 10.9 hållfastighetsklass och dessutom fingängade (1.5 gänga)
Länk

Då är det generiska momentet 123 Nm
Länk

Men de reducerade det väl något då man har Loctite på dessa skruvar (vilket minskar friktionen).



@kalopps : Är du säker det är M10 skruvar?
@kalopps : Varifrån fick du skruvarna med hållfastighetsklass 8.8 på? Från BMW? Isåfall vilket artikelnummer?
Sn
713
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Kollade Sreten senast igår. Han drog de bultarna på en E31 till 110Nm.



Med blå Loctite.

Han kan ha fel data men gissar att han följer BMW::s rekommendationer ner till decimalen.

Uppdaterad länk med rätt tid i videon för det relevanta.
We
1.939
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
BMW använder väl alltid 10.9 på skruvar som är till chassikomponenter? Oftast fingängat också.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
E34 och E32 M10x1,5xX 10.9 65 nm. Hylsa 17 på dessa.

8 serien : M12X1,5X25
Enligt tabell ska M12X1,5X25 10.9 momentdras till 114 nm.

Bentley har kanske kopierat och klistrat här.


ka
280
kalopps
Cater-pillar
BMW slangen. De satt på. Kollade andra sidan 10.9

Skjutmåttet säger 10 mm. Stigningen 1,5 mm.

Nu blir det 10.9. som jag har i reserv, sedan tidigare byten.

ka
280
kalopps
Cater-pillar
Nu skäms jag. Mätte på fel skruv. Det är M12. Blev osäker när du skrev BMW slangen.
Ut å mäta javisst. Real oem 07119911694 Sexkantskruv M12X1,5X25.

Men då står det fel värde, i Haynes istället. 10-2.

Nu är saken utredd i bollen.
Tack.
Visa användare
ProPro-medlem
23.257
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Efter flera år av samarbetet med Bentleys manualer skulle det förvåna mig att de gör fel på sånt elementärt.
Men det redde ju ut sig.
Bentleys tekniker plockar ned bilarna till minsta detalj när de gör nya manualer till en bilmodell.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sn
713
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Tack Hasso.
Bentley vs Haynes är inte ens en match. Där kommer Haynes alltid att lämna WO.

Lägger till: Inte sett en modern Haynes, om det finns? Min erfarenhet är de äldre med dåliga illustrationer och än värre bilder.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Haynes kom ut 94. För den intresserade: ISBN 1 85010 948 6. Den köpte jag i mitten på 90 talet. Den Bentley manual jag har, ISBN 0-8376-0319-6 kom ut 98 . Bentley manualen köpte jag 2003, då jag var i behov av info, om m60 motorn.
Idag finns de väl tillgängliga, för nerladdning på internet.

Tack för ert engagemang.


Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Anade väl att något blivit ihopblandat - Bentley (och jag) brukar inte ha fel :-)

Stämmer, Bentley är den överlägsna manualen inom alla tävlingsgrenar.
Bentley E34 har dock ett par fel i sig, men Bentley Publishers har publicerat erratas för dessa (var angående ATF-service och ATF-olja samt tändspolens motstånd).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.