AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
322

X3 xdrive30e köp?

ma
71
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Hej,

Vi har idag en 330e touring 2021 och en 118i 2021 men suget efter en SUV har gjort sig påmint. Är det någon som har erfarenheter av en X3 av från typ -22 eller -23? är det en bra bil och tror ni det är ett vettigt köp? Annars kollar jag på Volvo XC60 T6, känns inte lika kul men vet att den har bättre batteri och räckvidd på el som tyvärr är klent på X3an.

Visa användare
8.530
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker den bilens stora nackdel är att den fick en räckvidd som matchade en generation tillbaka. Runt 2022-2023 så var min förväntan mer åt 7 mil än 4 mil som räckvidd på el. Det var väl ungefär där omkring som Volvo XC60 fick sin längre räckvidd? Men om du är okej att inte förbättra din räckvidd som du har från din 330e som är äldre så är ju detta inget problem för dig.
Wi
2.088
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Frun kör en till vardags och det är en trevlig bil tycker jag, känns lagom stor för att ge bra känsla (komfort, utrymmen) men inte för stor för att bli jobbig att hantera. Om du kör 330e från 2021 så kommer det inte vara några nyheter på hybriddelen, effekten räcker till för vardagskörning på el men man blir inte så lycklig av den. Räckvidden på el som Grelle är inne på är inte så imponerande, för frun räcker det för att köra till och från jobbet vilket duger för oss. Batteriet är inte så snyggt packat, det märks rätt väl i bagaget att det är en hybrid. Men med det sagt är det en trevlig bil, bra insteg och bra komfort, känns rymlig på alla platser och går snålt på bensin när batteriet tar slut.

Bara 3,7kW laddning, men det kanske är samma på XC60?
ma
71
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Tack för svar. 330n vi är galet nöjda med, och då har vi ändå två små barn och får tillräckligt med plats och räckvidden räcker till vardags. Det är kanske 1an som för bytas. Suger på en 530e också (G31), räckvidden blir inte bättre där heller men nya 530e eller X3 är betydligt dyrare bilar med stor fallhöjd i andrahandsvärde.

Wi
2.088
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Om du inte absolut måste ha SUV så skulle jag säga att G31 känns som ”mer bil” för liknande pengar. Jag upplever inredningen som mer påkostad överlag jämfört med X3. Är väl bäst att provköra för att veta säkert vad du tycker själv, men jag hade nog valt en G31 om det var upp till mig. :) Den är dock lite större och känns klumpigare att manövrera men är (tycker jag) snäppet bekvämare och känns som sagt mer påkostad.
16.412
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min granne har en och är så nöjd att han köpte en till i samma färg. Han är nöjd med allting utom batteriräckvidden som enligt honom är "2-3 mil" i praktiken. Vet inte om han har blyfot men det är inte min känsla av honom i övrigt.
Wi
2.088
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Beror på så många faktorer, men räknar man med 2-3 mil blir man nog inte besviken iaf. Hög hastighet eller många småresor på vintern så den behöver värma upp kupén flera gånger dödar räckvidden fort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.