|
|
---|---|
Tjenare! Jag har en BMW e61-07 som beter sig lustigt ibland det är så att vissa starter så går bilen först upp till ca 2000 varv för att sedan gå ner till ca 1200 varv (normalt brukar den ligga på 800). Detta sker ungefär var tredje eller fjärde start. Detta gör så att tomgången är hög under hela resan om man stänger av den och sätter på igen så brukar den ligga på normal tomgång. Någon som har tips på vad det kan vara? Jag vet att turbon börjar bli lite sliten för det är olja i insuget kan det ha någon påverkan? MVH David | |
![]() 13.099 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad är det för motor? Fanns inte så många bensinmotorer med tÿrbo för dessa modeller och MY (Europa fick väl inte någon E61 modell med den där N54-motorn om jag minns rätt), så gissar på att det är en dieselknatte med en M47/M57-motor (eller en N47-motor om det är en 520d och LCI). |
Hej! Ursäkta ja det diesel jag har 520d årsmodell 07 | |
Hej! Ursäkta ja det diesel jag har 520d årsmodell 07 | |
![]() 13.099 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Då är det troligtvis en M47-motor (den allra sista generationen dvs TÜ2), även om det fanns ett fåtal E61 LCI som MY 2007 (och kunde då ha N47-motorn). Jag kan inte ett skvatt om dieselknattar, så hoppas någon dieselmänniska kan hoppa in här... |
Olja i insuget skulle kunna påverka. Fast så mycket? Dieslar går dock på allt! (En f d kollega berättade om när han hade överfyllt motorlja i sin Golf (tror jag) diesel och fick en vild motorrusning tills motorn havererade. Sant eller inte.) //Lennart |
|
Låter mer som annat fel. Har du kollat felkoder? Utsläppsnormen Euro4 på dieslar så skall alla dieselmotorer ha en såkallad "shudder valve", är tekniskt sett ett gasspjäll som antingen är helt öppet under gång och stänger helt vid avstängning så "diesel runaway" är tekniskt sett omöjligt att få så det behöver man inte vara orolig över. oljehinna i insuget har nästan alla dieslar. Är det mycket olja i insuget? |
|
Hej! Nej inte överdrivet mycket det är en hinna och sen lite droppar på botten, har en 3-serie med och det är väl ungefär lika mycket. Nej jag har inte kollat några felkoder det ska jag försöka göra ikväll. En kollega pratade om att det kanske finns någon givare eller liknande till ”gasvajern” kan det vara något? |
|
Tjenare! Kollade felkoder nu och de som finns är 4A74 lin det skulle tydligen vara något med glödstiften men det känns inte som att det borde ha något med detta att göra eller? Mvh David |
|
4A74 felkoden ska vara glödstiftsrelä. Pendlar den i varv när motorn är kall eller varm? Min 535d kan pendla emellan 700rpm till 1000rpm vissa gånger och pendlingen försvinner när man trycker av ACn. |
|
Hej! Nej den håller sig stadigt på varvet | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.