|
|
---|---|
Hej! Jag har en BMW X1 28i från 2010 med 3-liters sexan där motorn har rasat vid drygt 14 000 mil. Den knackar/skramlar våldsamt och har ingen kraft. Enligt verkstaden där jag bruka serva bilen (ej BMW märkesverkstad) är det sannolikt ett ram- eller vevlager som har skurit. De kan inte renovera motorn utan rekommenderar ett komplett motorbyte. Det verkar svårt att hitta en motor på skroten som passar och en renoverad motor kostar nästan lika mycket som bilen är värd. Att renovera motorn kan tydligen kosta hur mycket som helst, det vet man först efteråt. Är det bättre att försöka sälja bilen med kass motor och försöka få någonting för den hellre än att skrota? Den är fin och välutrustad i övrigt så det känns inte kul att skrota den. Vad gör man i detta läget? Är det någon som har tips om vart jag kan vända mig, jag bor i Göteborgsområdet. MVH Calle | |
Hej Jag hade lagt någon tusing eller så på att en (annan?) verkstad mer ingående tar reda på vad felet är. Det är ju ett stort beslut att skrota bilen eller sälja som reservdelsbil. Om motorn är slut är det väl inte mycket att göra än att leta vidare efter en utbytes, jag tror det finns säljsiter runtom i Europa. Går inte det så får du väl sälja som den står. Jag har sett denna annons flera gånger men vet inte ett smack om den - ligger iaf i GBG. Länk |
|
Tack för ditt svar Matthias! Jo, det hade varit bra att veta mer om felet men den går knappt att köra så då ska den bärgas hit och dit... Jag vill helst inte lägga tid och pengar på en djupare undersökning och riskera att ändå få samma besked till slut. Det känns som att det bästa är att sälja den som den står, så länken du skickade är ju en kanonledtråd, jag ska kontakta Elias. Han kanske t o m kan reparera den så jag kan behålla den. Om jag skulle få ca 120 000 kr för den med fungerande motor, vad den kan tänkas vara värd med defekt motor? Är det någon annan som har tips om någon som kan vara intresserad av att köpa eller reparera (förutom de vanliga verkstäderna då) bilen tar jag tacksamt emot förslag :-) |
|
Du har själv konstaterat att en ny motor kostar lika mycket som bilen var värd...så enkelt matematik blir försök sälja av lite delar eller kör den till skroten. Frågan blir vad man göra av liket när man sålt däck och ratt... Det är nog bara att ta förlusten och gå vidare. |
|
@Calle…: En bil med 14k mil borde vara värd att satsa på. På en bil finns det ju mer än motor, så bilen borde ha minst lika lång ekonomisk körsträcka kvar. När jag googlar motorkoden, N52b30a, dyker det upp några stycken. Med rätt verkstad att sätta in en ”ny”, alternativt rädda den gamla motorn - ännu så länge låter den bara illa och du har bara ETT utlåtande - vore mitt val att rädda bilen. //Lennart |
|
"...den går knappt att köra"? Så motorn går då kan väl en scanner läsa felkoder också?` - samla ledtrådar - har du ens motorlampa? Varför gissar verkstaden utan att ge dig koder som finns? - byt verkstad eller second opinion som minst Saker jag läste om min som har DISA enhet, var att en metallpinne kunde lossa och gå in i motorn och skada. Ingen aning om det finns på din dock. Några tankar....håller med @Lenwib dessutom.... |
|
...lite jag kom på.... Verkstad säger vev- eller ramlager, men du nämner inte att det varit oljelampa som visar på problem oljetrycket? ...andas så mycket konstigheter... |
|
Tack för era råd och funderingar! Det är min sambo som har kört mest med bilen men mig veterligen har inte oljelampan lyst, den har läckt lite olja men jag har pytsat i så att den alltid har stått på grönt. När jag körde hem från verkstaden kändes den helt kraftlös och gick ojämnt. Knackandet kommer och går, ena stunden låter det väldigt illa och nästa låter den nästan som vanligt. Symtomen nedan stämmer ju rätt bra så det skulle kunna vara DISA-enheten. Dock verkar det som att Disa bara finns i bilar tillverkade t o m 2007. A failed/failing DISA valve has the following symptoms: Hesitation at low rpm Rough idle Lean codes Loud noises from engine bay |
|
Det var osäkerhet om disa på din bil jag reserverade mig för. Att ha bil i denna ålderklassen, gör som jag, skaffa en OBD II scanner så du kan läsa koder och rensa koder osv och se om det återkommer. - jag gjorde det när min bil var lika gammal som din - betalar sig många gånger om på nolltid Jag ska inte ge mig på djupare analys, men spontant låter det inte alls som obligatorisk motorbyte. - ingen oljetryckslampa eller problem där och den skulle ha skurit bortom räddning? - ingen motorlampa trots all datastyrning som en så modern motor har? - lyser motorlampan när tändningen slås på, så lampan är hel? - Kolla koder och se om det ger idéer - kompressionsprov alla cylindrar, är det något knack i enskild cylinder, ventilproblem etc - är det "knack" typ som när man körde på 93 oktan fast motorn ville ha 98? - regelrätt mekaniskt skrammel? - olja och filter, byt och kolla efter metallbitar i filtret eller liknande(spånar fritt)? - icke BMW verkstad, har de fyllt på rätt olja ? - fel olja kan ställa till problem, kolla senaste räkningen vad där står? Hur länge har ni haft denna bilen? Så mycket frågetecken, börja räta ut dom ett och ett.... |
|
Min egen tidigare erfarenhet av verkstadsutlåtandet ”motorn slut” [lång tråd, men nånstans i början på sidan två, tror jag, kommer ”YnottonY” (med evig tacksamhet ihågkommen!)] Och jag kan inte avhålla mig… Länk //Lennart |
|
Jösses Lennart vilken följetong och vilken tur du hade som sagt... Nip - Jo, motorlampan lyser. Det glömde jag nämna. Sedan är jag en sån som hellre kör bil än mekar med den, men det hade ju varit intressant att läsa av felkoderna. Man kanske kan hyra en OBD scanner till att börja med och se vad den visar. Enligt mina lekmannaöron låter skramlet/knackningarna väldigt mekaniskt, men det i sig borde ju inte göra bilen helt orkeslös? |
|
Verkstäderna "hyr ut" scanner för en avläsning för runt 600+moms. Att köpa en OBD2 som tar BMW specifikt också för djupare diagnos iCarsoft BMM v1.00 kostar runt 1700 kr inkl.moms. Första jag köpte var på amazon och kostade 350 kr inkl.moms och funkade bra för generella kodavläsningar och rensa dom osv. Men fråga någon bekant, inte otroligt de har en de lånar dig. Det är inte raketforskning att hantera en sådan enkel handhållen grunka. - och du kan snacka med verkstaden när de producerar struntprat som de besked du fått - har du koderna kan du söka engelskspråkiga artiklar också, de svenska benämningarna du fått verkar nonsens - svavelutsläpp på en bensinare???? Som det synes har du flera BMW, väl använda pengar skulle jag tro. Bra inför besiktning att veta om några koder ligger där. Mitt första underkännande fick jag pga av att jag inte hade scanner, en downstream O2-sensor(lamba) var trasig. Jag körde denna billiga, med graf på 4 parametrar för lambdasonderna och kunde se den som koden var på uppförde sig konstigt. - bara kontakta verkstad och säg vad som skall bytas, och du sparar en avläsning koder som avgift också - way to go, säger jag Och till @lenwib, vilken historia och lärorikt.... |
|
Tack Nip! Jag skaffar en scanner till att börja med så får vi se vad den säger :-) |
|
Som ägare till en (eller flera?) äldre BMW är det obligatoriskt att ha enkel tillgång till en felkodläsare. ;) En bra källa är OlaO här på forumet. Ger bra råd om val av scanner och dessutom bra support när det behövs. Länk //Lennart EDIT: Jag bor söder om Gbg centrum och kan hjälpa till med diagnos, om så önskas. Skicka isf ett PM (PowerMail). |
|
Tack Lennart! Inte omöjligt att jag hör av mig :-) |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.