|
|
---|---|
Har någon erfarenhet av eftermontage av LSD på en M240i? Synd att det inte sitter på från början. Lamelldiff eller torsen? Rekommenderad verkstad? Kostnad? | |
Inte M240i men dock ett flertal andra BMW. Har testat både lamelldiff och torsen. Där finns klara skillnader. Om du primärt vill ha bättre driv på vintern rekommenderar jag lamelldiff. De driver mycket bättre på snö och is. Torsen är billigare, samt kräver ingen service. Ger ett klart bättre driv på torr, samt våt asfalt än original öppen diff. Prismässigt ligger torsen från ca 10.000 plus montering (ca 7000). Lamell ligger från 15.000 plus montering. Det går att göra själv, men du behöver en hel del verktyg. Inget för den som saknar mek-vana. Min senaste diff är en torsen, som jag monterade i min 325a från 2008 hösten 2024. Jag gjorde jobbet själv, samt bytte utväxling samtidigt, då 325an är otroligt seg från fabrik. Gick från 3,07 till 3,73. Bilen blev skitkul att köra😀 | |
We 1.939 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om bakaxeln är som på F87 och G87 M bilarna kommer du behöva köpa ett kronhjul och pinjong i samma veva som du byter diff då kronhjulen är fastsvetsat på "klumpen" från fabrik, vilket innebär att du behöver shimsa om allt för rätt angrepp på kuggarna samt förspänning i lagren. KMP vet jag erbjuder kompletta bakaxlar med Drexler lamelldiffar i med originalutväxling, men du får räkna med en saftig prislapp. Har du automatlåda blir det omständligt att byta utväxling om du skulle vilja göra det, kräver omkodning av GHAS mm. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.