AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
224

Bytt kylare och den läcker BMW n55

wa
162
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Hej,
Jag har bytt kylare och den läcker ifrån oring. Om man står framför bilen så läcker den nere till vänster. Lilla oringen i nederkant. Är detta vanligt när man inte köper kylare original? Ska jag byta till annan kylare eller är det nu kylare igen som gäller?
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Majoriteten av eftermarknads är av alltför låg kvalitet och inte ovanligt med olika problem, samtidigt finns det ett par eftermarknadsmärken som är en bra kompromiss mellan pris och kvalitet (men de trängs ut och försvinner då alla köper Temu och droppshippar).

@walle83 : Vilket märke köpte du?

Men vad som är mer vanligare (gäller även med BMW Original/Hella/Behr kylare), och troligtvis det du råkat ut för, är att o-ringen i den snabbanslutningskylarslangen har permanent deformerats (normalt då o-ringen åldras och blir stelare och antar formen som den suttit i under åratal och då den är stel har den problem att forma sig till den nya kylare och läckage uppstår).

Mycket vanligt (ofta rekommenderat) att man byter varje kylarslang som är gammal och som man lossar på när man byter del av kylarsystemet (att bara demontera och montera brukar fungerar mestadels men det brukar vara lite värre när en ny del monteras som har en lite annorlunda yta, form och dimension).

Problemet introducerades med dessa snabbanslutningskylarslangar.
Snabbt och billigt vid monteringsbandet.
Men efter 10 år blir det dyrt för 2a- eller 3e-handsägare (eller vad man nu är inne på).

Samtidigt så är livslängden på en modern endast 10 år / 20 000 mil, därefter är den förbrukad/kasserad och ska slängas i containern tillsammans med all annan konsumtionselektronik - så därför ses det inte som ett problem.

Dessutom har har mjukvara i bilen redan passerat både EOL och EOS vid den åldern och ingenting fungerar i bilen ändåså.

Så börja kolla mer exakt var det läcker ifrån. Ser det ut som det kommer ifrån (eller runt) den där snabbanslutningen?

Eftersom du skrev den att den läcker i nedre högra hörnet (alla referenser till höger och vänster brukar anges sett i bilens körriktning - jämför patient/doktor), då misstänkte jag först den där större kylarslangen där nere till höger liknande detalj #2 i skissen nedanför (länk, modell, skiss och detaljer valda endast som exempel - ingen garanti det motsvarar trådskaparens bil eller problemområdet):
Länk

Men ser nu du skriver "lilla o-ringen i nederkanten" och blir lite fundersam.

Den där lilla anslutningen i nedre vänstra hörnet, det är väl något typ av vinklad anslutning för kylning av växellådsoljan (tror jag).

Eller vänta! Det sitter väl en i nedre högra hörnet också. Eller finns dessa bara när man har DCT? Nä, finns väl även på de med vanliga automatlådor också - eller?

Aha! Så det är nog en av dessa anslutningar (kylning av växellådsoljan) som läcker! Där sitter ju mycket riktigt en liten o-ring.

Oavsett så är det mycket riktigt en o-ring som gör allt jobb med att täta och det är samma story där - de åldras och ibland kan de vara så åldrade att de har svårt att täta mot en ny yta som ibland även har variation i sina dimensioner (något som en ny o-ring klarar av och är dess jobb - men som en gammal och stel o-ring kan ha lite jobbigare att hantera).

De där små o-ringarna brukar mig veterligen ha en mindre tendens att läcka vid arbete, är ju främst de där större anslutningarna som brukar göra det (som jag babblade om tidigare i mitt inlägg).

Jag undrar om det inte bara handlar om en trött o-ring här (men än en gång lite ovanligt med dessa små o-ringar - det brukar främst vara de större som är inbyggda i snabbanslutningarna som är problematiska).

Dessa o-ringar (14.5x2.5) säljs ju lösa (nu trillade jag nästan av barstolen av förvåning), det är alltså detalj #12 i skissen nedan jag tänker på:
Länk

Två nya sådana o-ringar (en för varje sida förutsatt det är samma typ av o-ring på båda sidor) borde vara ett enkelt första steg för att se om det löser problemet.
wa
162
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Tack för ditt utformade svar BMW-slangen. Jo oringen får jag byta inser jag nu när du förklarar. Tack!
wa
162
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Bytte o-ringen nu den lilla nere i ena hörnet. Nu läcker den inte.
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Härligt det var så enkelt (var ändåså lite rädd för att det skulle vara något annat) - tummen upp för återkoppling!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.