|
|
---|---|
Hej, jag har bytt min oljenivågivare för att det inte går att läsa av nivån. Problemet kvarstår. Har läst någonstans att det kan finnas en oljesticka någonstans. Hittar ingen när jag kollar. Någon som vet? S | |
Välkommen! Förmodligen finns det ingen sticka.. Den brukar ju sitta logiskt placerad. Men om du vill ha ett säkert svar, ange åtminstone bilens årsmodell och motortyp /-kod. (Under en period, kanske fortfarande trots kritik, skippade BMW stickan och tyckte att den elektroniska borde räcka till. En sån där idé man gärna hade sluppit. Min bil har en tidig variant av elektronisk varning, men också sticka. Den kombon går att leva med, även om den elektroniska har gett upp ett par gånger à ca 1000 kr och lite extra arbete vid oljebyte.) /Lennart |
|
Hej , det är en 2005 523 touring. Enda kod jag hittar är WBANL31020CM88361. Stefan |
|
N52 som sitter i din bil har ej oljesticka. | |
Som jag trodde. Tack för snabbt svar. | |
Har ni varit med om att trots byte av nivågivaren så fungerar det ändå inte? Jag var hos en verkstad där han pluggade in sin dator och såg ett feltecken, kunde inte återställa felet. Kanske behöver åka till en BMW verkstad? | |
Risken finns - och det r nog ganska troligt eftersom det inte går att släcka felkoden - att den nya givaren är defekt. Sådana saker som sensprer av olika slag måste vara original eller från en tillverkare som levererar till BMW (OEM). Allt annat brukar beskrivas som lotteri med få vinster. Om du har köpt kvalitet, är det läge för en reklamation. //Lennart |
|
Är den "nya" delen gjord av kinesium så ökar risken att den fallerar. Men även nya delar av bra kvalitet kan vara dåliga. Ovanligt men det händer. När du ändå är där under bilen, kolla kablage och kontakt extra noga. |
|
Den som jag bytte var BMW original med samma symtom. Jag åker troligen till en verkstad där ägaren är en riktigt vass BMW mekaniker. Han borde kunna lösa det. Tack för tipsen. S | |
OK. Då är det läge att kolla efter skada på kabel och kontakt. Kan vara så att den ursprungliga givaren är ok. Eller så är det en defekt ny reservdel. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.