|
|
---|---|
Min 320 E92 -09 som bara rullat 12100 och motorn ännu mindre 5600 var inne på felsökning på grund av att den hugger till svagt då och då i jämn fart aldrig annars ska poängteras och det var Bosch felsökningsprogram som visade felkod på elbränslepump, styrdon, audio gateway och för höga svavelutsläpp men den ena av verkstadsägarna avfärdade alla felkoderna eftersom han tror småhuggen är ett mekaniskt fel och samtidigt har jag inte märkt några fel utöver de svaga huggen i jämn fart men hur fan kan ett felsökningsprogram visa flera felkoder som inte är sanna? Och samtidigt inte visa att bältesskjutaren på högra sidan inte fungerar? Jag sa till honom att är det inte tragikomiskt att kunder ska betala för felsökningar som visar ett flertal felkoder som inte är sanna samtidigt som ett fel inte ger felkod för de pengarna känns helt jävla bortkastade så undrar vad ni har för erfarenhet och förtroende för felsökningsprogram? Och har någon erfarenhet av problemet jag beskrev ovan och vet vad som är på gång att paja? | |
Så vitt jag vet läser scanners bara vad som finns i bilens dator. - så då är det fel på programmet i sig kan jag tycka - alternativt kass kabel eller fel kabeltyp där inte rätt stift finns kontra vad bilen erhåller Min handhållna iCarsoft BMM v1 och v3 handskakar, som man säger, olika protokoll för att se vad som funkar bäst att få kontakt med bilen. - v1 scannar som snabbat 1 Hz - v3 scannar som snabbast 2 Hz Och sedan om fler parametrar samtidigt går tiden mellan varje värde ner. 5 första brukar gå med högsta hastighet. I mitt fall KWP 2000, tror jag det heter, och långsam handskakning "slow" och sedan uppkopplad 10 kbaud för resten. Sedan finns två sidor att läsa koder - OBD II, generellt system många bilmärken och modeller - modellberoende där man går på chassinr etc Nyare bilar än min fixar nog CAN-protokollet/bussen som är mycket högre hastighet. Sedan kanske det finns scanners som "tolkar" verkliga felkoder i bilen och försöker föreslå vad som är fel. - men det är bilens dator som har koder - sedan kan man göra sk "freeze" och bilens samtliga parametrar vid tillfället för en felkod kan läsas ut. Du har en bil, 2009, som har bytt motor? - är något inte helt rätt ihopskruvat, undrar man på den uppgiften Någon får rätta mig om jag har fel.... |
|
Logiken haltar betänkligt...bilen visar felkoder en mekaniker "tror inte att det är det som är fel". Slutsats bilen loggar fel koder och en mekaniker "gissning" är facit...inte riktigt den slutsatsen jag skulle dra... Att bälteskjuter inte loggas är inte särskilt konstigt. Det är troligtvis ett helt mekaniskt problem. Utifrån dina inlägg känns det som du aktivt letar "fel" på bilen. Känns som ett väldigt dyrt bilägande. Bilen är 16 år och kommer alltid ha lite slitagerelaterade småfel. Kör och var lycklig reparera det som går sönder istället för att leta fel som gör dig orolig. |
|
Nip: Ja ny motor vid 6500 p g a jag körde med trasig vattenpump och den skiten skulle hållit 5000-10 000 mil till den jävla kinaskiten likaså med expansionskärlet som byttes samtidigt för det var mikroskopiska sprickor Är du helt säker på att det inte är felsökningsprogrammen som visar felaktiga felkoder? Känns som det är rena jävla lotteriet vilka felkoder som ska visas och olika beroende på tillverkare av programmen de kan bara ge ett hum om vad som är på g erfarenhet är mycket mer pålitlig kunskap/facit Ska3: Det har varit alldeles för många dåliga delar som pajat åt helsike för tidigt så ibland blir jag trött på den och skulle man vara så naiv och tro att det bara är att lämna in på verkstad så blir man blåst på många tusenlappar Bilia/Bmw har erkänt dålig kvalitet på de här delarna men de står inte för de som good will om det inte är väldigt allvarliga fel och jag är perfektionist men det verkar dödsdömt att få en bil från -07 och framåt att gå helt rent och fint i tusentals mil med all jävla elektronik och avgasrening å de grövsta så mycket delar som kan spöka tyvärr och verkstäderna tjänar enorma pengar på alla fel det är på de nyare miljonbilarna men är helt säker på att det finns några som vet vad de här korta svaga huggen beror på så får se om det finns nån här annars får jag söka vidare |
|
Kollar du OBD II i programmet eller är det modellspecifik diagnos? På OBD II brukar finnas Readyness som brukar vara 6-7 saker vad jag sett, kanske fler. - dom är antingen uppfyllda=ok, eller inte eller att det saknas och därför inte relevant. - gemensamt för många bilar/modeller Om detta ger ok på det mesta så är förmodligen kommunikationen ok och då koderna givna av bilens elektronik ok också. Databussarna, som det heter, används till massor av saker i bilen, och om felkodläsaren fixar några fixar den alla, skulle jag säga. Det man gör är att radera koderna och köra igen, och se om det kommer tillbaks samma. "felkod på elbränslepump, styrdon, audio gateway och för höga svavelutsläpp " - detta är ju inte koder, utan ta de faktiska koderna som bilen skapar - du kan inte ens söka på internet efter sådant trams Att bara strunta i bilens koder från verkstaden låter hårresande, byt verkstad. Har du egen scanner för koderna, typ bluetooth-plugg att sätta i OBDII-kontakten och sedan bluetooth-app av något slag för mobil eller surfplatta,eller? Bra investering som snabbt betalar sig annars. Rensa koder, köra och kolla på vissa parametrar medan du kör som loggas osv. Får du ett hugg så stoppar du loggning och tar in för analys. - får du koder gör en freeze på dom så övriga parametrar hämtas Leta på internet för uppslag vad du skall kolla efter. För 3-4 år sedan var jag nollställd vad gäller detta och lärt mig massa saker sedan dess. Sök kunskap....så inte verkstad lurar skjortan av dig.... |
|
Nip: Verkstaden hade Bosch felsökningsverktyg och kopplade in i uttaget nere till vänster vid pedalerna och det tog 5-10 min mer vet jag inte om denna felsökning eller andra felsökningsverktyg tycker de är opålitliga för de tre gånger jag felsökt min och det har varit tre olika tillverkare av felsökningsverktyg så har det varit olika felkoder varje gång så känns inte så förtroendegivande direkt och finns ju många mekaniska delar också Det enda jag reagerade på var att bensinpump stod med igen som det gjorde på felsökningen innan denna för ca 1,5 år sen och kan ju vara nån av de två? Men det är två och står inte vilken? För såna här korta svaga hugg när jag kör i jämnt fart känns som det är nåt med bensintillförseln eller vad tror du med din erfarenhet? |
|
Jag skulle prova en tillsats Redline SI-1 och se om något blir annorlunda. Länk - för bensinbilar Du nämnde något, höga svavelutsläpp, som tyder på diesel så denna kanske är mer för din bil Länk - men du skrev inte att diesel så kanske feltolkade, det borde vara model 320d eller så Stryk det som är fel. Annars åk till en verkstad och begär få bensinpumpen bytt. Så är det klart. - annars fortsätter dansen kring "het gröt" Vad jag läste har du redan bytt filter + tryggregulatorn, bra. Lite oklart hur ofta du får rycken, jämt när du kör jämn fart? Sedan mår jag nästan illa hur du blivit behandlad av verkstaden. Begär lista på koderna, inget flum som klartext som du inte kan använda för att söka på internet och träff på engelska osv. - förmodligen har du betalat bra för att de läser koderna När jag första gången hade att verkstad skulle "koppla upp bilen" så tog de 600 kr+moms för det. Dom blåser oss på nonsens i mitt tycke. - dom sa att "vi kan prova koppla upp bilen" som det vore världens raketforskning Råd som havande 20 år i trafik E46 så skaffa dig en scanner för guds skull. Du kan nolla koder och köra igen och se vad som fixar sig efter verkstadsjobb. Jag fick till slut känslan när jag fick "nej, vi vet inte vad det kan vara" eftersom de säljer bilar också att jag skulle ta beslutet och köpa ny bil istället, den känslan fick jag. Helt passiva i mitt fall, jag fick söka på internet och hitta saker som både kunde vara förebyggande att ha gjort och kopplade till motorlampan. Jag stod inför a) antingen löser jag detta b) bilen går inte igenom besiktning och skroten nästa Nöden är uppfinningarnas moder!!!!! Så med äldre bil som Ska3 också sa, var beredd på saker händer mest hela tiden. Förkovra dig bara en aning, skaffa en scanner. iCarsoft BMM v1 är prima kostade 1750 kr, vilket du förmodligen betalat flera gånger om på verkstad som gör test koder. Det allra billigaste är nog som jag nämnde en bluetooth baserad, men vet inte din vana med appar och så. iCarsoft BMM v3 kostade tror jag 2100 kr, och den kan göra lite flera saker som att nollställa adaptiva värden som var aktuellt för min del som att undanröja felorsaker. Men finns säkert flera som är bra, om någon fyller i. Det jag saknar med iCarsoft är färdiga textlistor som kan göras grafer från, så min bakgrund som programmerare kom lägligt att få till det. - man kan dock göra graf på en parameter i taget direkt i scannern Hoppas du hittar harmoni igen med bilen och får det fixat. Jag vet precis hur det känns. Begär riktiga koder så du kan söka själv på internet och hitta förslag. Förslag - prova bränsletillsatsen - skaffa scanner så du kan rensa och kolla koder under provperioden - om inget klart utslag om annat är bränslepumpen, byt den - sök som en tok på internet efter koderna du får Lycka till.... |
|
Nip: Brukar ha i Rislone några ggr per år som också smörjer vilket inte de andra gör eller gör Red Line S1 det också? och som verkligen behövs för etanolen och annat de har i bensinen torkar ut alla delar i "bensintransporten" till förbränningen men nu var det några månader sen och kanske dags igen tankar oftast 98 för det är tydligen det rätta för den här motorn Det står inte mer än elektrisk bensinpump och det finns två och vet inte om båda är elektriska eller vilken av de och jag tillhör låginkomsttagarna så måste veta säkert om det är nån av de eller nåt helt annat och slipper fler felsökningskostnader eller riskera byta ut fungerande del/delar till ingen nytta Kom också på att jag inte vet om förra verkstaden som gjorde felsökning för 1,5 år sen innan denna tog bort alla felkoder eller om de ligger kvar och kan spöka? Om de inte gjorde det så är det inte konstigt bensinpumpsfelet dök upp igen i så fall eller? Hur ofta de korta svaga huggen uppstår är olika ibland bara nåt enstaka och ibland flera efter varandra känns som nåt lägger av 1/10 dels sekund per hugg kan man beskriva det också och nu senaste körningarna sker de mellan 2500-3200 varv inte på varken lägre eller högre så jag har kört på fyran 3000-400 varv på långkörningar för att testa och undvika dessa varvtal och också för att bränna bort eventuellt sotavlagringar i avgasdelarna Det här påminner om hackningar jag hade tidigare under lång tid vilket berodde på tre 16 år gamla tändspolar vilket inte heller syntes på felsökningar och dessa hackningar uppstod mellan 2000-2800 varv inte på högre varvtal så det är lite samma symptom och det är ju mellan 2000-3000 varv som man oftast kör i jämn fart så kanske nån del är trött på denna gubbkörning? Bytte alla tändspolar och tändstift enligt Bmw:s rekommendationer Delphi resp. NGK för ca 465 mil sen och ska snart byta olja och oljefilter igen efter motorn har rengjorts av nuvarande oljan Mobil1 som ska vara extra bra för rengöring av motorn förutom smörjningen såklart enligt vad det står på dunken så jag har pedantservat den under min ägo i snart 8 år och de två tidigare servade enligt serviceintervallerna och den hade bara gått 5600 när jag köpte och har väldigt bra erfarenheter av mina tre tidigare riktigt gamla Bmw men med den här har det varit och är fortfarande besvikelser varenda år tyvärr vilket såklart känns jävligt surt |
|
Kan inte säga bu eller bä kring den ena eller andra additive, bara nämnde en jag fick rekommendation här för massa år sedan. - du kör Rislone vadå? - vilken sort? 95 oktan har 10% etanol, 98 har bara 5%, så kör 98 enbart. Det var ingen tvekan efter en tankning på min M54 motor att 98 gick märkbart bättre och nu med mindre etanol också ännu mer självklart. - så om handbok rekommenderar 98 kör det Eftersom bilen uppenbarligen går igenom besiktningarna så kan du ju välja att bara köra vidare. Du har lite egna hyss för dig med att köra på fyrans växel för att undvika varvtal? - Du går som kring het gröt bara. - och vad blir bensinförbrukningen En scanner tjänar du in på några få verkstadsbesök och du får visshet om koder osv - hur mycket värderar du din oro till förutom verkstadsbesökens kostnad? Kan inte din motor och flera bensinpumpar etc. Riktiga koder skulle nog säga vilken i så fall. Om din räkning bara säger text om koderna, gå till verkstaden och begär få bilens koder den kastar? - då har du möjlighet på hela internet att söka på bilens problem Du kan fortsätta i ovisshet eller skaffa visshet.... |
|
Nip: Vet inte vad den heter mer än Rislone men det är den lilla guldfärgade flaskan Rislone som är just för rengöring och smörjning av insprutningssystemet inte så många som säljer vet bara Mekonomen och ska du köpa den köp tvåpack som medlem för 171 styckvis runt 130 Min kan såklart köras på både 95 och 98 men alla högprestandamotorer ska köras på 98 enligt Vi bilägare, Bilia, Holmgrens m.fl. och tydligen räknas min som en sån trots fyran Inga hyss utan för att som jag skrev undvika de varvtalen där den småhugger! Och samtidigt bränna bort/regenera avgasdelarna och varför fyran är för det är väldigt få vägar man kan köra på femman och sexan med varvtal mellan 3000-4000 nån längre sträcka för det krävs tydligen höga varvtal i minst 30 min för att bränna bort sotet m.m. och den drar bara 0,7-0,75 på fyran i 100-120 knyck enligt färddatorn Jag ska börja ha i en flaska Rislone nu när jag tankat fullt med 98 och se hur det utvecklas och om huggen inte försvinner så lätt så kör jag till det blir värre för då är det nog lättare och lista ut vad det är också Jag tror faktiskt både de två tidigare ägarna och jag kört för lugnt och gasat alldeles för lite så jag får börja dra på och inte köra på för höga växlar så får jag se "gamla Bettan" vaknar till liv och eventuell skit blåses ut en tekniker på Bilia sa en gång att datorn memorerar ens körsätt så kör man lugnt jämt så blir den också förslöad som en soffpotatis så det är dags att väcka den ur 16 års dvala! hahaha!! |
|
Throttle adaption control kan du nollställa så den startar om, om den svarar dåligt på gaspådrag. - det är riktigt, den anpassar efter körsätt Sök på din motor och throttle adaption eller liknande, kanske här på AP finns också. Här för M54, kanske samma för de flesta BMW motorer, vet inte "PROCEDURE The adaptation process takes approximately 20 seconds to perform. following procedure: 1. Turn ignition ON (KL15) for 10 seconds. DO NOT ATTEMPT TO CRANK / START THE ENGINE. 2. Turn the ignition OFF for 10 seconds. 3. Start the engine." Sett andra varianter där man skall ha gaspedalen i botten också medan man gör det. En del har sagt att det verkade först efter nästa omstart och liknande. Jag provade någon gång men gjorde nog inte rätt eller märkte inget. |
|
Nip: Det var nåt nytt kan ju vara intressant och nollställa och se om det blir stor skillnad i draget! :) Vet inte om det är inbillning men fått för mig att den också blir rappare och starkare när man dragit på under några tiotals mil men skulle vara intressant och nollställa och förhoppningsvis mycket bättre drag Men funkar de här instruktionerna med knappstart? för hur ska man kunna vrida om tändningen till kl.15? Blev det mycket bättre drag eller knappt märkbart i din? |
|
Dessa nya påhitt med tändnyckel osv, ingen aning hur man gör denna proceduren. - år det sådan när man har nyckeln i fickan? - sök på AP och internet Köra på 98 oktan märkte jag skillnad. Som jag skrev, märkte jag inget på throttle adaption reset. När jag köpte min 2008 så kändes det som jag behövde köra som en 18-åring som just fick körkort, och varva upp orderntligt för att få drag. Minst 2000-2500 varv eller så när man kör iväg. Men har nog anpassat under åren hur jag kör. 80% är blandad körning 0-80 sådär, gubbkörning. Inga kurvor på två hjul. |
|
Nip: Nyckeln i fickan?? Har du inte sett hur "nycklarna" till bilar med start/stoppknapp ser ut? En plastgrej som man sticker in i tändningen och trycker på startknappen och även låser och öppnar dörrarna med genom knapptryck på plastmakapären Ska söka på Throttle adaption control på min men är rädd när det gäller dataelektronik att det ska bli nåt annat galet fel så tror inte jag kommer göra det för tycker det är bra drag i min efter nya tändstift och tändspolar för de gjorde stor skillnad både rappare, starkare, mjukare motorgång och mörkare motorljud så rena jackpotten! :) Och jag brukar alltid köra lugnt när den är kall men när den är riktigt varmkörd dra på upptill 5000 varv på trean och nån gång ibland även på fyran aldrig på ettan och tvåan och det sker bara på motorväg och väldigt lite trafik för då är jag ju uppe 140-160 så det måste vara motorväg och helst ingen trafik eller väldigt lite för att kännas säkert |
|
Nip: Med tanke på din kunskap och erfarenhet som programmerare vet du om memoreringen av förararnas körsätt kan bli slitet mellan vissa varvtal om den har körts på ungefär samma varvtal i många tusen mil? Eller påverkar inte körning mellan samma varvtal minneskortet/datorn någonting alls utan fungerar felfritt tills det pajar allt eller inget alltså? |
|
![]() 23.257 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har jobbat med Bosch KTS i mer än 5 år. Är det mest kompetenta Allbils Diagnosprogram jag hittills sett och använt och det är många. Problemet är ju att ju att inget diagnosprogram är bättre än den som använder och tolkar det. |
hasso: Verkstan hade just Bosch men vet inte om det var KTS eller nåt annat Bosch men hur skulle du tolka styrdonsfel, audio gateway, elektrisk bränslepump det finns två och vet inte vilken och om båda är elektriska eller bara ena och höga svavelutsläpp? Jag och den ena verkstadsägaren tolkade de som fel på styrningen vilken fungerar helt perfekt, fel på radion/stereon vilken också fungerar helt perfekt med grymt ljud, bensinpumparna fungerar som de ska(tror jag) och enda av de här fyra felkoderna som möjligt kan vara orsaken till de korta svaga huggen vid jämn körning mellan 2600-3100 varv detta var orsaken till felsökningen och höga svavelutsläpp beror på en, två eller alla tre kattarna är sotiga och en andra anledning till att jag kört de senaste 80-100 milen på fyran landsväg med mycket högre varvtal 3500-4000 för den här motorn gr som bäst i 120-180 knyck men som du vet är det alldeles för sällan det går att blåsa på nån längre sträcka så det blir ju mestadels alldeles för låga farter för den här "lilla motorn" |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.