|
|
---|---|
Det här inlägget kan te sig lite märkligt, men jag har en BMW E46 330 CI som jag ägt i tolv år. Bilen har fullt M-paket med 18 tums M fälgar som från början var skodda med staggered setup 225/45 18 fram och sedan 255/35 18 bak, helt enligt original spec. Bilen har alltid haft kass väghållning med sommardäcken trots hjulinställningar under årens lopp. På vintern kör jag med 17 tums hjul Nokian 225/45 17 och då har alltid bilen gått klippfast, så man kan styra den med enbart lillfingret. I slutet av slutet av förra sommaren köpte jag nya sommardäck och gick då ifrån staggered setup, med hopp om att få bättre väghållning. Så jag skodde bilen med 225/45 18 runt om trots bredare fälgar bak (fick lite synlig fälgkant men ändå helt okej) och bilen beter sig fortfarande oroligt på vägen. Främst känns det som fram då den självstyr över vita linjer och när vägen är spårig. Däcken är Michelin pilot sport 5 som jag även har på en F30 som går perfekt, så däcken är uteslutna. Vad kan vara fel? Blir inte klok på hur en bil kan vara stabilast i världen med 17 tums däck och med precis samma dimension fast 18 tum blir det precis kass. Gjorde en hjulinställning hos Holmgrens för så sent som 1 månad sen. Ingen bättring. Vad ska jag göra här näst? | |
Vad kör du med för däcktryck? Om har för högt tryck kan det bli lite så. Men det kan ju även vara att man inte gjort hjulinställningen så bra oxå. Vad har du för värden på toe fram och bak samt kamber fram och bak? Man brukar få med ett protokoll. Hur långt hade bilen gått när du köpte den? | |
Bilen hade gått 7000 mil när jag köpte den för 12 år sedan, nu har den gått 15500 mil. Eftersom jag brukar den halvt om halvt som entusiastbil sedan 5-6 år tillbaka så har jag levt med den dåliga väghållningen eftersom den går relativt få mil om året numera. Jag har inte kvar protokollet men jag har gjort hjulinställning både hos Holmgrens som är auktoriserad och hos Euromaster och den är lika kass ändå, så tvivlar på att värderna varit dåliga. Jag tycker den borde gå sämre med vinterdäcken om hjulinställningen är kass. Kan fälgarna skapa sådant här? Kan space:era lösa problemet? Jag kör med 2,8 bar runt om. Har även testat med 3.0 men gör ingen skillnad. |
|
Är det fälgar med E46 specifik inpressning eller annat et? Har du bytt några bussningar? Tänker på bakre länkarmsbussnig fram och främre bak? |
|
Sänk däcktrycket till 2,4 kg runtom till att börja med. Bara för att du gjort hjulinställning på två olika ställen innebär inte nödvändigtvis att det är bra eller korrekt. Många hjulinställare nöjer sig med det som är bekvämt för dem, om tex skruvarna sitter hårt fast... Om man väljer att göra sig av med protokollet går det liksom inte att veta vad som kan vara fel. |
|
Ska prova att sänka däcktrycket. Bussningar är aldrig bytta Fälgen är m135 som är den ”rätta” fälgen som hör till bilen. |
|
När jag köpte min 2004 år 2008 så satt 225or 16" på runtom från första ägaren. Spårade och levde när man passerade mittlinje. Så bytte till 205or och hade inga problem. 2.1 fram och 2.4 bak. Tills, jag bytte hjul och balanserade osv, då kör dom ofta i 2.7 kg eller så. Då uppstod spårningsgrejen igen. Så kör 2.1 fram och 2.4 kg bak utan problem. Så värt att experimentera med, verkar det.... |
|
Är de 2 bussningarna aldrig bytta så kan jag varmt rekommendera att göra det 👍. De på framaxeln är ju lätta att byta och inte dyra. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.