AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
523

Sensor Försäkring - för billigt för att vara sant?

Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Kikar på försäkring till min 530e. Halvförsäkring då den fortfarande har vagnskadegaranti ett tag till. Här är min månadspremie för ett antal försäkringsbolag.

Hedvig 1499
Gjensidige 1219
Folksam 1201
If 827
ICA 829
Trygg Hansa 713
Dina försäkringar 542
Evoli 410
Sensor försäkring 315

Jag förstår det som att Sensor är en försäkringsförmedlare som använder Dina Försäkringar. Dock billigare än just Dina Försäkringar... Jag är lite inne på att välja Trygg Hansa då de har sin "BMW-försäkring" om man t.ex. skulle behöva använda maskinskadedelen.

Någon som tycker något om Sensor Försäkring..? Kanske varit med om en skada som hanterats av dem?
cr
3.889
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det framgår inte vad det är för villkor och självrisker du jämfört.

Spontant skulle jag säga att gällande maskinskadeförsäkrig är högst väsentligt. Hur långt har bilen gått?

Det är bara du som kan svara på vad som är mest prisvärt. Personligen brukar jag akta mig för "små" bolag. De brukar ha mycket sämre hantering utifrån ett verkstadsperspektiv. Vilka hänvisar exempelvis till märkesverkstäder? De är inte alltid bra, men har ofta bättre förutsättningar att lösa "problem" än Nisse i svängen.

MVH Christofer
16.412
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har haft Sensor. Enda försäkringsbolaget jag haft som inte klarat av grundläggande hantering av en försäkring såsom avslut och trafikförsäkingsbevis. Efter jag avslutat min försäkring hos dem fick jag flera brev av Transportstyrelsen som visade att jag fortsatt hade trafikförsäkringen registrerad på mig.

Inget som kostade mig några pengar men på nåt sätt illavarslande för deras förmåga att hantera en skada. Det kändes helt enkelt oproffsigt för jag fick kontakta dem flera gånger för att de skulle lösa problemet (på en bil som jag inte ens ägde längre).
Är det samma självrisk på alla? Ingår alla moment i samtliga?

Man kan inte bara stirra på priset.
de
23
dexmex
530d 2020
Jag har bara dåliga erfarenheter. Har precis flyttat båda bilarna därifrån.
Totalt omöjliga att kommunicera med, ständiga telefonköer och när man väl kommer fram är det alltid en annan avdelning man ska kopplas till (ny kö) eller så är den enda personen som kan hjälpa till inte på plats just då. Hade sex olika handläggare under mitt ärende som pågick från juli till januari.
Avråder starkt.
Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Låter som jag ska hålla mig borta från Sensor och då även Evoli som verkar vara en del av Sensor. Tack!

Här är en jämförelse på de olika försäkringarna med lite mer detaljer så som olika självrisker.

Länk

"Dina Försäkringar", vad tycker ni om dem? Är de också att anses som ett sånt där litet bolag? Självriskerna ligger rimligt och premien är lägre än Trygg Hansa och övriga storbolag. De har också en självriskreducering på vagnskadegaranting som ser ut att ingå.

Edit: Fick reklam för Söderberg och partners bilförsäkring och det verkar vara Sensor under ytan så vill man inte ha Sensor ska man nog inte ta Söderbergs försäkring heller.
cr
3.889
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Dina försäkringar är ett stort etablerat bolag skulle jag säga, har dock ingen personlig erfarenhet.

Vad ger Länsförsäkringar och Svedea för premie?

1200-1500:- /mån för halvförsäkring av en vanlig bil måste nästan vara ett skämt?

MVH Christofer
Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
I så fall lutar det nog åt dem, de har dessutom 3000 i självriskreducering på vagnskadegarantin.

Svedea skriver så här när jag försöker: Tyvärr kan vi bara erbjuda dig en trafikförsäkring eftersom du bor i en storstadsregion. Priset på trafikförsäkringen blir inte heller så konkurrenskraftigt i detta fall. Vill du ändå ha en prisuppgift, kontakta oss på 0771-160 190.

Länsförsäkringar vill inte heller ge ett pris online så jag gissar att de är dyra.

Att det är dyrt beror nog på att jag bor i Sthlm. Jag hade inbrott för några år sedan och ratt och annat stals. Kostade över 150 tusen att laga så jag gissar att det är en delförklaring till premierna på dessa bilar.
cr
3.889
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Sen är det ju så att många bolag (alla?) erbjuder rimigt pris första året för att locka in kunden, för att sedan höja rejält och hoppas kunden stannar. En skojjarbranch som många andra.

MVH Christofer
Ni
864
Nip
320i-04
Håller med att skojjarbransch, man måste vara aktiv och kolla hela tiden.

Jag fann med ett bolag att de hade en "ny produkt" försäkring på samma bolag som var 1000 kr billigare per år, men då istället för ingen självrisk på glas så var det 1500 eller liknande.

Men sedan dess har bolagen unisont, verkar det, går över så du kan inte gå på bilmodell enbart och kolla för ditt område, utan det är bilnr som gäller, dvs de har ditt id att du sökt hos dem.
- så liknande på samma bolag kunde du inte kolla längre om de hittat på "ny produkt"
- om du redan är kund, så fick jag besked att "ringa dem" så då sitter du med en säljare

Jag var på väg att flytta och skulle kolla via försäkringspremie om det var belastat område med kriminalitet via hur hög premien var kontra den jag hade.
- de vägrade ge mig besked, jag kunde bara få besked på nuvarande adress jag bodde
- det är oförskämt och undrar om Konsumentverket vet och lagar följs här

Och väldigt olika policy, särskilt om äldre bil, då jag haft mina länge uppåt 20 år, och man säger på en skada
- vi lackar inte om på en så gammal bil
- så då sitter du där med inbrottsförsök som kvaddat låset och omgivande lack utan att försäkringen täcker i praktiken
- så väldigt olika kalkyler de har om äldre bilar särskilt, tror jag

Så de försvårar för kunder att vara aktiva och se om sitt hus.

Sedan när jag hyrde flyttbil och skulle kolla vilket bolag de var försäkrade hos kunde jag inte hitta alls. Inte på blanketter, inte på hemsidan.
- alla bilar måste ju ha trafikförsäkring minst men kunde inte en via transportstyrelsen se på ett företag vilket bolag det bilnumret var försäkrade i.

Också lite skumt, i mitt tycke.

Kommer vi finna som med så mycket, att det är kriminella gäng som driver verksamheten?

Bm
268
Bmwbamze
320 Coupé
Jag bytte till ett för mig nytt f-bolag Bilig.se som är ett dotterbolag till Svedea på grund av deras mycket lägre priser men kundsupporten är enbart via chatt och 2500 i självrisk på bärgning om man inte har eller tecknar självriskförsäkring för 25kr/månad och slipper den har inte haft några skadeärenden så vet inte hur bra eller dåligt de hanterar detta

Ve
1.462
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Om något händer tror jag man får ångra sitt val av budget/skojar-bolag. De är billiga av en anledning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.