|
|
---|---|
Hej, Min trotjänare har börjat knacka från motorn, förarsidan vid låg tomgång. Har bytt generator o servopump nyligen, funderar på om det kan vara stödrulle/remspännare. 13.000 mil -01:a. Ljudet försvinner över 1000RPM. Vad tror ni? | |
Kan man lägga upp en video här? |
|
![]() 13.099 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Börja med att hänga av remmen så att inget av alla de rörliga delarna där fram rör på sig. Om ljudet fortfarande finns kvar så är nästa steg att se om ljudet går att lokalisera närmare (används stetoskop eller lång skruvmejsel). Jag tänker främst på om det kommer från en viss komponent (som exempelvis VANOS-solenoid för insugskamaxeln, VANOS-enheten i sig själv, DISA, gasspjäll, tomgångsregulatorn eller liknande - men finns ju inte så mycket mer än det där på vänstra sidan av motorn). Nej, ingen möjlighet att lägga upp video (det bästa alternativet är att ladda upp videon på valfri multimedia-/fildelningssite och lägga in länk här). |
Hej, Här är länk till oljudet: Länk Så här är det, jag har ägt bilen sedan 2003 o flyttade den till Spanien för nio år sedan, då la jag ner massor av egen tid på att byta allt som skulle kunna gå sönder, länkarmar, vattenpump, drivremmar spänn-/stödhjul etc. Väl i Spanien byttes servopump nyligen och generator för tre år sedan. Bilen går bara 200 mil om året och här nere saknar jag verktyg. Jag efterdrog bultarna på remskivan till V-pumpen idag, de satt men inte med rätt moment. En spansk mek frigjorde multiremmen och då tystnade det. Ljudet kommmer från spänn/stödhjul, alt lös remskiva på servopumpen. Kommer inte åt den då jag inte ens får ut fläkten med mina Kalle-Anka verktyg här nere... |
|
Ja, var inga problem att höra det (o)ljudet. Gör man en (spektral) ljudanalys på det så är det toklätt att se (o)ljudet (samt att det inte helt försvinner när du ökar varvtalet). Man ser kraftiga impulser med ca 82-86 ms mellanrum (vilket är 11-12 Hz vilket i sin tur är något som händer 660-720 gånger i minuten vilket är runt tomgångsvarvtal). Så det är rimligt att anta att (o)ljudet kommer ifrån någon eller några av komponenterna kring auxiliary drive systemet (även om de flesta drivhjul är underdriven eller overdriven). Worst-case så är det ju Uncle Rodney, men då är det mer sannolikt med en defekt komponent runt drivremssystemet. |
Tack för avancerad analys, upplever att oljudet är helt borta vid 1.100 varv men som du säger är det påtagligt runt 750-800RPM. Tror jag börjar med att byta spänn-/stödhjul på lokala verkstaden samt att de får kolla huruvida remskivan till den nya servopumpen verkligen är åtdragen. Rätt tänkt? |
|
Hej, tror att problemet är löst, den spanske mecken som bytte servopump drog inte åt bultarna på remskivan ordentligt. Tack för inlägg! | |
Ja, hade precis gjort likadant dvs först en visuell/taktil inspektion av främst då styrservopumpen och dess remhjul och därefter börjat göra lite mer ingående visuell/taktil inspektion av spänn- och löprullar och liknande (samt eventuellt byte av de som inte verkade top notch). Tummen upp för feedback (och att det ändå var så enkel lösning)! |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.