Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Vi slog till på en BMW iX 40 nyss, och får den i maj samtidigt som vi lämnar tillbaka vår leasingbil som vi har nu. Jag har kollat upp dom flesta försäkringsbolag och dom ligger väldigt högt i pris. Hur mycket betalar ni i försäkring för era iX, och var har ni dom försäkrade? Jag är man, 50+, och bor i en mindre stad i Norrland. | |
Jag hade min f.d. IX40 i Trygg Hansa. | |
Verkar bli dyrt med dessa bilar, Länk | |
Mm… Runt 1.500:-/månaden, helförsäkring. Lite blodigt kan man tycka. |
|
Mm… Runt 1.500:-/månaden, helförsäkring. Lite blodigt kan man tycka. |
|
18k/år för en bil som kostar uppåt en miljon låter väl inte dyrt? Eller har jag fel om nypriset? | |
Ny kostar den under 6 tkr per år när vagnskadegarantin finns kvar men som jag varnade för så blir den dyr därefter. | |
Jodå, jag hade koll på det innan vi slog till. Men, men… Dyrt är det likväl. |
|
Bmw är dyrt, min 4 år gamla 530e kostar 13000 per år med 2500 mil och 50 år gammal med BMW mörkesförsäkring hos Trygghansa. Ett par tusen mer hos Länsförsäkringar som brukar vara billigast. Kostar att ligga på topp. | |
Jag har försäkrat hos Länsförsäkringar eller Aktsam, de har haft hyggliga priser för mig genom åren. TryggHansa och Folksam gillar inte mig, de vill ha betydligt mer pengar för samma försäkring. Efter min dust med TryggHansa vagnskadegaranti så kommer jag aldrig aldrig aldrig någonsin betala en krona till dem. Även om en försäkring blir dubbelt så dyr hos någon annan så kommer jag ändå välja dem framför TryggHansa. |
|
Nu börjar det dra ihop sig för hämtning… Billigaste försäkringen jag hittat hittills var hos Swedbank för 1,262:- per månad för helförsäkring utan tillägg, max 2,500 mil. Det kan jag leva med. Någon som har tips på andra bolag förutom dom ”gamla vanliga”? |
|
Swedbanks försäkringsgivare är Tre Kronor som jag förstår. Lustigt som jsn ovan aldrig skulle välja Trygg-Hansa, men förespråkar Aktsam., vilka har just Trygg-Hansa som försäkringsgivare. Jäkligt saftigt att betala från 15' när man bor på landsbygden är 50+, men det är förstås vad det är. Värdet på bilen har ingen direkt koppling till försäkringspremien. MVH Christofer |
|
Tecknar ni helförsäkring på helt fabriksnya bilar? Varför då? Ärlig fråga. Jag har alltid tyckt att det räcker med halv så länge man har alla tillverkarens garantier kvar. För övrigt var det Tre Kronor som var billigast för mig med min i5. |
|
När bilens 3-åriga vagnskadegaranti löpt ut är det ganska förnuftigt att teckna helförsäkring på en bil i den prisklassen. Förutsätter att KGNB:s bil är eller blir tre år. MVH Christofer |
|
Ja, den blir tre år nu i vinter. BMW CS #22909 |
|
Ah, jag förstår, jag hajjade inte att det var en 3-åring. Då är jag med. | |
De första två åren när jag köper nytt så kostar jag på mig BMW:s originalförsäkring som denna gången kostade några hundralappar mer om året, då de verkar vara de enda som inte har något åldersavdrag under dessa år, om bilen blir stulen eller man på annat sätt måste ersätta med ny bil pga skadornas omfattning. ( inte behövt utnyttja det men det skulle kännas surt om det hände då åldersavdragen är rätt stora de första åren) | |
Oavsett måste ju försäkringsbolaget vid inlösen ersätta med vad en likvärdig bil kostar. Diskussion kring detta kan så klart alltid uppstå, men det kan ju faktiskt lika gärna vara mer än vad man köpt bilen för. Är det verkligen så att Originalförsäkring ersätter en närmare två år gammal bil med en helt ny? MVH Christofer |
|
Var hittar man BMW originalförsäkring? Edit: Är det IF som avses? I så fall kan jag meddela att den skulle kosta mig 2,590:-/månaden i helförsäkring. ?? BMW CS #22909 |
|
Är det inte TH som är BMW:s försäkringspartner? Länk |
|
TH var inte billigare dom… | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.