Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Min 540 2002 började läcka motorolja från ventilkåporna. Det visade sig att det stod motorolja i alla 8 tändstiftsbrunnarna. Ändå har motorn alltid gått som en klocka. Sög upp oljan med papper först och torkade sedan ur så att det blev så gott som torrt. Blåste till slut med tryckluft runt stiften för att få bort minsta skräp. Bytte sedan alla 8 tändstift och alla ventilkåpspackningar och monterade ihop. Vid start gick motorn på 7 cylindrar. Motorlampan lyste till att börja med, men slocknade efter några sekunder, dock fortsatt bara 7 cylindrar. Stängde av och startade igen efter ca 30 minuter. Då gick motorn på 7 cylindrar och motorlampan lyser nu konstant, med fast sken. Finns det felkoder? Hur läser man av dem? Betyder motorlampan att motorn vet att den bara går på 7 cylindrar eller färre? Hur ska jag ta reda på vilken cylinder det är som inte fungerar? Kan jag mäta resistansen i en tändspole mellan någon pinne på kontakten till fjädern som ligger an mot stiftet och på så sätt ta reda på om den är defekt? Tacksam för all hjälp. | |
Hej, T o m de enklaste OBD-läsarna brukar klara av (måste, faktiskt) att läsa ut vilken cylinder som inte fungerar. Därefter är det nog enklast att skifta tändspole mellan den felande och en fungerande och se om felet också flyttar sig. I bästa fall har du löst problemet. /Lennart ”Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann?” |
|
Underbart med 540 och V8! Ska man felsöka en e-serie bil ordentligt men till vettigt pris så rekommenderas detta Länk (Jäv) Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Undrar hur tändspolarna mår efter all olja? kanske ska kika på det? | |
Det kanske är ett av de nya stiften som inte funkar som det skall. Det är ju den stora förändring du gjort mot tidigare. Fast tryckluft kan ju paja saker oxå. | |
Hej, och tack för alla svar. Jag har monterat bort tändspolarna och det ser inte ut att ha kommit in olja i gummiröret upp till fjädern som ligger an mot tändstiftet. Har mätt tändspolarna med multimeter. Alla 8 ger samma mätvärden och då tvivlar man ju på att någon av dem skulle vara trasig, men det kanske inte säger något om tändspolens hälsa att mäta som jag har gjort. Jag såg i en tråd här på forumet att någon med liknande problem hade råkat ut för att ett nytt tändstift var defekt. Är det meningsfullt att montera bort stiften och försöka se om något skiljer sig från de andra och även mäta resistansen? Jag mätte på ett av stiften (NGK BKR6EQUP) jag bytte ut och det var ca 4 KOhm mellan topp och centrumpunkten innanför de fyra elektroderna. På mina tändspolar står det: BMW, 1 748 017, BREMI, 11860, Made in Germany, I1 10/02. Gissar att det är originalspolar. Kan man blanda olika fabrikat om någon skulle visa sig vara trasig? Cylinder nr 1 är vid oljepåfyllningslocket. Tändspolekontakten: Pin 1 till pin 15 varierar lite mellan spolarna, alla är 0,85-1,0 Ohm. Pin 1 eller pin 15 till pin 4a (i mitten): avbrott Pin 1 eller pin 15 till fjäder som ligger an mot tändstiftet: avbrott Pin 4a till fjäder: 12,9 MOhm, med skiftade poler: avbrott |
|
Om det bara är en cylinder som spökar så skulle jag köpa en tändspole (med artikelnummret du har 1 748 017) kostar ju bara 400 sek. Sedan är det ju bara att test en cylinder i taget. Hade f.ö. samma problem med ventilkåpspackningarna på min E39 540 för 25 år sedan, dock ingen misständning. |
|
Gangalard, Istället för att försöka mäta dig fram på ett ganska primitivt sätt - du vet ju egentligen inte vad du mäter eller vad värdena betyder - du kan bara jämföra och hoppas - köp en enkel felkodläsare, t ex denna: Länk (Kostar som ett tändstift hos BMW, antar jag.) Som ägare av en gammal bil kan du ha mycket glädje av en sån, även om just den länkade egentligen bara uppfyller någon sorts minimikrav. Vill du bli ännu gladare, fråga OlaO (tidigare inlägg i tråden) efter något lättanvänt och mer kapabelt instrument. //Lennart |
|
Tack för goda råd. Jag lyssnar och har för att bli så glad som möjligt beställt Ola Special 1, ett paket som innehåller både INPA och en BMW-scanner. Hoppas att dessa hjälpmedel kan säga mig vilken cylinder det är som krånglar och kanske ge mig en fingervisning om varför. Förutom startmotorn, som jag har bytt två gånger, och normalt slitage, har bilen varit perfekt i 14 år, så det är lätt att bli rådvill när det händer något. |
|
Härligt! NU är du snart på banan! :) (Tips: börja med BMW Scanner, den är enklast.) //Lennart |
|
När jag startar motorn går den på 7 cylindrar. Jag har testat med en dator som har OBD installerat och kabel från bmcables.com. OBD säger att det finns två fel i felminnet. 140 Output Thermostat Map cooling 153 EV4 from cyl. 8 Jag skiftade tändspolar mellan cylinder 5 och 8. Startade motorn, nollställde felminnet och läste in på nytt. Samma fel som tidigare. Jag tog bort tändstiftet i cylinder 8 och satte i ett av de gamla stiften. Startade motorn, nollställde felminnet och läste in på nytt. Samma fel som tidigare. Det luktade inte bensin om stiftet jag tog bort och det såg inte blött ut. Är det ok att ta ur stiftet och hålla det mot någon punkt på motorn för att se om det kommer gnista? Och hur ska jag kolla att det kommer bensin? Tacksam för all hjälp. |
|
153an vill jag hävda är en indikering på fel på spridaren. Övriga symptom stärker den tesen då du inte får någon skillnad vid spolbyte och att det inte luktar bensin om stiftet. Du borde kunna se på livedata i inpa om den spridaren sköter sig som de andra. |
|
Google är din vän. Polskt forum. Trasig tändkabel var fixen för samma kod: Länk Så kolla anslutningen till tändspolen. Eller, lite mer detaljerat, efter översättning polska -> engelska istf svenska: "Found a chipped ignition power supply wire. Done and everything works great. Please delete the topic." |
|
Att spridaren uppenbarligen inte öppnar - torrt stift, ingen bensinlukt - kan ju just bero på att DME upptäckt misständningar och stängt av spridaren. Men visst kan det bero på defekt spridare. Lite mer att undersöka alltså. Felkoden på termostaten är väl närmast att se som standard på en gammal BMW. Vill du få bort den - knappast nödvändigt, men kanske för ordningens skull - är det utbyte som gäller. //Lennart |
|
Hej, och tack för goda råd. Bra gjort att hitta det polska inlägget! Jag kunde också hitta det när jag använde citationstecken i Google, så här: "153 EV4 from cyl.". Då dök inlägget upp. Jag har undersökt det elektriska kablaget i bank 2 lite närmare och kommit fram till att två av anslutningarna till tändspolen för cylinder 8 är utan anmärkning, därför att de har kontakt med motsvarande position i de andra tändspolarnas kontakter i banken. Dessa båda anslutningar är var för sig hopkopplade i kabelhärvan som ligger i den svarta avlånga lådan ovanför ventilkåpan. Den tredje blå tråden, nr 1 i kontakten för cylinder 8, kommer jag inte åt att mäta på. Den är skarvad mot gråvit som fortsätter in i den tjocka slangen som går över till bank 1. Sannolikt fortsätter den sedan in i bilen genom den tjocka gummislangen som går in genom torpedväggen ovanför cylinder 4. För att kunna verifiera hela denna förbindning skulle man behöva resistansmäta mellan nr 1 i tändspolekontakten och den punkt på något kretskort som tråden utgår från. Vilket kretskort är det? Hur kollar jag att en spridare fungerar som den ska? Tacksam för all hjälp. |
|
Borde gå via ECU:n. Sitter i lådan närmast rutan på passagerarsidan. | |
Vid senaste start av motorn gick den på 7 cylindrar. Jag mätte tändspolarnas anslutningar och var tvungen att avbryta. Sedan dess har bilen stått orörd med tändhattarna av på cylinder 5, 7 och 8 i tre dagar. Jag monterade tändhattarna och startade för att med INPA söka efter och få bekräftelse på felaktig spridare. Då gick motorn igång på alla 8 cylindrar och lät precis som den brukar låta, utan att jag hade gjort någonting alls. Höll på med INPA och BMW Scanner kanske under en timmes tid. Under den tiden stängde jag av motorn 3 gånger och startade den igen efter en liten stund. Nu går den på alla 8 cylindrar lika jämnt och fint som förr, som om den aldrig hade krånglat någon gång. Jag måste medge att jag inte förstår varför. |
|
Ibland förstår man inte hur vissa saker fungerar och då har man förhoppningsvis lärt sig att man inte skall pilla med dom grejorna nästa gång det blir problem, utan låta någon som är duktigare än man själv lösa problemet. | |
blixten: som du beskriver felsökning så skulle jag inte våga lämna min bil till nutidens märkesverkstad (BMW) eftersom min erfarenhet av deras felsökning ger mycket övrigt att önska. Jag tror fortfarande på en tändspole med sporadiska överslag till gods på högspänningssidan (tändhatten). En metod är att mäta överslag med megger/isolationsprovare som kan mäta 1000 V. Tändhatten är tydligen en beställningsbar del. Del #2: Länk |
|
Jag sa aldrig att man skulle lämna bilen till just bmw. På vilket sätt har jag beskrivit felsökningen mer än att det kunde vara lämpligt att först felsöka det man bytt i första hand, mao tändstiften? | |
blixten: Du implicerar att Gangalard har pillat på "saker" han inte förstår sig på och att han nu lärt sig att inte göra det igen. Om du beskrev dina egna erfarenheter så hade det varit lämpligare att använda "jag" i stället för "man". Det som gäller inkompetens hos märkesverkstäder var mina egna erfarenheter. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.