AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
371

Expert tips inför köp av Bmw 330e 2022

Hejsan.

Dags att byta bil och efter att ha haft ett stort antal F11, samt G31:or har jag under dem senaste året kört en Audi A6.
Nu ska jag dock bege mig tillbaka till bmw och har snöat in på Bmw 330e 2022.

Dock har jag lite frågor som jag tänkte att säkerligen man kan få hjälp med att få besvarade här.
Har testat att googla och söka själv men ställer även frågorna här.

Räckvidden på ren el?
Jag har ca 38km enkel resa till mitt arbete, har möjlighet att ladda både hemma och på jobbet men skulle vilja ha lite input kring om batteriet verkligen räcker till dessa 38km?

Serviceintervall.
Vad är det för serviceintervall på bilarna?
Säljaren hävdar var 3000:e mil, stämmer verkligen det ?

Övriga input, vanliga fel med mera som man bör ha med i beaktningen innan man slår till ?

mvh Robin
Pa
1.106
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Hej!

Har haft min G21 i 3 år, helt utan problem.
På vintern kommer jag ca 2.5 mil på el vid normal hastighet, sommaren max ca 6 mil.
Service var 3.000 mil enl BMW, var nyss in o bytte bromsvätska.
Med nya MY 2025 kommer du ca dubbla körsträckan på el då den har större batteri.
Mvh
2,5 mil...måste vara utan förvarning. Startar man smart förvärmning så är 4 mil inom räckhåll även vintertid.
Pa
1.106
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Går det att förväma en 330e, är en hybrid!
Värma kupén vet jag men tveksam om batteriet förvärms som på en ren elbil.
Fr
1.062
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Det är nog förvärmning av kupén som åsyftas, och självklart vinner man några km på att låta kupén värmas via laddaren i st f direkt av batteriet som det annars blir om man inte förvärmer, men hur långt du kommer på vintern beror ju främst på hur kallt det normalt är där du kommer att köra - stor skillnad att köra från 0 grader eller -7 grader. Vad gäller serviceintervallerna så verkar min indikera 3 000 mil på bensinmotordistansen ( jag har kört drygt 900 mil nu varav ca 500 mil på bensinmotorn och den slog precis över på 2 400 till nästa service), så jag räknar med att köra ca 2000 bensinmil på 2 år och därför byta på tidsintervallsindikationen som är just två år och också motorolja på motorn efter då ca 2 000 mil om jag utläser det rätt?
Även batteriet torde bli uppvärmt om du kör förklimatisering. Strömmen hämtas ifrån batteriet vid uppvärmning.
Fr
1.062
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Ok förtydligande då: jag tappar ingen laddning i batteriet vid förklimatisering, så länge jag har laddkabeln inkopplad, när strömmen till föruppvärmningen av kupen går via batteriet, dvs en uppvärmning via laddaren. Jag är också väldigt tveksam till att du alls får får någon föruppvärmning batteriet med tanke på dess läge i bilen och var alla värmekanaler från värmaren framme i motorutrymmet verkar gå?
Förutom tids- och körsträcke-intreval (som uppges vara lite adaptivt beroende på körmönster) för motorolja så har t.ex. bromsvätska sitt eget tidsintervall. (Min 6:a ville också ha nya tändstift innan 6000 mil, så god nytta av serviceavtal.)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.