AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
719

Realistisk räckvidd iX 40?

Sida 1 av 2
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Vi ska köpa en iX 40 snart.
Vad kan man räkna med för realistisk räckvidd en dag med ca 10 grader i luften, på en torr landsväg i hastigheter mellan 80-110?
Vi leasar idag en MG Marvel och den tar sig drygt 30 mil under samma förutsättningar, och vi vill ju gärna komma lite längre…
Da
264
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Kollade Nyland på tuben och han kom 291 km 100-0% i 120 km/h i 11 grader och 415 i 90 km/h och 16 grader.

Han testade marvel r performance och den kom 245 km i 9 grader och 120 och 383 i 12 grader i 90.

Så några mil mer kommer du nog men inte mer än 3-5 som det ser ut. Dock är väl kanske performance mer törstig.
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Tack, Dafro!
Det verkar vara en riktigt vettig bil.
Vet du om det går att ladda en BMW iX på Teslas Super Chargers?
16.401
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
det går fint att ladda på Teslas stationer
Du ställer samma fråga i flera trådar och har fått svar i andra trådar.
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Man kan nog med fog påstå att jag har räckviddsångest redan innan jag hämtat bilen…
Dom pengarna bilen kostar är en ofantligt stor summa för mig som är sjukpensionär.
Jag får dränera hela sparkontot för att ha råd till, förvisso en väldigt hög, kontantinsats.
Den här affären får helt enkelt inte bli fel i den meningen att bilen inte uppfyller våra förväntningar, det är nog därför jag kan uppfattas som lite oroligt tjatig.
-Förlåt…
16.401
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Spontant känns det lite fel att köpa en bil som fortfarande har ganska mycket värdeminskning kvar om det känns "tufft" att få ihop det. Det räcker inte att spara 8-10kr per mil på soppan, det är trots allt "billigt" att tanka en bensinbil/dieselbil fortfarande i det stora hela.
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Ja, Löwet… Det är lite min känsla också, att det är mycket värdeminskning kvar på bilen.
Men det är inte så att vi kommer att ha svårt att betala lånet, vi kommer att få en väldigt behaglig månadskostnad.
Det som oroar mig är just värdeminskningen. Om vi ångrar oss och inte tycker att bilen uppfyller våra önskemål så är det väldigt mycket pengar som går upp i rök.
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag skulle råda dig att inte köpa den om du är orolig. Det är en fin bil men samtidigt är det bara en bil. Kan vara värt mer att inte oroa sig.
Jag instämmer med föregående. Avstå om det inte känns bekvämt i mage och huvud. Priset du skrev känns också högt med tanke på att den är tämligen basic utrustad. Räckvidden kommer du dock sannolikt klara bra men minns inte om du kan ladda hemma?
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Jodå. Vi har laddmöjlighet med riktigt billig el här hemma.
Då ska du inte oroa dig för laddningen. Det är bara att du tänker på att du får några laddstopp extra vid de långresor som ni gör. Inga problem med det. Man ska inte stressa! Kolla även försäkringspremien då den inom kort tappar vagnskadegarantin om det är en 2023-a. Kolla även att den är servad enligt plan, samt däckmönster.
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Tack för bra tips. :)
Den kommer att kosta oss runt 1.500:- i helförsäkring, beroende på vilket bolag vi väljer.
Vinterdäcken är i stort sett nya premium dubbdäck på originalfälgar.
Har ställt frågan om mönsterdjup på sommardäcken. Ska få svar idag.
Jag antar att 1.500,- är per månad? Jag minns att jag betalade cirka 5.700,- per år halvförsäkrat. Jag hann dock aldrig in i perioden med helförsäkring men har läst i olika forum att den blir dyr på många tyngre elbilar med motorstyrka. Det är en väldigt bra vinterbil. Smidigt med appen där du sätter igång klimator och alltid kommer till uppvärmd bil och appen fungerar utmärkt! Den går också väldigt bra på vinterväg. Jag hade bara dubbfria däck och aldrig några som helst problem. En del störs av att karmfria dörrar lätt kan frysa i fönsterskarven, men jag hade aldrig något direkt problem med det. Likaså att det lätt kommer snö in i laddluckan när man laddar över natten vid snöväder, men så är det med många elbilar, inget problem kände jag, men det kan hända. Bilen är lite "lutad" i karossen vilket gör att det lätt kan samlas lite snö där om det snöar rejält. Jag tror att man kan köpa något för att sätta över där om det skulle störa.
Da
264
Dafro
Nissan Leaf -22
Blir nog bra, men kommer kosta en del i värdeminskning, jag ser ingen ekonomi i att byta ut min laddhybrid till ren el, kör ca 2500 varav drygt hälften på el vilket ger ca 1000 per månad mot värdeminskning på 10000. Sen är det så mycket plastsäten i alla nya bilar, är väl lite gammal.

Och räckviddsångest skulle jag inte ha om du inte ska en massa långresor på vintern under under sportloven. Finns massor av laddare numer.
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Med känsla: Ja, det är per månad. Alltså ca 18.000:-/år.
Vi har carport hemma, så det är inget större problem med snön då vi parkerar hemma i alla fall.
Roligt att höra att det är en bra vinterbil. Jag hade själv önskat dubbfritt, men frun vägrar i sten.
Ja, det är värdeminskningen jag oroar mig för… Nu tänker vi iofs. ha kvar bilen länge, så man får väl se det som att man betalar åt sig själv.
Da
264
Dafro
Nissan Leaf -22
Då tycker jag det låter som du har koll på det mesta, då borde det väl vara lugnt till maskinskadeförsäkrimgen går ut och det är väl vid 15000 mil och 10 år men då har ju värdeminskningen gått ner rejält så då kan man ta lite repkostnad tänker jag. Själv väntar jag in nya ix3 med spänning.
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Vi slog till på den iX 40 som vi var spekulant på. 😊
Leasingen på vår nuvarande bil ska avbrytas i maj, samtidigt som vi hämtar vår ”nya” bil.
Skönt att kunna köpa bil från samma bilhandlare som leasade ut nuvarande bil till oss.
Minimalt med strul, och en heeelt suverän försäljare på Bavaria/Hedin i Östersund!
Under dom här åren vi varit kund där har han fått oss att känna oss riktigt omhändertagna.
Visa användare
1.154
Joofa
G21 330iA x-drive Touring -20, M-sport, Dravit Grey
Grattis KGNB!
Grattis, du kommer säkert att bli väldigt nöjd!
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Tack. ☺️
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.