AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.429

Djupt besviken på nya 5serien

Sida 2 av 2
Ve
1.462
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jo fast den gamla rostar och går sönder i tid och otid. Samt att den var uråldrig tech. Minimikrav nuförtiden är väl att kunna starta värmaren via app och kunna köra bilen utan nyckel vid behov.
Visa användare
1.549
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Så olika uppfattningar folk kan ha. Blev glatt överraskad över att Top Gear avslutade sitt långtidstest av just nya 5-serien (i5 eDrive40) med att "BMW makes the best EV:s out there". Kul läsning! Länk

Min egen i5 kommer för övrigt om någon vecka och jag är brutalt sugen på att få köra den. Har dock provkört rätt mycket så jag vet vad jag har att vänta mig, och alla de klagomål som påstås i den här tråden är ju sånt man får reda på när man provkör... köper man ändå sedan så måste man ha bestämt sig för att fördelarna ändå överväger, eller hur?

Eller finns det folk som köper bilar i den här prisklassen osedda? Varför isf?
Instämmer med dig @W2k!

Jag är otroligt nöjd med min I5 M60. Jag har dock ännu inte provkört I5 40. Det enda som "stör" mig är den här hastighetskontrollen som ju numera är lagreglerad vad jag förstår. Men även om man trycker in SET knappen, så poppar hastighetsvarningen upp då och då när man kör i stadstrafik, som jag ofta gör. Däremot är den borta när man kör landsväg. Det känns som att den poppar upp väldigt många ggr när man kör in på en ny gata. På ex vis Mercedes så trycker man bort den på en "ikon" på stora MBUX-skärmen och så är den borta till nästa gång man startar om bilen.
Fr
1.073
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har visserligen efter 20 år med femserie slutligen downsizeat, men provade inför bytet i höstas även g60/61 ordentligt och tyckte också som det var en riktigt skön bil med alla de attribut som följer med en femserie ( förutom shoppingluckan!). Genom åren är det alltid oavsett modellbyte några som har svårt att i början ta till sig det nya utseendet och tekniken, men efter något år så har kritiken lagt sig och det nya visar sig bli en större succe än det gamla. Det går ju inte heller komma ifrån att de flesta nybilsköpare förutsätter ny design och teknik för att legitimera den större kostnad som ett nybilsköp alltid innebär jmf begköp, Det blev en 3-serie mest av anledningen att 5:an rent objektivt faktiskt blev för stor för vardagsnyttjandet som i mitt fall till stor del utgörs av kortare stadstrafik. Jag är fortfarande nöjd med min downsizeing ( en lite smidigare bil som ändå räcker till) men jag måste ändå säga att femserien fortfarande nog är den mest prisvärda BMW:n med tanke på vad mycket bil man fortfarande får för pengarna. Vad gäller hastighetskontrollen måste det vara en bug som de säkert rättar till i framtida mjukvaruuppdatering då jag ( också med idrive 8.5) inte behöver stänga av det mer än en gång per färd på min bil.
Hög igenkänningsfaktor här.

Har ni också problem med att bilen själv styr in i vägen om man kommer för nära de vita väglinjerna trots att alla hjälpsystem är satta till OFF? Oerhört enerverande. Räcker att köra på/av motorväg, vägfärja där två filer går ihop till en eller köra om en cyklist utan att blinka så börjar bilen ta över.

Ve
1.462
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Skitjobbigt att som BMW-förare lära sig att använda blinkersen i vuxen ålder... ;)
Jag tror att du fattar precis vad jag menar
Ve
1.462
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jadå, var bara roligt med alla skämt om BMW och blinkers... :)
Jag har inga som helst problem med min I5 M60 annat än att det som jag skrivit om den nya hastighetsvarningen, som återkommer vid stadskörning mm så fort man byter gata, trots att man tryckt bort den med SET-knappen.
@Med känsla det där verkar märkligt. Jag har det inte så på min I5:a Håller inne set i 3 sek och ljudvarningen är borta tills du stänger av bilen/avslutar färden.
I övrigt så tycker jag förarstödet fungerar mycket bra i nya 5-serien. Har kört många andra bilar där det är spökbromsningar och varningar titt som tätt.
Ja @homerus, det är märkligt. Jag skall kontakta Bavaria för att höra om de kan göra en uppdatering eller liknande vid tillfälle. Det är inget större problem mer än att man stör sig lite när man kör mycket stadstrafik, där det händer ofta i samband med att man byter gata/väg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.