Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej alla, har haft en ny 550e sedan ett par månader och kommer förmodligen inom kort att få hjärtinfarkt. Jag tycker om ny teknik som är genomtänkt och användarvänlig men här har det spårat ur totalt. Checklistan innan man taxar ut från uppfarten är nog längre än en A380 för att stänga av alla varningssystem. Tuchpaden är oanvändbar , seg och hackig! Syncning av värmen försvinner om någon sätter sig i passagerarsätet dessutom tutar bilen frenetiskt när man lämnar den med nyckeln i fickan …. vem tyckte detta va bra ? Kameran fram har ingen vidvinkel längre så varför ens montera dit den ? Dessutom finns inte shoppingluckan,massagesäten och softclose längre. Sätet är inte i närheten så komfortabelt som min G31a och ljudet från Bower & Wilkins högtalarna är ett skämt. Detta är bara ett axplock av irritationsmoment som BMW limmat i hop så min undran är om någon lyckats lösa några av problemen med infotainmentsystemet så man iaf slipper få en puls på 230 varje gång man ska försöka ra sig någonstans? | |
Vad är det för varningssystem du måste stänga av för att komma ut från uppfarten? | |
OJ, ord och inga visor där! Jag skall strax ut och åka i min I5 som jag är väldigt nöjd med. Det enda som kan störa mig är att BMW inte har den smartaste lösningen på den nya lagstiftade hastighetskontrollen. Även om man knäppt bort den så dyker den upp igen i nästan varje korsning där man byter gata, om man som jag kör mycket inne i stan. Där har MB en oerhört mycket smartare lösning där man trycker bort den och sen är den borta till nästa gång man startar om bilen. Att du sedan väljer en bil som saknar en del av det som du vill ha, där får du väl nästan ta ansvar över bilvalet själv. Inget av de tre nämnda var ju någon standardutrustning på förra serien av 5. Kameran i min bil är väldigt perfekt, 360. Ljudet jättebra men inte lika bra som i IX beroende på flera högtalare i sistnämnda, bland annat i B-stolpen där. Jag har ständigt återkommande förmaksflimmer, men inte av samma orsak som dig... samt ännu aldrig pga bilen. Tutandet känner jag inte alls igen. Inställning? Åk in till din åf och be om en genomgång med personen som är deras expert. |
|
Med känsla...Shoppingluckan fanns dock som standard på gamla....mycket underligt de snålade in på den. Trist om BMW börjar snåla på kvaliteten. Tycker även de tagit bort valfriheten på många tillval då de enbart säljs i paket så man måste köpa saker man inte är intresserad av. Billigare för BMW sämre för kunden. Men ett besök hos återförsäljaren kan vara ett första försök. |
|
Vad gäller hastighetskontrollen så har inte jag det problemet, dvs det försvinner helt under körningen ef tre er 3 sektrycket? 360 kameran har givetvis vidvinkel så det måste vara något fel på bilen i fråga. Detsamma gäller skärmen då jag själv kommer från en g31 med id7 till denna med id 8.5 och den senare är överlägsen i allt och inte det minsta buggig. Nu har jag visserligen downsizeat till 3-serie men nämnda funktioner borde inte vara sämre på samma årsmodell på en 5:a? | |
Med känsla: skumt, håller inne "Set" knappen på ratten på min bil och den stänger av funktionen den tills nästa gång man startar bilen som i MB. Freude am Fahren är inte nuvarande 3:an en generation bakom 5:an i väntan på Nue classe? Sen började det gå utför :) Allting ska ligga i paket som BMW har bestämt, vill man ha sätesjustering med elektrisk med minne krävs comfortpaketet, är inte intresserad av klimatautomatik med 4-zons reglering eller eluppvärmt baksäte (har två barn under 8 som kommer sitta därbak, kommer vara kaos). Samma sak med parking assistant plus mm mm. Sen just "Freude am Fahren", känner att den blir mindre och mindre för varje generation, denna jakt på knappar, min upplevelse av BMW OS 8.5 är ju iof från min 2-serie och den är långt ifrån positiv. Att göra inställningar under färd är ibland direkt livsfarligt då man måste scrolla, leta och tar helt bort fokusen på vägen. Var glada för att ni har idrive reglaget, utan den så... Att ställa in saker i min G30 är en barnlek i jämförelse. Nu blir det väl sista generationen med fysiska vred också (Länk. Men ja... Känner igen trådskaparens frustration, BMW tycker att bilen ska göra mer och mer åt en, det ska automatiseras, inställningar ändras, funktioner plockas bort. Som förare får du lägga mer fokus på småsaker istället för att just köra. |
|
Paketeringen av tillval har verkligen blivit dålig | |
Det där med hastighetsvarning är något EU tjafs som alla nya bilar måste ha. Tycker ändå BMWs lösning med 3sek på SET knappen är ok. På vissa bilar verkar det inte ens gå att stänga av. I övrigt kan jag hålla med , det verkar som att man har snålat in på många saker när det gäller utrustning för 5-serien. En förklaring jag har fått är för att hålla nere vikten för elbilarna (I5) |
|
Ingen som tycker nya femman är alldeles för stor i vardagstrafiken? Hur bekväm den än är så är ju yttermåtten helt uppåt väggarna. Särskilt i förhållande till utrymmena. Vem vill frivilligt kuska omkring i en drygt 5m lång pjäs i en vardag med bilköer, trånga parkeringshus, fickparkeringar och stormarknader? | |
![]() 13.076 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Den är 3 cm längre, 5 cm bredare och 350-600 kg tyngre än en E32 7-Serie Lang (yes Lang)... Really? Men får man tillgodo denna storleksökning? Upplever man att den är så rymlig inuti (som en förlängd lyxbil)? Jag antar den känns rejält rymligt och att man har extremt gott om plats i baksätet (förväntar mig inget annat från ett fordon som är över 5 meter långt) - men är nyfiken att höra från faktiska ägare som använder den till vardags. Personligen ser jag fler och fler fläsksvålar som kämpar i vardagstrafiken (exempelvis måste flera gå ut och smörja in utsidan av bilen med talg för att kunna komma in i flera parkeringsgarage och väl där inne uppträder de lika smidigt som en amerikan i Cú Chi tunnlarna). |
Jag upplever den inte som särskilt stor när jag kör den, gissningsvis är det att den styr på bakhjulen som gör att den känns nättare än vad den är. Däremot så fyller den ju ut parkeringsrutorna rejält, men det tycker jag många bilar gör. |
|
![]() 13.076 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Aha! Ja, har den Intergral Active Steering så hjälper det en hel del! Tror det är standard på i5 (eller iallafall på M60), men då är det nog rimligt det även är standard på 550e. Yes, bredden är som den är på alla bilar numera (vissa frallor på styltor är ju lika breda som långa som höga) - kanske Nissan Cube får en revival i form av Nissan Cube Inflated :-) EDIT : När jag leker med konfiguratorn för en 550e verkar det som bakaxelstyrning endast finns som del av "Adaptive M Suspension Professional" (vilket ju egentligen är det enda tillvalspaket man vill ha) - eller finns det i fler paket? EDIT : Svarar mig själv - bakaxelstyrning ingår som standard (som del av "Adaptive Suspension Professional"). EDIT : Aha, "Adaptive Suspension Professional" ingår som standard för 550e men inte för 530e. Så du får bakaxelstyrning som standard på en 550e men inte på en 530e (som jag misstänkte). |
Jag provkörde en 530e , tyckte den kändes mindre och smidigare än va jag förväntade mig. Inte så stor skillnad på den och f11 när jag sitter bakom ratten och kör. Sen är det säkert bökigt när det ska parkeras. De jag blev besviken på nya är väll främst att i5an inte känns helt färdig. Golvet är högre av batteriet. Det är jättestor motorhuv men ingen frunk mm. Så som jag känner bmw brukar man kunna bli imponerad hur de tänkt ett varv till hittat på lite coola lösningar och funktioner som konkurrenterna saknar. De hade varit kul att se en rätt stor frunk på i5an t.ex. |
|
Inte känns helt färdig??? | |
Ja, den känns som en prototyp, ffa i5 då. Förstår du nu? | |
Jag har en I5 M60 sedan i november och det är en fantastisk bil. Jag förstår definitivt inte varför du inte anser den vara färdig och skulle vara en prototyp! | |
Ok, Jo de två främsta punkterna är de jag tidigare nämnt, sitter man bak märker man av att golvet är högt upp i förhållande till sätet. Sen är det väldigt mycket av bilens storlek som är motorrum/motorhuv men det är ingen förbränningsmotor där. Då tycker jag det skulle fått in en frunk där. Detta är många motor journalister som tagit upp också. I5 kommer förfinas och uppdateras så de blir kul att se vad som händer i framtiden. Shoppingluckan och öppningsbart panorama saknas också. Det sistnämnda kanske finns ? |
|
Jag tycker om i5 om man bortser från fuskskinnet men det har ju de flesta numer men Volvo och Audi har ju iallafall tyg men främst så tycker jag att i5 40 xdrive har för dålig räckvidd för dom pengarna. | |
Jo med det sagt det finns mycket bra grejer med i5an | |
Jag gillade i5:an när jag provkörde den back to back efter A6 e-Tron. Tystare, bekvämare, skönare stolar osv. Men kortare räckvidd, långsammare laddning... Men det är inte hela världen då jag vet hur det fungerar för oss. Det som stör mig är att BMW bygger stora bilar som är trånga invändigt. Det har de nog alltid gjort men det är först nu det slår mig. Hund, golfbagar o allt möjligt vill jag ha plats med. Och gärna frunk också då. Nu har jag t ex en påse med spolarvätska, laddkablar, en liten spade, reflexväst, paraplyer och mina illaluktande golfskor där. När man ska till fjällen eller liknande är det perfekt att lägga kylvaror där framme. Det är ju ett oisolerat utrymme som inte värms. |
|
Här har ni nåt kul att läsa! Länk |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.