|
|
---|---|
Hej. Motorlampan har tänts på min X23 2.0 Diesel (mildhybrid med AdBlue) och jag har dessa felkoder: 338800 354C00 36E000 Det msåte väl vara NOx-sensorn? AI säger så här: ++++++++++++++ It's important to understand that BMW-specific error codes provide much more detailed information than generic OBD-II codes. Here's a breakdown of the three codes you provided: 338800: While pinpointing the exact meaning can vary slightly depending on the specific BMW model and engine, this code often relates to issues within the air mass system. It can indicate problems with: Air mass flow sensor readings. Intake air system leaks. Problems related to the air path going into the engine. Therefore it is related to the amount of air entering the engine. 354C00: As discussed previously, this code specifically points to the NOx sensor located after the DeNOx catalytic converter. More precisely: "NOx sensor after DeNOx-Kat, signal NOx: NOx signal invalid for too long." This indicates that the sensor is providing unreliable or inconsistent NOx readings. 36E000: This code is also related to the NOx sensor after the SCR catalytic converter. "NOx sensor after SCR catalytic converter, heating plausibility: Dew point enable delayed." This code indicates a problem with the heating element of the NOx sensor. NOx sensors require proper heating to function accurately. The dew point issue indicates that the sensor is not heating up as it should, or within the correct time frame. This can be caused by a faulty sensor heater, or wiring issues. ++++++++++++++ | |
Hejsan, Låter misstänkt NOx-sensor. Senast jag bytte på min 520d fick jag koderna 26F500, 338800 och 354C00, därav två av koderna är samma som du fått. Då var det den bakre NOx-sensorn som lagt av. Som kuriosa kan jag nämna att just denna sensor bytts totalt 3 gånger, så verkar vara känsliga grejer. |
|
Ok, det finns alltså två sensorer. Jag satsar nog på att beställa den bakre och försöka byta själv. Den verkar sitta relativt rätt åtkomlig. | |
Sensorn i sig är nog enkel att byta. Hur man gör sedan för att radera felkoder och om nya sensorn behöver någon initiering är jag osäker på. För detta behövs troligen diagnos utrustning. Sök här på forumet, finns säkert information. NOx-sensorer är ett vanligt problem på moderna dieselar. Jag har lämnat in min kärra på BMW för åtgärd. Är din bil max 5 år eller rullat max 8000 mil, omfattas fel relaterat till avgasreningen normalt av BMWs fabriks garantier. Kolla i så fall detta med din BMW-åf om så är fallet innan du börjar greja själv. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.