AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
997

Förstagångsköpare – funderar på 118d (2008) med 29 040 mil – ett kamkedjebråk

Sida 2 av 2
Nuhar jag köpte en BMW 118 Diesel som gått 25 tusen mil ca från 2008 och de säger att förre ägaren har fåt kamkedjan (och det som sitter därikring) utbytt . Det finns ett papper som beskriver alla delar men inget BEVIS på att bytet skedde , såvitt jag kan tolka saken. Är det nån som känner till nån ärlig BMW-verkstad i norrort = Täby , Danderyd eller häromkring ? Kan man köpa en verkstadshandbok på svenska ( eller engelska) som beskriver bilens olika delar med sprängskisser och allt ?
Visa användare
8.546
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vem säger att kamkedjan är bytt men inte kan ge något bevis?

Men menar du med ärlig verkstad? Vill du ha en kompetent eller en billig? Varför behöver du en verkstad redan? Är det något känt fel?

Tittat på realoem.com? Inte svenska, men bra sprängskisser.
Visa användare
1.549
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Nicke, välkommen in i bilvärlden. Jag uppfattar dina många frågor som att du vill lära dig och gå in i detta med öppna ögon, vilket är bra! Men jag tycker mig också läsa en del missuppfattningar i det du skriver som jag vill försöka korrigera, och kanske hjälpa dig att inte bara få svar på frågorna, utan också veta vilka frågor du ska ställa.

Först och främst - BMW 118d 2008. En bruksbil som säkert har förutsättningar att hålla länge med rätt skötsel. Dock ett par grundläggande saker:

Detta är en bruksbil och den var billig även som ny, i princip botten av BMW:s utbud. Folk som köper entusiastbilar tar ofta väl hand om den, dokumenterar noga alla åtgärder och service, följer tillverkarens instruktioner - det kan du inte räkna med här. "Bevis" på att t ex kamkedja bytts är oftast just bara ett kvitto på delar, mer än så kan du inte förvänta dig. Om serviceboken ser korrekt ifylld ut så är det inte mycket du kan göra annat än att lita på det.

Den kommer att ha fel och brister. Saker kommer att gå sönder. Du kommer behöva uppsöka verkstad. Det är en snart 20 år gammal bil - den är redan med god marginal förbi det statistiska snittet då de flesta bilar redan är skrotade. Ingenting du kan utläsa ur en annons eller genom att tala med en säljare berättar för dig om just denna bil kommer att hålla ett år till eller tio.

En bil för 40-50 kkr är i realitieten en "slit och släng"-bil. Att kasta pengar på en verkstad och be dem titta igenom hela bilen och fixa "allt" kommer att vara att kasta pengar i sjön. Bilar i den här åldern - undantaget entusiastbilar, vilket detta inte är - kör man tills något går sönder, sedan fixar man det, repetera tills bilens värde underskrider reparationskostnaden.

Du kan definitivt köpa en verkstadshandbok för din bil. Googla på "workshop manual e87". Men om du inte är intresserad eller har kunskapen för att meka själv, som du skrev i ett annat inlägg, då kommer du ju inte ha så stor nytta av den.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Hej Nicke,

Grattis till `nya´ bilen. Själv har jag en 120D som jag köpte ny 2008. Körsträckan är 12000 mil pga. att bilen främst gått som hobby / sommarbil. Kamkedja med komponenter fixad via BMWs åtgärdprogram men har aldrig visat tecken på problem. Beträffande BMW Danderyd så skulle jag aldrig anlita denna verkstad. Efter garantitidens utgång har bilen aldrig varit på verkstad. Ett tips beträffande kamkedjan är att byta den dyra longlife-oljan med filter efter HALVA stipulerade körsträckan ( 1500 mil ) så minskar risken för problem.
Ett annat tips är att aldrig köpa en diesel för `småkörningar´ som kort väg till jobbet eller boende i större stad. Välj då en bensinare. Jag brukar köra upp till Kvikkjokk och vandra, det blir en 125 milatripp och vid Sundsvall ungefär brukar motorn `släppa´ och gå som ett j...a jehu ;) Dieslar gillar att sträcka ut.

Tack för era svar – det märks att ni varit med ett tag i bilvärlden och jag uppskattar både råden och nyanserna!

Jag förstår att jag kanske kommer in med en blandning av nyfikenhet och noja – det är väl nåt slags självbevarelsedrift när man inte riktigt har koll men gärna vill undvika att bli lurad eller stå där med ett kamkedjesprängande haveri i rusningstrafiken...

Jag har kvitto på delarna, men inte jobbet i sig, och det kanske är som ni säger: på den här typen av bil i det här prissegmentet får man lita på vad som sägs, köra tills nåt går sönder och sen välja om man lagar eller går vidare.

Grelle – tack för tipset om Realoem, det ska jag kolla in!
Sabud – Kvikkjokk låter som en drömresa, och tipset om oljebyte halvvägs ska jag definitivt ta med mig.

Och W2k – jag uppskattar verkligen det du skrev, både andemeningen och att du tog dig tid. Det du säger om att veta vilka frågor man ska ställa är nog det mest kloka av allt.

Men om någon ändå råkar känna till en kompetent och schysst verkstad norr om stan, så tar jag gärna emot tips – helst någon som kan kika på en gammal diesel-BMW utan att fnysa högt redan i telefon.

Jo, en sak till: Jag tog bilen till BMW i Danderyd och de "läste av" nyckeln och ut kom en bild med koder
om Återstående sträcka, Återstående tid och Planerat paket. Sen fanns symboler. Under dessa
stod miltal och datum och MKP . Någon som vet vad detta betyder ?
Visa användare
8.546
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Frågade du inte BMW Danderyd om vad det betydde när du var där och de läste ut info från nyckeln?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.