AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
497

Förstagångsköpare – funderar på 118d (2008) med 29 040 mil – ett kamkedjebråk

Hej alla kunniga forumiter!

Jag är ny här – och ny i bilvärlden överlag. Faktum är att jag står på tröskeln till mitt första begagnade bilköp, och har fastnat för något som kanske är både dumdristigt och förälskat: en vit BMW 118d från 2008, E87-generationen, med den (ö)kända N47-motorn... och ja, den har rullat hela 29 040 mil.

Jag vet att jag kanske låter som en kalv på grönbete här, men jag försöker lära mig så mycket jag kan innan jag tar steget. Jag har läst att just kamkedjan på dessa motorer kan vara en dyr och vansklig historia, särskilt då den sitter baktill på motorn (vid vänghjulet?), vilket tydligen kräver motorlyft om den ska bytas. Samtidigt är säljarna ofta "lugna som filbunkar" och säger att allt är i sin ordning...

BMW ska enligt vissa källor rekommendera byte vid 16 000 mil – men då är det här exemplaret långt bortom det. Finns det NÅGON som faktiskt kört sin 118d långt över 30 000 mil utan problem? Eller är det ren och skär roulette?

Min ursprungliga förhoppning var att kunna använda bilen främst för pendling och kanske lite online-shopping från Amazon/Ebay via Klarnas "engångskort" (nej, skämt åsido – men lite vardagligt användande). Är det en utopi att tro att en bil i detta skick fortfarande har nån reell livslängd kvar, eller är jag helt ute och cyklar med punktering och utan sadel?

Alla erfarenheter, synpunkter, varningar och råd tas tacksamt emot. Jag vill inte bli den där som köper grisen i säcken – särskilt inte om grisen viftar med kamkedjan från bagaget...

Tack på förhand och på återhörande –
/Nicke

N47-Nicke
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad pratar vi för prisnivå för den här bilen?

Hur är det generella underhållet på den? Vid 29000 mil så är det ju inte bara motorn som använts, däck, fälg, stötdämpare och fjädrar, leder, stag, bussningar m.m. har ju gått långt.

Kommer du meka själv när saker går sönder eller lämna in på verkstad?
Intressanta synpunkter du anför. Det är ju detta som gör det hela så svårt att avgöra om man gör en bra och ärlig affär eller om man går på en blåsning för alla de som jag kontaktat har aldrig haft nån väsentlig information om de bilar de haft till försäljning och ofta har de ägt och brukat bilen en par år och sen har den varit från 2006-2008 el.likn. och gått mellan 20 tusen och 35 tusen mil och haft i snitt 13 brukare och även om det finns en servicebok så förkommer det att man förfalskat det inskrivna i denna som utfört .Vad gäller prisnivå så är detta hårt kopplat till hur pass nära 100% man kan anse sig vara vetande gällande alla de olika delar som kan utgöra ett kommande dyrbart service/reparationsproblem där bilen blir stående på verkstaden och därmed blir obrukbar en tid. Detta utgör i sin helhet således "pudelns kärna" och det är därför som jag nu tagit mig hit till detta forum för att OM MÖJLIGT få kunskap om dessa bilar. Självklart finns här ett stort antal delar som kan behöva åtgärdas men med tanke på att bilar nu funnits i cirka 140 år och alla fabrikanter har förfinat och utvecklat alla de delar som utgör en bil så man kan tycka att det borde vara en klar förbättring och livslängd på det mesta men kanske har jag fel där och inte inser de "inbyggda" begränsningar som man LÅTIT BILEN HA vid tillverkningen . Bilar massproduceras ju till skillnad från farkoster som tar människan till MARS och det är ju alltid bara den första ägaren / brukaren som åtnjuter en helt fungerande bil de första ca 3 åren och sedan börjar ju flen komma. Sen ska vi komma ihåg att det är en väsentlig skillnad på slitdelar som bromsbelägg , oljebyten och andra ofta förekommande åtgärder som kan anses naturliga och de plötsliga oväntade , slumpmässiga fel som kan uppstå och som tycks vara kopplade till begreppet : "måndagsexemplar" och liknande. Med tanke på vad BMW står för , deras långa historia och särskilda kunnande vad gälelr då främst motorer får man en känsla av trygghet och säkerhet men när man då upptäcker av en slump att en viss kamkedja - eller snarare de delar som hör till den funktionen som spännare och gejdrar av plast och rör som sprutar olja o.s.v. - visar sig kunna haverera med synnerligen dyrbar reparation som följd så drar man öronen åt sig. Det är trist för att inte säga förödande att upptäcka en sån här miss när man nu upptäckt en bil med ett utseende och en behändig formgicning som tilltalar en. Man kan ställa sig fråga om det här i Stockholmstrakten finns en särskild BMW-verkstad där man har FULL KOLL på allt som gäller dessa bilar i den s.k. 1-serien ( 118, 120) och om man kan köpa en begagnad bil för 40 - 50 tusen och sen lämna in den för en FULL GENOMGÅNG och service av allt till en rimlig kostnad så att man med trygghet kan sätta sig och köra åtminstone ett år utan att nåt fallerar ?

N47-Nicke
Oj så mycket funderingar. En bil som är knappt 20 år gammal och gått väldigt många mil kommer garanterat inte vara problemfri. Sätt undan rejält med pengar på reparationskontot.

Full genomgång…om du ska byta i förebyggande syfte så lägg de pengarna på ett bättre utgångsmaterial istället.

Köp den billigt och håll tummarna att den de alltför kostsamma reparationerna håller sig bort ett tag. Men risken är det blir frekventa småfix som summerar till ett stort belopp.
Ma
1.251
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Som sagt, priset skall vara lågt för den bilen och du skall ha en budget för reparationer. Men en långmilare behöver inte betyda att allt rasar. Jag har haft flera runt och över 30kmil och åkt mycket billigt. Mitt intryck av problemen med N47 är att de kommer tidigare i livslängden. Har bilen gått 29kmil har just den kedjan troligen inte felkonstruktionen. Men inga garantier såklart. N47 går billigt och är trevlig.

Om bilen är välskött - lägg upp den här så får andra hjälpa dig att bedöma det. Fler ögon ser mer
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lite svårt att hänga med i utsvävningarna som sker, men några kommentarer

1) Köpa en bil för 40-50' som gått 30 000 mil för att sedan skicka in den hos en verkstad som har FULL KOLL (= dyrt, varför vara billig om du är bra?) för en FULL GENOMGÅNG (en bra verkstad kommer ju hitta mycket slitna delar på en bil som gått 30 000 mil) kommer ju resultera i en verkstadsräkning på nästan samma som köpbeloppet. För den rimliga kostnaden kommer inte vara 5', den kommer bara 50'.

2) Köp då hellre en nyare bil direkt med färre mil för ett högre inköpspris så går det nog jämt ut.

3) Om driftsäkerhet och kostnader är hög prio så är inte BMW ideala. Jag själv har en Seat som andrabil nu för att den är billig i drift, det är fokuset på andrabilen. Visst lockar det med en äldre BMW, men själva syftet med andrabilen är att finnas till hands när den behövs för en låg kostnad och då gör den jobbet bättre trots att jag personligen gillar BMW.

4) BMW bygger ju sina bilar för nybilsköparna, det går inte att kräva att de ska vara perfekta när 13 olika ägare brukat dem och kört 30 000 mil. Då får man likt alla andra bilar i den klassen ställa in sig på ett visst form av lotteri, samt fråga sig hur duktig man är på att leva med lite missljud, rost, blankslitna däck osv. Är man allergisk mot allt sånt och inte kan meka själv så brukar det bli dyrare än man räknat med.

(Ett tips i all välmening är att skriva textstycken, inte en lång oavbruten text. Det är svårläst och minskar andelen svar man får)
We
937
Weiman
118i M-Sport -24
Inte så svårt att hitta :)
Länk
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om det är just denna bil som enligt annonsen fungerat som en klocka och en "jätte bra bil" så kan man fråga sig varför ägaren bara har haft den i 1 år och 2 månader innan den ska säljas, samt under den tiden också inte gått igenom en besiktning och att det tog en hel månad att åtgärda felet för att få den igenom besiktningen... =)

Att en gammal bil inte går igenom besiktningen är inget konstigt i sig, jag vill bara belysa att man inte kan förvänta sig perfektion av en så här gammal bil. Mest troligt är alla däck slut som exempel, annars hade det stått nya däck trots att de är 3-5 år gamla.

Som TS skriver om att bilar funnits i 140 år och att allt borde förfinats över tiden så har han ju rätt, men det är inte livslängd som de förfinats utefter. De har blivit kostnadseffektivare. Allt som kan göras billigare men samtidigt möta okej hållbarhet har gjorts. Så utvecklingen har inte gått mot att allt ska hålla 100 000 mil, utan istället ska det hålla ett visst antal mil till så låg kostnad som möjligt.
Lär var den bilen..finns inte så många vita 118d som rullat just 29 040 mil...

1 år och 2 månader är väl en rimlig ägande tid för en bil i denna prisklassen. Många köper en billig långmilare kör 1 år och får i stort sett tillbaka pengarna. Billiga mil om den håller...
Hej igen, alla medvägfarna forumiter – och tack för alla insiktsfulla, pragmatiska
och stundtals brutalt upplysande svar!

Jag har läst en hel del trådar här, och de flesta verkar oundvikligen landa i
"köp hellre en Golf", "ta en nyare Kia", "lägg till 30 tusen och få mycket mer
bil". Och visst, rent rationellt håller jag ofta med. Men nu är det inte primärt
rationalitet som styr. Jag vill ha en BMW 1-serie – och det handlar helt enkelt om
utseendet. Jag tycker 1-serien är en av de snyggaste bilarna i sin klass.
Punkt. Formen, proportionerna, designen – det är där mitt intresse väckts.

Jag är väl en hopplös estetiker när det kommer till form och linjespel – jag
faller pladask för en snygg siluett, helt enkelt."

Så hur går jag vidare med det? Jag letar alltså inte efter "mest bil per krona"
utan snarare efter just den rätta 1-serien. Helst en E87 eller F20 eller F21
med en någorlunda låg körsträcka, inte för nedgånget skick,
och absolut fullständig servicehistorik hos märkesverkstad.
En bonus vore om den varit i ägo hos en (ja, jag vet att detta
är en schablon, men ändå...) Lisa Andersson från Danderyd – ensam ägare, har
kört lugnt, servat enligt bok, och nu säljer den eftersom hon slutat köra bil.
Det låter som en saga, men sånt händer ju faktiskt. Jag har en god vän som fick
köpa farsans BMW som köptes ny och just haft denna historik. Nu kör sonen
en perfekt skött bil som rullat 17 tusen mil bara.

Återigen tack för era råd – ni har förmodligen just besparat mig från en alltför
dyrköpt läxa.

N47-Nicke

Det är en märklig och samtidigt lärorik känsla att kasta sig in i begagnatbilens
värld, särskilt när man – som jag – på ett sätt försöker fatta ett vuxet beslut,
men märker att det ibland lutar mer åt att jonglera den berömda grisen i säcken.
Att ni bemödat er att nyansera både förhoppningar och farhågor uppskattas djupt.

En välkänd och mytompsunnen man sa till mig en gång i ungdomens dagar : BIT IHOP !
och : LIGG LÅGT ! samt : "Man kan aldrig göra en bra affär om man inte är beredd
att förlora den".Frågan är hur man kan applicera detta på den här situationen då?

Flera av er poängterar det grundläggande: att 29 000 mil är 29 000 mil, oavsett
fabrikat – och att BMW, hur ikoniskt varumärket än må vara, inte magiskt undgår
slitets lagar. Jag nickar även instämmande till observationen att det finns en
motsägelse i att förvänta sig "full koll" från en verkstad för en rimlig penning
– samtidigt som inköpspriset ligger i budgetklassen. Det är, som Grelle säger,
kanske inte så konstigt att en bra verkstad kostar–det är ju liksom därför de är bra.

Jag vill även tacka Matthias för ett oväntat hopp om liv: att om just denna
N47 överlevt 29 000 mil kanske den där kritiska kamkedjan redan bevisat sin
hållbarhet. Men som du också tillägger: inga garantier. Det är som om man får spela
med i ett lotteri där någon redan dragit ett antal nummer – men man vet inte vilka,
eller om man ens håller i rätt lott.

Och så var det ju det där lilla men ack så talande tillägget: Att bilen inte ens
besiktigats under den nuvarande ägarens dryga år som innehavare. Att den annonseras
som "en klocka" men inte fått sitt tickande verifierat av någon opartisk instans.
Det i sig sänder ut ett dissonant tick – ett sorts bakgrundsbrus till hela affären
som varken är rasslande kamkedja eller slitna bussningar, utan bara... tystnaden
från ett uteblivet besiktningsprotokoll.

Till detta kommer det faktum att det verkar finnas en återkommande brist på
transparens kring bilens historik – att serviceböcker ibland är mer
konstnärligt bearbetade än dokumentärt tillförlitliga, att brukare kommer och
går som aktörer i ett sorglustigt kammarspel. Straffet för en falsk stämpel
existerar ju som bekant inte !
Det är nog detta som sammanfattar min vånda bäst: att försöka avgöra
vad som är reell substans – och vad som är kosmetik.

Så – kanske bör jag ta era råd till hjärtat, inte minst detta: om man nu ska leva
med vissheten om att man rullar runt i något som är på vippen att kräva större summor
i reparation än inköpspris, så ska man åtminstone ha gjort det valet med öppna ögon.

Med det sagt: jag är inte främmande för att backa undan från just detta exemplar
– och fortsätta leta, kanske breda ut sökområdet, kanske se mig om efter en bil
där tillverkaren inte låtit planerat åldrande spela första fiol i designrummet.

Så jag undrar:

Hur identifierar man en bra tidigare ägare? Vad kan man utläsa av dokumentation,
fordonshistorik eller besiktningsprotokoll som säger något om hur bilen behandlats,
inte bara vad som gjorts på verkstad?

Finns det typiska signaler i annonsmaterialet som avslöjar att en bil är "på
väg utför"? Jag tänker på uttryck som "välservad" (men utan servicebok),
eller "en repa här och där men inget som stör" – vad betyder det egentligen?

Är det värt att betala en liten premie för en bil som känslomässigt känns
rätt, även om det på papperet inte är det mest rationella valet? Kort sagt:
hur sätter man pris på designglädje?

Och så den mer filosofiska: Är det ens möjligt att köpa en begagnad bil "med
hjärtat" utan att göra ett ekonomiskt självmål – eller kan de två världarna
förenas med rätt metod och tålamod?

Jag är ute efter kloka tankar från er som kanske också någon gång gått på
magkänsla snarare än Excel-ark.

Alla tips på hur jag kan spåra den där guldkornsliknande 1-serien uppskattas stort
– och om någon vet var Lisa från Danderyd finns, så hör gärna av er

Återigen tack för era råd – ni har förmodligen just besparat mig från en alltför
dyrköpt läxa.

Gossen som försöker hålla huvudet på skaft – även när hjärtat vill styra ratten:
Jag lider nog av någon form av designfetischism – det är något med BMW:s linjer
som får mitt estetiska nervsystem att krulla ihop sig av välbehag.

N47-Nicke
Ma
1.251
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Det absolut bästa är att titta på flera bilar i närområdet. Varje gång man åker och tittar på en bil lär man sig något till nästa gång. På plats kan man se skick på däck, lack och annat som är svårt på dåliga bilder. Det gäller ju också att få en idé om säljaren.

De flesta här på forumet förstår mycket väl att du vill ha en BMW, det vill ju alla...

Kolla också begagnatguiden här på forumet.
Något som inte diskuterats alls här ännu, är förmågan att skruva själv, särskilt viktig om man vill köpa en (gammal) okänd långmilare.

N47-Nicke, detta skall tydligen bli din första bil, men du har kanske vana från att meka andra saker? Eller andras bilar? Fått en känsla för skruvandet på annat sätt?

Lust att meka, en bra felkodsläsare och en ordentlig uppsättning handverktyg tycker jag är absolut förutsättning för allt ägande av äldre fordon. Och av en äldre BMW i synnerhet.

Definitivt ett roligare alternativ till att lägga den där feta reservkassan hos en verkstad. ;)

//Lennart
Jag tackar ödmjukt för allas hjälp och åsikter samt tips ! Nej, jag är för gammal för att hålla på att "meka" dessvärre och även om jag har bekanta som hållit på med sådant så är även de gamla ( alla är pensionärer nu) och orkar inte längre byta hjullager och få "blåtumme" .
En sak som jag undrat länge är vad som händer med alla de BMW118D som är till salu på Blocket idag och kostar nånstans med början runt 40 -45 tusen och har gått över 20 tusen mil ( en del 30-35 !) och sen blir de borttagna vilket jag tolkar som att de blev sålda och vad hänse sen då ? De som köpte dem - blev de nöjda i hur många mil då innan kostsamma reparationer uppträdde ? Hur länge höll de ? Allt snack om att att de SKÖTT om dem och sen när man frågar : "Hur länge har DU haft den?" och får till svar : 2 år . 13 ägare som man inget vet om före detta och hur var det med de superkritiska oljebytena. Det finns en del gubbar på Youtube som berättar om sot pga :N47 2.0d EGR Valve REMOVAL and CLEAN t.e.x. och dåliga glödstift som lätt går av när man ska byta dem och mycket annat. Borde inte BMW som väl kanske tänker på sitt goda renommé göra allt för dessa bilar som "bara" är 15-20 år gamla.
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
N47-Nicke skriver:

"Och så var det ju det där lilla men ack så talande tillägget: Att bilen inte ens
besiktigats under den nuvarande ägarens dryga år som innehavare. Att den annonseras
som "en klocka" men inte fått sitt tickande verifierat av någon opartisk instans."

Den har visst besiktigats av nuvarande ägare, men den gick inte igenom första, utan det blev ombesiktning. Det var jag som skrev det och tyder ju på att bilen kan vara bra, men inte perfekt...

Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
N47-Nicke skriver: "Det finns en del gubbar på Youtube som berättar om sot pga :N47 2.0d EGR Valve REMOVAL and CLEAN t.e.x. och dåliga glödstift som lätt går av när man ska byta dem och mycket annat. Borde inte BMW som väl kanske tänker på sitt goda renommé göra allt för dessa bilar som "bara" är 15-20 år gamla."

Du verkar ha en orimlig förväntan på BMW. De säljer bilar till nybilsköparna och optimerar sin verksamhet för att få dem att fortsätta köpa nya bilar. Bilar som är 15-20 år gamla är långt ifrån nybilsköparna i majoriteten av fallen och de få som ägs av första ägaren tyder ju på att första ägaren inte köper ny bil så ofta om den fortfarande ägde bruksbilen den köpte för 20 år sedan. BMW är ett vinstdrivande företag, inte en välgörenhets organisation åt dess kunder.

Men åk och titta på lite bilar som du tipsas om. Det är nog ett bra steg för dig. Titta på 3-5 bilar utan att köpa någon och summera om bilarna du tittar på är i det skick du önskar.

Om du primärt är intresserad av en rolig och snygg bil, då är det en sak. Men du har skrivit mycket om att göra en bra affär och då är det ofta något annat. Det är inte med de roliga och snygga bilarna man alltid gör bra affärer (om det är att förlora så lite som möjligt i värdeminskning och andra kostnader).

Blånagel , skulle det förstås vara. Tidig alzheimers ?
ul
1
ulander
120D E87
Jag behövde en bil medan jag renoverar min andra så det blev en 120d Msport 2008 som gått 47500 mil och jag tycker det är en toppen bil som jag kommer att behålla som sommarbil och sälja min Camaro Iroc-z för bmw är roligare att köra går bättre ( steg 3 optimerad påstås det ) och drar ju under halvlitern
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ulander, om du är en person som själv renoverar bilar så finns det ju bättre förutsättningar att ha en långmilare kontra TS. Det blir annat läge om man ska ha en äldre bil och själv inte har kompetens och förmåga att reparera utan är beroende av verkstäder.
cr
3.878
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Intressant jämförelse med en 80-tals Camaro för övrigt, den är ju varken snabb, med moderna mått, eller rolig, utifrån väghållning-perspektiv.
Glida ner på stán en sommarkväll och köpa glass i sin fyrcylindriga diesel 😅

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.