|
|
---|---|
Hej! Har en BMW 520d xDrive -19 (G31) som motorlampan börjat lysa på (igen). Den enda felkoden jag får kopplat till detta under ”Digital diesel electronics” är ”242DB0”, när jag söker med bimmerlink och ObdEleven. Jag har googlat på felkoden men får inte en enda träff, endast att det är kopplat till DPF. Felkoden går inte att släcka. Jag har för ett par år sedan fått byta en PM-sensor och innan årsskiftet fick jag byta en nox-sensor. Jag har gjort en rening av DPF:en med hjälp av bimmerlink två gånger och den ska vara ren från sot och ”oil mass”. Är det någon som har någon idé vad som kan strula denna gång innan jag lämnar in den till BMW? Börjar bli tröttsamt med denna motorlampa… | |
Mest troligt någon av de åtminstone 6 avgasreningssensorer som bilen är utrustad med. Jag fick byta 6 sensorer under knappt 9500 mil innan jag insåg att mitt körmönster inte klarade av de nya dieselbilarnas avgasrening. ( finns även andra fel som är kopplade til motorlampan, och det är därför bara en gissning utifrån min erfarenhet av en -20 520dxt, felkodsavläsning ger dig givetvis svaret) | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.