|
|
---|---|
Tja! Har problem med abs:en. Felkoden säger låg strömförsörjning till givare vänster fram, och mycket riktigt så har jag låg spänning där. Dock bara när givaren är inkopplad, har 10V om jag kopplar ur givaren (som jag tror det ska vara?) och när jag kopplar in givaren så droppar det till 2V. Har bytt givare, kablar och styrenhet utan framsteg… Någon som varit med om liknande och vad var fel isåfall? Wester :d | |
![]() 13.076 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Detta måste vara en E9x (dvs generationen efter E46) - eller hur? Den gamla 3-Serien (E46) och den nya 3-Serien (E9x) fanns ju samtidigt under några år (2005-2007) så en 2006 kan ofta vara vilket som - men i det här fallet så var 2005 sista årsmodellen som E46 330d Touring fanns, så det måste vara en E91. Det bör rimligtvis sitta ett ATE Mk60E5 system i denna bilen, vilket innebär det sitter det "andra generationen" av de aktiva sensorer (där varje sensor består av tre Hall-sensorer och en inbyggd relativt avancerad styrenhet). Bosch-systemen som använder denna typ av av sensorer (och gissningsvis då även ATE-systemen) lägger mycket riktigt ut en stabiliserad spänning på 8 volt (exakta nivån kan säkerligen varieras mellan olika system och versioner). Första generationens aktiva sensorer producerade därefter en signal i form av ett pulståg där spänningen ut från sensorn varierade mellan typ 0.5 volt (låg digital nivå) och 2.5 volt (hög digital nivå). Andra generationens aktiva sensorer producerar däremot en mer avancerad signal i form av att ett protokoll med information kodad med PWM (pulsbreddsmodulation). I detta protokoll finns såklart uppgifter om hur snabbt hjulet roterat men även information om vilken riktning hjulet snurrar i, om det står stilla, var den står stilla samt även estimerat luftgap mellan sensor och tonring. Så även om ett hjulen står stilla så pulsar varje hjulsensor ut en puls med en frekvens på runt 4/3 Hz. @Wester :d : Exakt vilken felkod får du? @Wester :d : Stämmer det att du får felkoden direkt när du slår på tändningen (eller iallafall startar motorn) utan att du behöver köra med bilen? @Wester :d : Vid denna typ av fel brukar det första och enklaste steget vara att swappa vänster och höger sensor fram (då höger fram är en bekräftad good known) och se om felkoden följer med. Har du provat detta? @Wester :d : När du säger du bytt givare, vad bytte du då till? Temu eller BMW Original? Vilket artikelnummer var det (det var en del ändringar under denna perioden så det är lätt hänt man köper eller kopplar in fel)? @Wester :d : Hur mätte du spänningen med givaren inkopplad? * Backprobade du givarens kontaktstycke? (Det är små kablar och stift så vissa kan vara svåra att backbroba så är nyfiken här hur denna mätning gjordes). * Eller backprobade du bilens kablage nere vid givarens kontaktstycke? * Eller pierceprobade du? * Eller backprobade du kanske upp vid DSC-enheten? (Dessa brukar också vara svåra att backproba så det brukar inte alltid vara förstahandsvalet heller). |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.