AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
308

Frambromsarna spökar

Bm
265
Bmwbamze
320 Coupé
Har en 320 E92 -09 som rullat 12000 och har problem med frambromsarna som beter sig väldigt skiftande och ingen verkstad jag har snackat med har nån erfarenhet av detta som jag nu ska försöka förklara så tydligt som möjligt
vid låga farter är det bara lite skakningar i ratt och framvagn och kraftigare ju högre fart såklart och då är det lätt att tro det är skivorna som är skeva men de ser fina ut nästan som nya efter 3,5 år och 3500 mil med lugna inbromsningar kombinerat med kraftiga pumpbromsningar för att "stretcha" bromskolvarna ibland men när jag har legat i 80-90 och bromsat lätt under flera hundrameter så har det ena gången skakat kraftigt i karossen, ratten och framvagnen och en annan gång i samma fart när jag har hållit lätt på bromspedalen under lika lång sträcka så har det uppstått lätta pumpbromsningar så jag har åkt fram och bak lite grann och nån gång väldigt sällan så har det inte varit någonting helt utan skakningar, "automatiska" pumpbromsningar så det är jävligt skumt och vore extremt tacksam för svar på vad som är felet/felen om nån har erfarenhet av dessa schizofrena beteende av frambromsarna?

Vill tillägga att det drar inte snett vid inbromsning och bromskraften är oförändrat enorm och har kört med detta några år/några tusen mil och nu blivit värre när jag körde ca en timme landsväg i ett sträck några dagar istället för halvtimme det känns jäkla obehagligt i lite högre farter med dessa olika symptom för bromsarna är ju det viktigaste på hela bilen
Hej,

Ett sådant uppträdande brukar väl oftast handla om glapp någonstans, oftast i bärarmarnas leder eller i styrarmarnas.

Rätt typiskt, om du frågar mig. Men om verkstäder passar, är diagnosen kanske mer avancerad.

//Lennart
Bm
265
Bmwbamze
320 Coupé
lenwib: Kände du nån skillnad i körkänslan/väghållningen? För om de armarnas leder är kassa så känns väl bilen lite svajig inte lika stabil i framvagnen och kanske inte heller styrningen?
Min har fortfarande lika bra väghållning, körkänsla och millimeter exakt styrning och de värsta av de scenarion jag har beskrivit har kommit när jag körde 1-2 timmar i helgen aldrig när jag kört som vanligt ca en timme vet inte om detta kan vara till hjälp?
Eller kan det bara vara ABS givarna eller nåt annat med ABS:en som spökar?
Ni
856
Nip
320i-04
Du tror inte det är självförvållat?
Hålla lätt på bromsen flera hundra meter

Lär väl smälta lite belägg som finns där till en annan gång, kanske.

För mig lite till vad jag gjorde med kopplingen nu för några år sedan för att få bort "smet" från lameller.
- körde bara kort i 70 sådär, och kopplade ur lätt så det slirar lite, bara 10s i taget eller liknande.
- och lite ojämnt "drag" i koppling försvann och den kändes bra sedan dess
- tror jag läste tips här på AP

Detta är ju omvänt vad du kanske gjort då, skapat "smet" på skivorna?
- det är ju inte helt lätt att kolla båda sidor skivor om man inte har lyft då
- tycker belägg skulle ta skada mer än ha nytta av dessa tester

Enda gång jag "stretchat kolvar" var när jag bytte belägg på min Amazon för 50 år sedan
- på med 5/56 och tryckte in kolv och sedan pressade ut igen osv
- vart lite gym för bromsoken och de gick ledigt och lätt sedan
- på med bromsbelägg och klart
- kolvarna går ju bara i en riktning och bråkdelar av mm i taget, nästa byte belägg blir andra hållet först

Osäker på bromsverkan
- har du haft problem med besiktningen?
- annars åk dit och betala för en bromskoll i deras utrustning eller sitt med nästa gång
- en del ställen jag sett har de bromskoll-tjohejet utomhus
- en verkstad jag anlitade på Ford åkte till besiktningen och testade när de grejade bromsar

Inget kul när inte bilen känns 100, så hoppas du kommer framåt....
Bm
265
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Nä tror inte dessa schizofrena beteenden av frambromsarna är självförvållat och beläggen ser också fina ut nästan som nya de också efter så pass många mil men jag kör lugnt oftast och då behöver jag bara trycka lätt på bromsen för den motorbromsar bra och en besiktning testar bara om det är tillräcklig bromskraft och jämn bromsfördelning och är säker på att dessa symptom inte visar sig för detta har varit i flera år och den har gått igenom alla besiktningar i 16 år utan någonting
Eftersom det är flera olika och skiftande så är min erfarenhet att det brukar vara nåt elektroniskt som spökar allt från bara skit på kontakterna till slitna och dåligt fungerande tills de pajar helt och det blir bärgning till nån verkstad som byter del efter del i blindo för det här verkar vara en väldigt svår nöt att knäcka men det borde finnas nån som haft detta eller känner nån som haft dessa frambromsproblem

Bm
265
Bmwbamze
320 Coupé
Är det någon som vet hur ABS tekniken fungerar och om den kan vara orsaken?
Kan t.ex. enbart ABS givarna orsaka dessa fel?
men lampan för ABS har aldrig lyst men kanske inte gör det om ABS:en fungerar men ändå orsakar detta?
Mina 16 år gamla tändspolar fungerade men misstände vid vissa varvtal men gav inte nån felkod vid felsökning så kanske samma med detta och andra eldelar?
Ma
1.251
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Håller med Lennart - ta en titt på chassidelarna också. ofta byts bromsarna medan det i själva verket är chassiet. Finns flera långa trådar om detta här
Bm
265
Bmwbamze
320 Coupé
Vill bara meddela andra som har eller får samma problem att det var tack och lov bara skeva bromsskivor
Det väldigt konstiga var att nån gång ibland var det inga skakningar vilket man tycker skulle vara omöjligt men så var det i detta fallet
Tack för din återkoppling och grattis så länge! :)

Nya skivor med ”bra sug” kan nog maskera en del fel i framvagnen.

Men det tar vi sen. Njut på ! :)

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.