|
|
---|---|
Har kört G21 länge nu och funderar på alternativet att byta ut vår 330i xDrive Touring mot en G61, men känner mig osäker på vilken modell vi ska satsa på, 530e xDrive Touring eller i5 xDrive40 Touring? Vi bor i Sthlms innerstad och har inga egna möjligheter att ladda, varken hemma eller på jobbet. Dock kryllar det av publika laddstolpar i våra kvarter, men jag har inte läst på om priser och så. Blir den ekonomiska kalkylen oförsvarbar med elbil om man inte har egen laddmöjlighet? Jag tänker nog i första hand att hitta en lagerbil till fördelaktigt pris, kan även vara öppen för privatleasing om rätt erbjudande dyker upp. Hur ska man tänka i valet av av 530e kontra i5? | |
Vad VILL du ha, och vad GILLAR du? Körupplevelserna skiljer rejält, elbil med "direktdrift" mot ICE och växellåda. Totalkostnaden är mer än bara energikostnaden, till det kommer försäkringar, skatter samt ffa värdeminskning. Snabbladdning kostar väl ca 6kr/kWh idag, lägre om du betalar en fast månadsavgift. Mitt första år med en i% så hade jag en snittförbrukning på 26,2kWh/100km. Jag hade en 330e lånebil en helg, och med ytterst få mätpunkter så drog den iaf 30% mer el på samma körning än min i5. Dock stor osäkerhet här pga få mätpunkter. |
|
Bra svar tycker jag @jsn. Det är ju karossmässigt samma bil och det är ju drivlinan som skiljer. Personligen anser jag en ren elbil har en mycket trevligare gång, man slipper växlingarna och det är "hoppet" när bensinaren hoppar igång och "dundrar". Normalt så drar ju hybriderna som sagt både mera el och bensin än motsvarande andra modeller. Värdemässigt så har ju vissa hybrider hållit värdet bättre än vissa elmodeller, men jag tror att I5 Touring borde få ett minst jämförbart andrahandsvärde som en hybrid - UNDER FÖRUTSÄTTNING att man inte betalar priser enligt prislistan, utan just hittar lagerbil som passar i utrustning och färg. Kolla med Bendt Bil som är alerta och ofta köper in stora lager av bilar från BMW Sverige. Privatleasing kan vara ett bra alternativ då man i förväg vet sin kostnad och inte behöver tänka på andrahandsvärdet, som ju är minst sagt osäkert på de flesta bilar idag. Ska du ha hybrid så skulle jag nog isåfall hoppa upp på 550e som flera rekommenderat till mig, men jag vill inte "gå tillbaka" till hybrid igen efter fyra snart fem år med elbil. | |
Jag förstår lockelsen med hybriden men jag skulle nog inte stå ut med drivlinan. | |
Hur laddar du en hybrid om du inte kan ladda "hemma"? Blir det inte väldigt omständigt för att kunna köra 7-8 mil på el? När jag hade hybrid (X5 45e) för några år sedan så laddade jag på natten, skjutsade dotter till skolan och lite ärenden på morgonen, laddade igen när jag jobbade hemma på dagen, åkte på em och hämtade dotter och lite ärenden igen och sedan ladda natt. Ofta blir då även laddningen på dagtid när elen ofta är som dyrast, jämfört med 2021 när elpriset inte var så fluktuerande som nu. Idag skulle det då istället bli en massa åkande på bensin för mig i en hybrid och då tappar man vitsen, tjänar endast på skatten jämfört med en fossil, samma drivlina blir det ju då oftast, men tråkigare än motsvarande fossil (iaf för mig som kom från X5 40i till X5 45e). Jag hade även haft 545e. | |
Räknar på kostnaderna. Halvförsäkring på Trygg Hansa kostar 579 kr på mån för 530e medan i5 skulle kosta 1319 kr - hur i hela friden kan det vara sån skillnad?! | |
Ah, motsvarande på Swedbank är 670kr respektive 717kr. Fick först intrycket att elbil ALLTID är betydligt dyrare men så är alltså inte fallet.. | |
Kolla meds tex Länsförsäkringar, de ger mig betydligt bättre pris än TryggHansa. Och det vet TryggHansa om, när deras säljare ringde för att undra om jag hade några frågor på märkesförsäkringen, och jag sa att jag valt LF pga prisskillnaden så la säljaren bara på lujren. Ingen avslurtning på samtalet utan bara la på. Aldrig varit med omd et vare sig före eller efter detta. | |
Har reserverat den länkade bilen och måste bestämma mig närmsta dygnet. Får med vinterhjul och två års servicepaket. Är det ett fördelaktigt pris tycker ni? För jäkla mycket pengar såklart men är den rimligt prissatt utifrån förutsättningarna? Länk |
|
Jag tycker en iX xDrive50 lockar mer. Den här är något begagnad men samma pris. En nivå upp ändå. Länk |
|
Haha, Verdi, jag undrar om det inte är exakt det exemplaret som du länkar till som jag tog en offert för tidigare i vintras.. Jag har varit inne på iX:an men gillar inte stolarna som är på Pre-faceliften. Och faceliften blir för dyr för oss. | |
IX har en hel del utrustning som inte går att få till I5 som massage i stolarna, soft close, bättre ljudsystem, uppvärmning i dörrar mm. | |
Det som du räknar upp på IX är extrautrustning på de flesta modeller. | |
Uppvärmning i dörrarna saknar jag ju jättemycket...soft close är ju också ett absolut måste...NOT! | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.