|
|
---|---|
Har under dom senaste dagarna upptäckte ett missljud när jag släpper på gasen och bilen börjar motorbromsa. Ljudet kan närmast beskrivas som lätt smattrande och påminner om ljudet när man placerade papper mot ekrarna på en cykel alternativt ett snabbt spinnande "lotto-hjul". Ljudet och frekvensen i smattrandet följer hastigheten och inte varvtalet och är som absolut högst precis när man släpper gasen helt, sedan avtar det för att i princip försvinna i och med att hastigheten sänks. Inga vibrationer överhuvudtaget utan det är endast ett missljud. Ljudet försvinner också direkt vid minsta gaspådrag. Automat 320d (37.000 mil) och har aldrig hört något liknande ljud tidigare. Är det någon som upplevt något liknande eller möjligtvis har en teori om vad det kan vara? | |
Tänker 37k mil och service automatlåda? - oljebyte eller kolla nivå som första åtgärd - något som normalt "badar" i olja, som nu inte gör det och "piskar" lite? Har bilen dragkrok, så den dragit tungt någon tid? - slitage extra allt - den har ju gått 3k mil per år i snitt Kan du växla ned manuellt och samma sak? - man kan väl styra växling lite med automat vad jag förstår - en del har low gear bara andra lite mer val Några idéer eftersom obesvarad.... |
|
Uppdatering: Ljudet har avtagit helt efter byte till sommardäck när jag släpper på gasen vid högre hastigheter. Vi lägre hastigheter finns ljudet kvar men med mycket lägre frekvens och nästan mer ett "skramlande" ljud och inte smattrande. Svårt att förstå hur ljudet nästintill kan "försvinna" bara av bytet till sommardäck. Tack för idéer Nip, Har ägt bilen sedan 6k mil och har gått fullservad enligt intervaller hos BMW fram till 34k mil. Olja+filter samt byte slitagedelar görs privat numera. |
|
Fullservad hos BMW betyder inte mycket för automatlådan då de hävdar att man inte behöver byta olja. ZF själva rekommenderar ju 8 år eller 10.000 mil. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.