AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
442

E61 xDrive problem med 20" fälgar

he
10
heretokickbutt
M3 Coupe -01
Z3 Coupe -99
328i Sedan -95
530xd Touring -08
540i Touring -97
Hej!

För varje dag börjar jag ångra att jag köpte min första xDrive. Jag blir inte klok på detta och hittar ingen info så jag gör ett eget inlägg!

Jag har köpt en uppsättning kopior på style 437m i 20" (Äkta finns endast i 19")

Dessa är:
245/40/20 8,5" ET35 fram
275/35/20 10" ET37 bak
=0,3% differans i rullomkrets

När jag nu monterade och skulle testköra så kom jag inte från tomten innan de börja knacka i drivaxlarna bak...

Vinterdäck var för övrigt 245/45/18 runt om med 8" ET38. Inga problem.

Vill höra från de som faktiskt kört med 20" på sina e61 xdrive om vad fasen som kan vara fel! Alternativt ni som vet, inga killgissningar här ;)

För övrigt är det en 530D xDrive m-sport lci som inte är sänkt eller något liknande.
Min eventuella teori är att, msport chassit sitter lägre och med 20" så hamnar drivaxlar för långt ifrån "OEM" position bak och börjar gnälla med kombination av hjulvinklar också.

Gissa får du göra själv. Det jag vet är att du köpt alldeles för stora däck (fel profil) för att sätta på 20". "Positionen från drivaxlarna" påverkas ju inte av fälgdiametern, det gör däremot ET. Är du säker på att däck och fälg går fritt på insidan?
he
10
heretokickbutt
M3 Coupe -01
Z3 Coupe -99
328i Sedan -95
530xd Touring -08
540i Touring -97
Ja, detta har också vart en teori. Däremot har en bekant samma däckdimensioner på en 750xd.
Du menar alltså att detta endast ska gå på X-modellerna? För visst ska man kunna köra högre profil på 20". Fälgarna går fritt ja.

Tack för svar!
De mest intressanta är väl hur mycket omkretsen ökat ifrån original dimensioner?

Är det xDrive är det inget sänkt sportchassi.

Men om det låter ifrån bakaxeln så lär det gjort det även om det inte varit xDrive...

he
10
heretokickbutt
M3 Coupe -01
Z3 Coupe -99
328i Sedan -95
530xd Touring -08
540i Touring -97
Räknar jag på mina vinterdäck som är 245/45/18 så har det ökat med följande:

Fram ca 3,9%
Bak ca 3,4%
ca 0,5% skillnad

Men vad har "org" rullomkrets att göra med när man sätter på fyra nya däck? Är xDrive systemet kalibrerat på något sätt?
Så länge ABS-givaren tycker att fram och bak rullar lika ska det väl inte strula som jag förstått det.

Tack för svar! :)
Vad är problemet egentligen? Du har själv konstaterat att rullomkretsen är 0,5% vilket är ok. Dessutom har xdrive inget med bakaxlarna att göra. Det xdrive systemet gör är väl i princip att koppla in framdäcken när den märker att bakhjulen inte har grepp?

”Knarrande ljud” från drivaxlarna bak låter väldigt konstigt för att du sätter på en större fälgar. Du har snarare problem med att fjädring eller bussningar i bakvagnen.
he
10
heretokickbutt
M3 Coupe -01
Z3 Coupe -99
328i Sedan -95
530xd Touring -08
540i Touring -97
Problemet är att det började knacka nästan rytmiskt i drivaxlarna, framförallt höger bak tyckte jag vid provkörning i låg hastighet. Detta knackande betedde sig annorlunda om jag svängde och hur jag applicerade gasen. Knackandet var starkt och slog i hela bilen. Påminde om när jag köpte bilen och det satt helt nya friktionsdäck back med slitna sommardäck fram. Då betedde den sig liknande.

Därefter har jag på 7 månader kört över 1000 mil utan detta problem.

Bussningar och fjädring är det inga problem med.

Så du menar att om man hypotetiskt sett skulle montera fyra däck med fel rullomkrets kommer det balla ur i framaxeln och driva normalt bak? Det låter inte som 4x4 som jag förstår det då ett system som känner av olika rullhastigheter bedömer det som "slip/sladd" och justerar därefter kraften/broms som skickas till detta/dessa däck. Därav ryck/knack i drivaxlar eftersom att hjulet faktiskt har optimalt grepp.

För övrigt om jag rullade i neutral en kort bit så lät det ingenting.

he
10
heretokickbutt
M3 Coupe -01
Z3 Coupe -99
328i Sedan -95
530xd Touring -08
540i Touring -97
Kan ha hittat boven i det hela eventuellt.

Vad tror ni, jag såg nu tyvärr att bakdäcken är från 2017 och framdäcken från 2021.
P-Zero PZ4. Dock är det exakt samma slitage på alla fyra däck, alltså 7mm

Är detta orsaken?
Enligt din profil verkar du bilkunnig....känns som detta är ett fall för väldigt enkel egen felsökning...kanske dags att leva upp till din signatur?
he
10
heretokickbutt
M3 Coupe -01
Z3 Coupe -99
328i Sedan -95
530xd Touring -08
540i Touring -97
Har ingen erfarenhet av xDrive tyvärr och inte heller nyare bilar med massa elektronik.
Tycker inte likadana däck med 4 års skillnad och under toleransen för rullomkrets borde få systemet att balla ur. Men så kanske det är. Om däcket rullar längre för att uppsättningen gummi och konstruktionen ändrats såpass över fyra år så kan väl det vara anledningen då.

Man kan ju inte allt om allt, då hade inte forum behövts.
Om någon har en annan invändning för att göra saken definitiv hade jag uppskattat det. Så att jag även kan informera köpare om detta potentiella problem när jag säljer vidare fälgarna.

Det skrev jag aldrig. Jag skulle inte rekommendera att köra med fyra olika hjul för då skulle det göra att xdrive systemet skulle ha svårt att avgöra när ett av hjulen inte har grepp. Men nu har ju du samma omkrets, så det kan inte vara problemet.
Detta har inget med varken elektronik eller xDrive att göra...vanlig grundläggande mekanisk felsökning.

Din attityd hjälper inte mycket heller...
he
10
heretokickbutt
M3 Coupe -01
Z3 Coupe -99
328i Sedan -95
530xd Touring -08
540i Touring -97
Svaret vad menat till Ska3. Vet inte om det finns en svarsfunktion på forumet.

Nej precis, förstår ju att olika däck inte är att rekommendera. Däremot är det "likadana" däck, bara olika årgångar. Men, det klassas sannolikt som olika däck.

Men jag tycker inte det är värt att sko om kopior för 12k så då säljer jag de vidare så kanske någon annan med RWD kan tänka sig slänga på nya bakdäck för ett nedprutat pris istället! :)

16.401
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att xdrivefördelningslådan skulle rasa i bitar första metern på grund av rullomkrets är osannolikt. Du har nåt annat fel. Om det börjar låta direkt undrar jag om däcken helt enkelt inte tar i någonstans. På med dina gamla hjul igen, är det tyst så vet du vad som är fel.
he
10
heretokickbutt
M3 Coupe -01
Z3 Coupe -99
328i Sedan -95
530xd Touring -08
540i Touring -97
Okej så du antyder att fyra år äldre däck bak kontra fram kommer innebära problem på samtliga bmws?

Då har jag nog lärt mig något nytt så det tackar vi för. Har tillfälligt flyttat runt mina bilar med olika årgångar däck flera gånger utan detta problem. Försöker bara komma till roten av det

Sedan tror jag nog att det snarare är din attityd som är problemet då du försöker förolämpa mig och dra slutsatsen att flertalet ägandeskap av bilar korrelerar till att jag borde kunna min sak. Schysst :)

he
10
heretokickbutt
M3 Coupe -01
Z3 Coupe -99
328i Sedan -95
530xd Touring -08
540i Touring -97
Däcken tar inte i. Har lyft upp kollat, belastat fjädringen till nästan botten, tar inte i. Rullade hela 50m nedförsbacke i neutral, inga konstigheter. Lägger i växel och det börja knacka så fort bilen börjar driva.

Satte på gamla däcken, funkar finfint. Men vill dock så gärna veta VAD orsaken är. Vill ju inte införskaffa mig andra fälgar med "staggered" setup och sitta i samma sits. Vill heller inte minska profilen för komfortens skull.

Dessa däckdimensioner vare sig 19" eller 20" är ju vanligt på många xDrive FX karosser, särskilt 5 och 7-serien.
Du kan göra en enkel koll på rullomkrets:
Mät på omonterade hjul med snöre eller bredvid varandra med vattenpass. (0.3% är ca 7mm i omkrets eller 2mm i diameter).
En annan variant är att rulla bilen typ 10m och notera vid vilka "vinklar" ventilhattarna står före och efter (ta foto).
För en skillnad < 1% skall skillnaden i vinklar (fram mot bak) efter, jämfört med före vara mindre än 16 grader (eller mätt som rullsträcka < 1dm.

Om den ökade däckstorleken: Originalstorlekar bak på bilen är väl 275/35-18 eller 275/30-19? Så räknat mot original har du ökat 8% (radien 2.5cm). Din hastighetsmätare visar då sannolikt för lite (går ju kolla med GPS-navigator i mobilen).
he
10
heretokickbutt
M3 Coupe -01
Z3 Coupe -99
328i Sedan -95
530xd Touring -08
540i Touring -97
LÖST!

Jag vet inte vad slutsatsen blir på detta men, sålde fälgarna idag.

Det kom en kille med en F11 535D xDrive och vi monterade på hans och körde. Inga som helst konstigheter så han köpte dem.

Jag tror slutsatsen får bli att E61ans xDrive inte gillade dimmensionerna helt enkelt. För något fel på fälg/däck var det uppenbarligen inte.

Kan man då kanske tipsa om att inte köra 245/40/20 fram och 275/35/20 bak på.

Intressant praktisk approach till rullomkrets, skall ha den i åtanke framöver!
Men tack för alla svar! Det uppskattas.
Sn
702
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Sen till festen men med de 20" du sålde så ökade diametern på bakaxeln med 47,3 mm.
Jämfört med BMW rekommenderade för 18" då som är 245/40R18. Nu har du samma dimension runt om så ingen fara för drivlinan. Bara hastighetsmätaren som blir lurad.

Finns mängder med verktyg som räknar åt dig: Länk

Här info om BMW-fälgar och originaldimensioner. Tyvärr har designen på sidan gått brant utför men infon finns där:
Länk
50
798
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Om original är 275/35/18 skall det vara 275/25/20 bak samt 245/35/20 fram.
ET- måttet och hjuldimensionerna borde stå på dina fordonsuppgifter under "axlar och hjul".
50
798
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Kanske borde vara 245/30/20 men fordonsuppgifterna borde ge rätt resultat om man har originalmått att utgå ifrån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.