Sida 2 av 2
|
|
---|---|
Jag vet inte vad som kan hända, är ingen däckexpert, det är därför jag frågar här 😊. Efter att ha hört att BMW-verkstan själva säljer icke stjärmärkta dubbfria nordiska i originaldimensionen så lutar det åt att jag kör på det. Alternativt hittar en annan fälg. | |
Med olika dimensioner fram/bak har jag grund för (baserat på uppgifter om rullomkrets från Michelin) att man inte kan räkna ut rullomkrets från däckmodellens angivna dimensioner. Underlag för detta har jag postat i andra trådar här på Autopower. Uppgifter från Michelin visar också att de specifika däckmodeller med olika bredd som pekas ut av BMW att passa ihop (för M240 xDrive) verkligen har väldigt lika rullomkrets (0.15%) trots att däckmärkningen ger sken av att de avviker mer än 1%. Dessa utpekade par av däckmodeller är förstås stjärnmärkta men en stjärmärkning betyder inte att vilka modeller som helst passar ihop. De kan avvika mer är 1%. För kombinationer av olika bredd väljer jag däck från BMW:s lista och för vinterdäck väljer jag att köra på samma dimension runt om (av bra kvalitet med eller utan stjärna). Var gränsen går för problem direkt eller för onödigt mycket slitage över tid vet jag inte och varierar kanske mellan olika BMW-modeller. (Jag loggar med ProTool, så jag vet att hjulen, vid körning rakt fram, rullar lika fort inom 0.1% :) |
|
Var säker på att jag hade läst det någonstans, tack bmw21! | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.