AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
637

Vinterdäck på 790m

Sida 1 av 2
EN
111
ENS
330e Xdrive Touring -22
Har en g21 330e xDrive Msport. Har standard 17 tums vinterhjul vilket gör att bilen ser sjukt tråkig ut hela vintersäsongen. Ett alternativ jag har funderat på är att köpa nya sommardäck och -fälgar och sätta på vinterdäck på de befintliga sommardäcks-fälgarna som är standard Msport- fälgar 790m. Fälgarna är olika breda fram och bak och det sitter 225 fram och 255 bak. Eftersom det är xDrive vill jag ha stjärnmärkta däck när det är olik bredd men det finns tydligen inga stjärnmärkta nordiska dubbfria i de dimensionerna. Bakfälgarna är 8,5 tum och vad jag kan läsa mig till är minsta möjliga däckbredd då 225, d.vs. jag skulle kunna ha 225:or runt om. Det verkar dock inte vara rekommenderat att ha så smala däck på så breda fälgar. Någon annan som har varit i samma tankar? Hur gjorde ni?

bl
2.187
blixten
325i -88
Spelar absolut ingen roll att ha 225 däck på en 8,5 tums fälg, funkar utmärkt. Har kört med det många gånger.
Nackdelen med "minimi rekomendationen" är att däcket inte skyddar fälgen något nämnvärt. Beror kanske också på däckets utformning. Hur viktigt det är beror på hur klantig man, eller bilens övriga förare, är.
Gissar att du har 7.5" i fram? Däcksidorna kommer luta lite olika så det beror på hur estetiskt känslig du är. Får fälgarna plats så kanske det förbättrar väghållningen att montera de bredare fälgarna i fram? (Men kanske inte är avgörande för vinterkörning.)
EN
111
ENS
330e Xdrive Touring -22
Tack för svaren!
Kom på att jag borde kunna köra på 235:or istället, kanske blir en bättre kompromiss, rullomkretsen skiljer 1,3% så det ska väl vara ok?
bl
2.187
blixten
325i -88
Ur väghållningssynvinkel är det sämre med ett 235 däck på en 7,5 tums fälg fram än 225. Om man har ett bredare däck på en smalare fälg så blir däcket mer benäget att vika sig vid undanmanövrer.
Börja inte laborera med de bredare fälgarna fram, då får du en bil som blir mer sladdbenägen, i alla fall på din bil.

För många verkar det viktigaste vara hur det ser ut, inte att det fungerar bra.
EN
111
ENS
330e Xdrive Touring -22
Bra poäng, släpper 235-spåret.
235 på 7½" bred fälg är inget ovanligt från fabrik. Avser Blixten att definitionen "smal" fälg i detta sammanhang gäller eftersom 235 mm > 7½"?

Om identiska dimensioner fram och bak eftersträvas, bör väl 235 eller 245 vara att föredra framför 225? 225:or får kompensera med högre profil (med sina för- och nackdelar) för att bibehålla belastningsindexet bak.
bl
2.187
blixten
325i -88
Det är mer optimalt ur väghållningsperspektiv att köra 225 på en 7,5 tums fälg än 235 bredd. Kan du redogöra varför 235 eller 245 skulle vara bättre? Mer än att du tycker så... Vad jag vet är det inga problem att hitta däck med tillräckligt belastningsindex i 225 bredd. Det är ingen fördel att ha breda vinterdäck i vinterväglag eller slask.
EN
111
ENS
330e Xdrive Touring -22
Kollade på däckonline och hittar inget nordisk dubbfritt i 225/45 18 med belastningsindex över 95, vilket är för lågt bak. Går jag upp till 225/50 18 finns det men då ökar rullomkretsen med 3,4% vilket känns lite mycket.
EN
111
ENS
330e Xdrive Touring -22
Kollade på däckonline och hittar inget nordisk dubbfritt i 225/45 18 med belastningsindex över 95, vilket är för lågt bak. Går jag upp till 225/50 18 finns det men då ökar rullomkretsen med 3,4% vilket känns lite mycket.
bl
2.187
blixten
325i -88
Nu vet jag inte vilka vikter varje däck på din bil skall hålla för. Det får du kolla upp. Men det finns XL märkta däck vilket innebär extra load, de tål alltså förhöjd belastning. På daeckleader.se finns det flera nordiska vinterdäck i 225/45-18 med XL märkning.
EN
111
ENS
330e Xdrive Touring -22
Det är XL, men belastningsindex 95 XL är ändå bara ok fram. Är en hybrid så den väger en del
EN
111
ENS
330e Xdrive Touring -22
Fast jag kan inte se att fälg 790m är gjord för vinterbruk så detta kanske är ett icke-problem i vilket fall 🤯
bl
2.187
blixten
325i -88
ENS skrev:

Du kan ju mäta hur mycket frigång på höjden det blir mellan däck och skärm etc med ett 225/50 däck. Om du monterar likadana däck fram och bak så skiljer ju inte rullomkrets mellan fram och bak. Hastighetsmätaren kommer att visa 2 km fel i 50 och bilen blir ca 1 cm högre.
EN
111
ENS
330e Xdrive Touring -22
Just det ja
Varför inte köra original dimensioner? Väldigt många åsikter om att man inte ska köra med olika bredd på vintern men har det någon reell betydelse?

Varför skulle 790m "inte vara gjord för vinterbruk"? Belastningsindex XL räcker fullt tillräckligt även hybrider
EN
111
ENS
330e Xdrive Touring -22
Anledningen var eftersom jag har xDrive, då rekommenderas det att ha stjärnmärkta däck om man har olika dimensioner fram och bak eftersom det annars inte är säkert att rullomkretsen är samma och xDrive gillar inte om det diffar mellan axlarna. Det finns dock inga stjärnmärkta nordiska dubbfria vinterdäck i de dimensionerna.

Du har rätt, jag måste ha kollat fel tidigare, BMW säljer själva vinterdäck på 790M.

På däckskylten står det att 225/45R18 95V XL M+S endast får sitta på framaxeln, då vill jag inte sätta sådana bak.
Det är en Internetmyt att rullomkretsen skulle vara mer specifik på stjärnmärkta däck. Om du dessutom ska sätta samma däcksbredd på olika breda fälgar lär det påverka rullomkretsen...

Varför skulle det enbart få sitta en viss dimension på framhjulen?

EN
111
ENS
330e Xdrive Touring -22
Det får sitta en massa dimensioner men just 225/45 vinterdäck står bara på framaxeln och inte bak. Samma dimension och belastningsindex i sommardäck får sitta på båda axlar. Har bara en dålig bild men kan ladda upp den.
EN
111
ENS
330e Xdrive Touring -22
Gick visst inte ladda upp bilder
Det är pga att BMW inte säljer vinterset med 225/45 runt om. Vad tror du kan hända? Men varför inte köra original dimensioner som fälgarna är avpassade för?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.