|
|
---|---|
Hej, köpte nyss en e46a. När jag körde till bussen en morgon tändes motorlampan, eml och bromssystemet och bilen blev otroligt slö. När jag sedan startade bilen senare på eftermiddagen så gick den som den skulle och alla lampor utom motorlampan hade släckts. Kollade felkoder och fick endast fram P0313 - missfire detected with low fuel. Eftersom att bilen gick som den skulle efter det så körde jag mer med den och den gick som vanligt. Sen en kväll när jag var påväg hem från en polare så började bilen gå riktigt dåligt, klarade knappt av att stå på tomgång och hackade när man gasade, samt att den återigen hade tappat effekt och dog när man gjorde lite häftigare inbromsningar. Läser återigen felkoder och fick fram samma som innan plus P0305 - Cylinder 5 missfire detected. Morgonen efter startar jag bilen och den går precis som vanligt igen. Tänker att det inte är något större fel då den inte konstant går dåligt? Har inte så djupgående kunskap och uppskattar gärna tips på vad det kan vara/vad man ska börja med att felsöka. Har tänkt serva bilen med alla filter, stift och olja så fort jag har tid. | |
Välkommen! Om du använder sökfunktionen här ovan, eller googlar på P0313, hittar du rätt mycket, den här t ex (som alltför vanligt inte är avslutad med facit, men diskussionen pekar på tjuvluft): Länk //Lennart |
|
Hej insåg igår att den övre vevhusventilation slangen är dåligt lagad med tejp och att det läcker där. Men det kan det verkligen göra att den går såpass dåligt ibland för att sedan gå som normalt dagen efter? | |
Hej, När vevhusventilationen bråkar, går bilen urdåligt. Att det sedan skulle kunna uppträda som ett intermittent fel verkar dock konstigt. Men det kan ju handla om fler saker. Det är ju en gammal bil och det finns nog fler spröda gummislangar. Det vore väl en bra början att fixa det fel, som du har hittat, på ett ordentligt sätt och sedan se om/hur mycket det hjälper. Har du möjlighet att röktesta, är det kanske en ännu bättre början, eller åtminstone steg två. Vi får hoppas att det kommer in någon i tråden som har en direkt erfarenhet av denna motor. //Lennart |
|
Det är just det jag tycker är så konstigt att det kommer och går, tar den tjuvluft så gör den väl det hela tiden och borde därför gå dåligt hela tiden? Tänker att jag beställer en ny slang till vevhusventilationen. Har tyvärr inte möjlighet att röktesta för tillfället. Men det är säkert smart. | |
Byt de slangar som du ser är dåliga och röktesta efteråt. | |
Sen är det ju det där, som jag kom att tänka på senare: i ett visst läge, när misständningarna (pga tjuvluft? Felkoden iindikerar ju mager blandning) blir för många leder det antagligen i en del fall, men kanske inte alltid, till att aktuell(a) cylinder /-rar stängs av. Så som sagt, fixa det du kan se, och röktesta sen om det verkar behövas (fast det skadar nog aldrig att göra på en äldre bil). //Lennart |
|
Jag hade motorlampa som visade sig vara tjuvluft, minns inte koderna men båda bankerna - jag fick lampa bara vid lite hårdare inbromsning - så motorn rörde sig och slangarna sträcktes förstod jag senare Så förmodligen har den gått sämre en tid utan att jag lagt märke till, och sugt lite extra luft gissar jag. Verkstad röktestade och bytte en slang, 275 kr tror jag det var plus arbete. |
|
![]() 13.076 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! För att gå direkt på sak - någon djupare felsökning kommer inte att kunna utföras. Precis som du säger och är ärlig så har du inte några djupgående kunskaper (vare sig hur en motor fungerar eller ännu viktigare inom felsökning) och jag utgår även att du inte har någon litteratur, information eller några felsökningsverktyg. Det är därför jag säger att någon djupare felsökning inte kommer att kunna göras (av ovan nämnda anledningar), utan då är det bättre man gör det kan man göra själv (tillsammans med hjälp från andra) och därefter lämna in till en verkstad som är erkänt kompetent inom felsökning (ej att förväxla med en vanlig verkstad). Att byta delar i samma ordning som sökresulten från Google är INTE att felsöka :-) Man ska aldrig argumenta mot sanningen för man kommer alltid att förlora den diskussionen :-) Men det låter som du har så kallad OBD2 Felkodsläsare (en sådan kan läsa och radera de så kallade "generiska OBD II felkoderna" - det är felkoder som är samma för alla bilmodeller och är därmed väldigt enkla och generiska). Det är alltid något! Missförstå mig inte - det finns definitivt saker du själv kan göra i den här situationen (och som jag uppmuntrar till)! Och tillsammans med råd från oss så kan man ibland ha lite tur och få ordning på det! :-) Men samtidigt måste vi inse begränsningarna och att det är bara så mycket du kan göra själv. |
![]() 13.076 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
=== Inledning === Du har garanterat multipla fel (det är en nyinköpt bil som är över 20 år gammal - du har nu övertagit alla fel som föregående ägare inte orkade hantera). Därför försök inte lösa allt på en gång (eller leta efter en enda sak som löser allt). Lös istället ett fel, observera hur bilen beter sig, försöka hitta ett nytt fel, lös det, observera och så vidare. Så jag kan rekommendera med att börja med nedanstående steg, därefter gör du en ny utvärdering och ser hur den beter sig och vad för fel och felkoder som dyker upp. === Steg 1 === Åtgärda tjuvluften! Det är det allra första steget, då detta döljer eller förvanskar andra fel (och det gör övrig felsökning 10 gånger svårare). 1a-handsvalet ==> Använd rökmaskin Jag själv använder en MrCartool T130, men du skrev att du inte har möjlighet för detta i nuläget så då får vi välja sämre metoder. 2a-handsvalet ==> Använd fuel trims Titta på dina fuel trims med motorn i normal arbetstemperatur och på tomgång. Det är främst long term för bank 1 respektive bank 2 som du ska kolla på. Allt över ett par procent indikerar tjuvluft som måste åtgärdas. Du behöver inga fancy verktyg. Det räcker med en OBD2 BT adapter (kostar bara 399.90 SEK på tex Kjell & Co) och en gratis-app som tex Torque. Eller undersök om ditt diagnostikverktyg som du läser ut felkoder med även kan visa livedata (de flesta kan). Här kan man se att LTFT (Long Term Fuel Trim) var käpprätt åt helsike: Länk Kör man Torque Pro kan man även logga data - exempelvis följande data är från exakt samma motortyp (M54B22) som du har: Länk Länk Kan du inte heller göra detta så bör du överväga att lämna in till verkstad, för du har nu ingen som helst information om du har ett problem här eller inte (du arbetar helt i blindo). 3e-handsvalet ==> Visuell inspektion Leta efter trasiga insugsrör och allt annat som har undertryck (och kopplat till insuget). Denna metod måste alltid kombineras med verifiering (röktest eller fuel trims), för det finns i princip alltid ett eller flera ställen man aldrig hittar visuellt (och vissa ställen kan man inte ens se och vissa ställen kan man inte ens drömma om). Så försök inte ens att enbart förlita dig på denna metod. === Underhåll === Håller med, eftersom bilen är nyinköpt så är statusen på alla filter, stift och olja helt okända och måste bytas. Jag bryr mig inte hur många kvitton och stämplar personen som säljer bilen visar upp - det betyder ingenting. När du byter tändstift, så kolla ned i tändstiftsbrunnarna och se om det är torrt och fint eller om det läckt in olja (det kan skapa misständningar). Ventilkåpspackningen (inklusive packningarna runtom tändstiftsbrunnarna) torkar med tiden och blir hårda och torra. Det är mycket vanligt att bilar säljs vidare utan att dessa byts (det blir alltid nästa ägares problem), så det är hög sannolikhet att din ventilkåpspackning är hård och uttorkad (har tagit i vissa som i princip var som knäckebröd). Så ta en titt på skicket på din ventilkåpspackning också och var beredd på ett eventuellt byte där också. |
Det var möjligtvis inte parkeringsbroms, dsc och motorlampa som lyste? I så fall är det ganska troligt att en abs-givare börjar bli dålig. Men oavsett så verkar det som att du har dubbla/flera fel såsom flera redan skrivit varav det senare låter som luftläckage. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.