|
|
---|---|
Har börjat fundera på en 330e touring . och en beg G21. Vad ska man tänka på - några svaga punkter att kolla? Vilken utr vill man inte vara utan (måste ha) och vad är kul/bonus att ha? Vilket/vilka paket bör jag välja? Har alltid haft sportstolar och gillar dem - ingår de automatiks om man väljer en Msport? Gillar också helläder men många beg verkar vara alcantra eller halvläder. Är det funkis utan läder alls eller bör jag kolal efter åtminstone halvläder? Dragkrok vill jag ha både för att sjöstätta båten och flytta cykel. Hur mycket får de dra i släpvikt? Vilka belysning finns och vad bör man ha? Finns ljus som formar om sig (projiecerar bort från mötande) och bara lyser i diket vid möte? Vad heter det på BMWspråk? Eller bara enkel helljusassistent? Farthållare med avståndshållare - är det vad BMW kallar fartpilot? Vanlig farthållare har alla eller? Med bromsfunktion också? Barnen åker ibland med kompisar föräldrar som har sätesvärme i baksätet - finns det hos BMW? Msport ser ju snyggare ut för ögat - är det också då sportchassie och lite hårdare fjädrar och lite lägre än sportline? Följer paddlar på ratten med Msport? Sportratt, ingår det också i Msport? Inte så kräsen på ljusanläggningar men är det dab, FM eller bådadera? Blåtand för mobilen, är det std för både musik och samtal? Är det 18" som std eller är det större? Vad är vinterdäckstorlek? Finns olika smarta navi? Finns öppna bakluckan med foten? Standard eller extra utr? Antar att man inte behöver separat kupevärmare utan det kan man lösa med laddkabeln och app? Kan man använda bilen som extra batteri hemma till huset om man har solceller? Hur blev det egentligen men att man skulle abbonera på funktioner som sätesvärme? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
Sportstolar ingår med M-sport, det finns väl också en värre variant av sportstolar nu, som ser mer M3-aktiga ut. Jag tycker alcantarainredningen som kommer med M-sport är både snygg och funktionell. Jag hade inte haft skinn som skallkrav och dissat bilar med alcantara. Helljusassistent brukar vara av/på med helljus. Dynamisk helljus är ett ytterligare tillval. Farthållare med bromsfunktion är väl en farthållare som även kan hålla farten i nedförsbackar och den äldre versionen som BMW hade med farthållare som inte klarade av att göra det är väl borta sedan ett tag nu? Aktiv farthållare/ farthållare med avståndshållare är en modern farthållare som anpassar sig till framförvarande bils fart. Behövs sätesvärmare om bilen har kupevärmare med app? Sätesvärmare bak brukar väl inte vara supervanligt tillval och begränsar utbudet märkbart. Öppna bakluckan med foten är extrautrustning. Nej, du kan inte använda bilen som extra batteri till huset. Det är väl endast någon asiat (Kia el Hyundai?) som erbjuder det idag. Eftersom bilen fortfarande finns som ny så bygg en ny i kalkylatorn så ser du ju vad som är standard och inte. |
|
Är det viktigt för dig med laddhybrid? 330e har påtagligt mindre bagageutrymme jämfört med bensin- eller dieselvarianten. | |
Precis, en 330E köper du givetvis primärt för att du har laddmöjligheter och ett körmönster som möter batterikapaciteten, annars har den t ex ett bagage på 410 l jmf med 500 l för bilar utan hybridbatteri. Övriga frågeställningar har mycket att göra med årsmodell och vad du har för prisbild | |
Man kan ju också köpa en 330e för det är väl motoralternativet som det sålt mest av och därför har störst begagnatutbud. | |
Jo, fast skall du ha en bil med någorlunda vettiga driftskostnader så känns det likabra att skaffa en 320i om du inte har laddmöjligheter då bensinmotorn är densamma på 320i och 330e och det blir dyrt att dra runt på extrakilona för batteriet, men visst tycker du det är viktigt med snabba accelerationer på ett tiotal sekunder och inte bryr dig om driftskostnader.... Om det är hk du är ute efter är det nog ännu bättre att satsa på ren bensinmotor på 330i eller 340i |
|
Fast om jag kryssar i BMW 330e touring på blocket från 2021 så finns det 370 annonser, skriver jag BMW 320 touring så är det 84 annonser och det innefattar ju både bensin och diesel. Kryssar jag i bensin som krav så finns det 3 st 320i. Den billigaste 320 börjar på 485' medan den billigaste 330e är ca 200' lägre. Man kan alltså inte förringa utbudsfrågan när man köper begagnat. När man köper nytt så bygger de ju bilen du vill ha åt dig, så länge den finns i urvalet, men här ser det ju lite annorlunda ut. Är det något som tyder på att TS inte kan ladda en laddhybrid? |
|
Klart att det är större utbud av 330e och det finns många fördelar med den om man kan ladda hemma. Men OM man skaffar kombi för att behöver ha in barnvagn, hundbur eller annat så bör man i vart fall provpacka för det är ganska stor skillnad storleksmässigt jämfört med 320i, 330i och 320d. | |
Några tips: Fart-och avstånds-hållare heter "Farthållare med Stopp and Go" option kod 5DF. "Bromsfunktion" är som sagt bara för att bromsa i nedförsbackar. Använder du dagens konfigurator som guide, så var medveten om de större ändringarna för olika årsmodeller. iDrive 7, 8, och 8.5 ger en del skillnader både funktionellt och utförande av förarmiljön. Vissa "bra att ha" detaljer har försvunnit vid "uppdateringar", t.ex. Förvaringsfack vid knäet (för solglasögon). Vet inte om G21 fick ha kvar 12V-uttag i bagaget. Togs bort för G20/G22. Att förstå vad färdljus/helljus klarar med de olika varianterna är BMW otydliga med. "Laser-ljus" fanns att välja på tidiga årsmodeller. Då ingår (mekaniskt) bländfritt helljus. Om de "Adaptiva LED" som finns nu är "matrix" eller inte vet jag inte. Sätesvärme bak finns inte att välja längre men jag tror det fanns 2021 (?) Om den har manuell sätesjustering, kolla att det inte är snikvarianten som infördes på i4 där sitsens lutning inte går att ändra. Jag backar intill släp några gånger per år och då är 3D-view eller rättare sagt backkameran med "krok-visning" bra att ha. Backkamera och "Parking Assistant" verkar vara standard nu och har nog funktionen, men har nog tillkommit på senare år. |
|
Tack för alla tips hitills. Jag är tämligen säker på att 330e är min modell (och inte ren fossilbil) men uppskattar ändå att ni ifrågasätter. Jag bor villa med solceller på taket och kan därför ladda prisvärt hemma. Körprofilen gynnar också eldrift - en hel del hämta barn på träningar, jobet och veckohandla, allt inom elräckvidds avstånd. Men ibland långsträckor och då är ju bensinmotorn där. Att bagaget är så mycket mindre visste jag faktiskt inte men när vi ska till fjällen så är det takbox och kanske även får skaffa en bakbox. Backkamera glömde jag nämna men om det är std nu så är jag glad. Jag har fårthållare med broms men inte med avståndshållare idag i e91an men bromsfunktionen har jag sällan glädje av, men avståndshåller skulle jag uppskatta. Jag hoppas kunna hålla budget på 350-400k. Vill försöka hålla nere miltalet då jag inte kör så mycket själv (1500mil/år) och vill behålla giltig maskinförsäkring. Någon som kan förklara de olika belysningalterniven, är xenon basen och sedan finns Led eller laser som tillval? Antar att alla kan kombineras med helljusassisten (auto-blända av) Vilka kan projicera/forma om ljusflödet vid möte? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
Backkamera är inte standardutrustning. Två LED-alternativ (adapativ eller ej) samt laser. Har alla olika DRL-signatur. Helljusassisten lär bara behövas på ej adaptiva. Går att köpa till helljusassistent i efterhand. 90% lär ha ej adaptiva LED. Känns lite konstigt att speca i detalj när man ska köpa begagnat. Titta på marknaden och köp en som passar i pris och utrustning. Att bagage skulle krympa i någon större omfattning är trams. Hur ofta lastar man upp till taket i en kombi? De som säger att man måste ladda förstår inte hur hybrider fungerar...hur fungerar Toytotas "självladdande hybrider" tror ni? Men de går så klart bäst/billigast om man laddar. |
|
Det jag skrev om backkamera kanske gick att missförstå, men i nuvarande konfigurator för 330e är enklaste "Parking Assistant" "standardutrustning" och det står att den inkluderar backkamera. Vet inte vilken årsmodell den blev standard. Laserstrålkastare försvann mellan årsmodellerna (LCI?), den inkluderade förståss heljusassistent. Du får kolla upp om "Adaptive LED" på den årsmodell du är intresserad av också inkluderar "bländfritt helljus". Laser har det och andra bilmodeller av nyare årgångar som har "matrix"-baserat helljus har det, men basvarianten av "LED" har det inte. |
|
Puckeln i bagaget skulle inte jag vilja benämna som trams. Har man som tidigare nämnts behov av att installera hundbur, köra barnvagnar osv så är det snarare regel än undantag att man lastar fullt upp till taket om familjen ska iväg på resa. Men om man inte har hund eller småbarn och ändå har en takbox så skulle jag inte säga att det är någon showstopper. Som vanligt ligger sanningen mellan extremerna... | |
Grelle...skulle 3 cm högre lastgolv avgöra om man behöver takbox eller inte? Ligger man på de marginalerna bör man nog överväga en större bil. Det är ingen puckel utan jämt fördelat (G20 är däremot ojämt). |
|
Tänk på att det är först MY 2025 som 330E har större batteri och man kommer i bästa fall ca 9-10 mil på sommaren. Med min 2022 kommer jag ca 2.5-3 mil på vintern och 5- ca 6 mil på sommaren med el, kör alltid i Hybridläge. Lycka till! |
|
Personligen hade jag hellre kapat hundburen 3 cm än köpt en större bil | |
Varken hund eller barnvagn är aktuellt för mig men vid fjällsemester på vintern lastar jag E91an upp till taket trots takbox (dock ingen bakbox men hade en gång barnvagnsunderede hängande på cykelställ till fjällen). Hjälmar, pjäxor och mat är skrymmande och flera uppsättningar per familjemedlem (längd/utför, bräda mm). Men vill inte ha större bil bara för enstaka semesterveckor och får väl skaffa bakbox om bagaget inte räcker - e91 specas som 460 l lastvolym. Inte helt väntat att jag skulle gå ner i bagageutrymme med nyare modell. Är halvläder vanligt eller är det alcantra även på slitsidorna? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
Det är alcantara och "fakeläder" (på M-sport). Halvläder finns inte. Snyggt och tåligt. Tror det enklast för dig är att surfa runt på Blocket och se utbudet. Tämligen meningslöst att sitta tänka på utrustning om det inte finns någon till salu med den specen. |
|
Vad jag menar med att man bör ha goda laddmöjligheter för att utnyttja bilen till fullo är att jag ser framför allt i många utländska användargrupper att många klagar på bilens höga driftskostnader och dålig räckvidd ( 40l tank) och det är få inte helt ovanligt att man i princip aldrig laddar bilen och då blir den dyr att köra med sin extra vikt ( den funkar ju t ex inte alls som en elhybrid Toyota utan är ju en laddhybrid!) De köper den pga prestandan men missar finessen med att utnyttja laddande av batteri. Men för dig passar den ju säkert. Trots att jag kommer från 20 år med femserie tycker jag bagaget funkar bra. Har varit en tur till fjälls med full utrustning ( och takbox) med 4 vuxna och samma tur med 2 vuxna och hunden. Det är ingen knöl i bagaget utan det är högt jämsöver, så det funkar med hunden också. Jag har den nya med stort batteri ( litet batteri funkar dåligt för mitt körmönster). När det gäller utrustning är det väl väldigt personligt: men msport, adaptiv farthållare, comfort access, 360 kamera, är typ sådant som generellt höjer priset mest på begmarknaden. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.