|
|
---|---|
Hej, Jag är på en resa där jag försöker lista ut vad det är som orsakar ett ljud jag har i bilen som är väldigt irriterande. Nedan delar jag med mig av hela resan hittills och även länk till en video där man tydligt hör ljudet. --- Egen felsökning * Låter som en tvättmaskin som snurrar och håller på att gå sönder. * Metalliskt svagt skrapande ljud som vobblar. Typ som en lång stång som snurrar. * Man hör nästan inte ljudet alls när man sitter i baksätet. * Små vibrationer i ratten, osäker om relaterat - Känns inte längre efter inköp av nya fälgar. Ingen skillnad i ljud eller ljudnivå: - När man svänger fram och tillbaka - När man lägger i neutral växel - När man bromsar - När man har högt eller lågt varvtal i samma hastighet - Om man byter vänster och höger framhjul - Om det är kallt eller varmt utomhus - Om bilen är kall eller varm Skillnad i ljud eller ljudnivå: - Ljudet är lägre och mjukare med sommardäck än dubbade vinterdäck på samma fälg. - Ljudet är högre på dålig asfalt och lägre på bra asfalt. - Ljudet blir permanent från 30-40 km/h och ökar hela tiden desto fortare man kör. I motorvägshastighet så är ljudet nästan öronbedövande högt. - Man hör ljudet när man kör långsamt på en ojämn grusplan och svänger fram och tillbaka. Timeline Felsökning hos Bil & Motorteknik Huddinge - Säger att det inte kan vara hjullager. - Säger att det är helt omöjligt att det är M-sport bromsarna som skapar ljudet som flera människor på BMW forum påstår. - Bytte olja i transmissionen och säger att den var ren och fin. Kan inte vara det. Felsökning hos Hedin BMW Uppsala - Säger att orsaken är höger framfälg som är dålig + 4st “fjälliga” (dåliga) däck. - Säger att ljudet försvinner när bilen körs i bänk. - Säger att höger framfälg studsar upp och ner i bänk därför är den dålig. Felsökning hos Bildemo Uppsala - Säger att däcken är fjälliga och att 1st fälg är lite skadad men inget farligt. - Säger att dom inte tror att det kan orsaka ljudet. Jag köpte nya fälgar + däck för att testa BMWs felsökning men det gjorde ingen skillnad. --- Länk till video All hjälp jag kan få uppskattas. Är det någon som känner igen ljudet? | |
Här är en video där man hör ljudet när man kör långsamt och svänger vänster eller höger samtidigt som man kör på små stenar på en grusplan. Någon som känner igen det? |
|
Hittat den här videon av någon helt random person på youtube som har exakt samma ljudproblem som jag har. |
|
Även flera andra forum som pratar om samma problem Länk | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.