|
|
---|---|
Hej! Det blev en x3a från 17 efter senaste inlägget. Denna är en m-sport och sommardäcken är av följande mått, 245/45r19 och 275/40r19 bak. Jag ville egentligen inte ha så breda fälgar och går därav i tankarna att möjligen köpa nya eller byta dimension. Det är egentligen 2 orsaker varför jag vill byta. Den första är att breda däck drar mera bränsle. Det andra är att jag skulle gärna ha lite högre profil på däcken. Jag undrar nu är det någon som har samma storlek på fälgarna och kör andra dimensioner. Fälgarna är 8.5 och 9.5 tum breda. Jag skulle möjligen kunna tänka mig att köra 235/50r19 fram och 265/45r19 bak. Då skulle däcken bli aningen smalare och skulle få cirka 1cm högre kanter och hålla sig innom 1% skillnad, 0.4% blir det. alternativt skulle vara 235/55 fram och 255/50 bak. Skillnaden blir då också 0.7%. Vad tror ni om detta. Eller börjar det se helt lustigt ut? Tack för svar | |
Det är helt ok att köra med dom dimensionerna på de fälgarna under förutsättning att omkretsen håller sig inom toleransnivåerna. | |
Alternativet med 235/55 och 255/50 ökar diametern väl mycket. Även om de inte tar i någonstans (med hoptryckt fjädring kommer antagligen din hastighetsmätare att visa för lågt (inte lagligt). En egen fundering är (ifall du har maskinförsäkring) och råkar ut för problem med fördelningslådan (antar att du har en) så ingår i BMW felsökning att kolla om du har däckdimensioner som står på etiketten. BMW lista med rekommenderade dimensioner (och specifika modeller) för nuvarande X3 finns här: Länk |
|
Fråga på en däckverkstad om lämpliga dimensioner. På dessa sajter finns för många världsmästare som tror sig veta utifrån rena gissningar och felaktiga antaganden. | |
Genom att be om information ökar man ofta sin egen kunskap. En däckverkstad lämnar tyvärr inte alltid korrekt information. | |
Kunskapen ökar om man ges rätt information. Allt för sällsynt på dessa sajter. Nog bättre att lita på firmor som har det som levebröd och rättar om det blir fel. | |
Lite information då, från däckfirma, om passande däck- och fälg-bredder (men det är sunt att inte tro allt man läser :): Länk |
|
Tack för svar. Jag har tyvärr dåliga erfarenheter från däckfirmor som sålt gamla däck trots att dom pratade om nya däck osv. Idag då jag bytte till sommardäck såg jag att framme kan det bli tight med större profil. Dämparen var endast cirka 2cm ifrån däcket. Så troligen så kan man kanske öka lite men inte för mycket. Bästa alternativet skulle väl vara att byta till 18 tummare. Men det blir snabbt dyrt... |
|
Kolla/ring med bmw om det är ok att köra med 245/50-19 runtom på just din modell. Enligt den lista bmw21 bifogade sitt inlägg, så kan det vara ok. Men om det är så på just din bil framgår inte till 100%. Är det originalfälgar på bilen? | |
Jepp orginal fälg på bilen. Style m622 19. Jag skall kolla med bmw. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.