Sida 5 av 5
|
|
---|---|
Passo 222 det är möjligt att några bilar har fyrhjulsdrift som fungerar på det sättet men inte xdrive som under normala körförhållanden skickar 60% av drivkraften till bakhjulen och 40% till framhjulen, men beroende av körsituationer kan alla 100 % skickas till framhjulen, men absolut kan man tycka att det är onödig vikt att dra fram, men jag tycker det klart påverkar positivt även i vardagskörningen. | |
Om du känner att den har just den utrustning som du själv vill ha så skall du köpa om du i övrigt gillar bilmodellen och om den är det skick som du önskar. Det är då ingen mening att jag själv skriver vilken utrustning som jag sökte när jag tog min IX40 januari 2023. Det är du som ska ha bilen. Nya dubbdäck på originalfälgar kostar minst 20 tkr lågt räknat med de kampanjer som var/är, så det kan du räkna in. Det är väl då närmast kontroll av service och vad försäkringskostnaden blir när vagnskadegarantin löper ut. Enligt min uppfattning bör det finnas prutmån på priset. IX har sjunkit extremt mkt i värde det senaste året. Samtidigt är många IX nu också väldigt prisvärda. | |
Angående "xDrive" i elbilarna: Kanske någon här vet mera exakt hur fördelning av kraft sker i dessa? Rent allmänt om kraftfördelning vid 4-hjulsdrift är att man skall skilja på om det är underlaget som bestämmer fördelningen eller någon mekanisk fiffighet som förr i Audi. Reklamen om "100% till framaxel" i ICE-xDive sker bara om övriga hjul har noll friktion och fördelningslådan låser. "Normal fördelning 40/60" kanske varierar med bilmodell, men min loggning av M440i xDrive visar att fördelning av vridmoment till framaxeln är tydligt behovsprövad. Mesta tiden är det bara bakaxeln som drivs. Att konstant driva båda axlarna med en lamellkoppling som slirar (utan att hjul slirar) är väl så man sliter ut fördelningslådan i förtid. Men här är ju finessen att den driver "när man har nytta av det". Såg en granskning elbil av annat märke, som inte brydde sig att driva i fram vid start i halkig backe. Hur fungerar "xDrive" i BMW-elbilarna ? |
|
Ja det jag beskriver gäller alla bilar utom m-bilarna, som i alla fall tidigare utgick ifrån bakhjulsdrift och där hjälp från framhjulen kom vid behov fram hjulspinn på bakhjul såsom på din gamla bil. | |
Just det, xdrive på elbilarna verkar fungera som på m-bilarna för att kunna maximera räckvidden. | |
Med känsla: Jag vet ju knappt vad det gick att få för utrustning i bilarna, eller vad dom olika paketen betyder. Än svårare är det nu när det kommit nya , uppdaterade modeller så man inte kan gå in i konfiguratorn och titta. Jag tänkte om det fanns något ”måste”-tillbehör som man ska söka efter när man letar bil? Hur stor prutmån tror du det är på bilen? |
|
Är ju två motorer på elbilarna. En motor för bakaxeln och en för framaxeln. De kan köras oberoende av varandra. Blir något helt annat än vanlig xDrive. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.