AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
3.643

i4 eller i5, vilken begagnad bil ska jag köpa?

Sida 3 av 5
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Da: Ja, exakt. Blir vimsig av alla olika modeller och beteckningar.
Det är denna jag funderar på just nu: Länk

Om räckvidden blir bättre in i iX40, och laddningen 50% snabbare, så kan jag leva med den bilen känns det som.
Da
264
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Misstänkte det. Den är rwd och har enligt ew database ca 40% längre räckvidd än ix40 tom längre än IX50 så den räckvidden kommer du nog bli nöjd med.
I4 515 km, ix40 360 km och ix50 505 km enligt ev-database.org där jag brukar kolla räckvidd.
Det är ju totalt olika bilar som jämförs. Både till ålder, konstruktion och utrymmen! Mer än som att jämföra äpplen med päron. En I4 har jag oerhört mycket sämre utrymme än ex vis en IX40. Om man inte regelbundet kör långkörning så räcker en IX40 alldeles utmärkt. Jag körde min bil cirka 3.200 mil under cirka 22 månader, utan att behöva snabbladda en enda gång. Om det nu så vore fallet att vi skulle på en långkörning någon gång - vad betyder då verkligen en extra laddning, jämfört med att man har en bil som man får plats i, bra komfort och modern konstruktion? Sen aldrig att en IX3 har 10 mil längre räckvidd än en IX40, om man kört bilarna på samma sätt, i samma temperatur! Googlar man så skiljer det möjligtvis 3-4 mil, antagligen då IX3 är endast bakhjulsdriven. Åker du med folk i baksätet så är IX40/50 otroligt bekvämt även där. Min 12-åriga dotter gnäller nu ofta en del att hon saknar IX40 och just utrymmet i bak. En IX är dessutom gjord som elbil och den är oerhört komfortabel och tyst. Räckvidden beror oerhört mycket på temperatur och körsätt. Varför skulle laddningen vara 50% snabbare på en I4 än en IX40? Varför sån "hets" om räckvidd och laddning om man inte väldigt ofta kör långa sträckor?
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
iX40 klarar av att ladda i max ca 150 kW.
i4 kan ladda i 200… Det gör lite skillnad.
I tester jag sett där dom kört bilarna så har förbrukningen på i4 varit ca 25% lägre.
Svårt med beslut för 19h sedan "i stort sett bestämt mig för en ix40"....men nu är den inte mindre bra.

Det är två totalt olika bilar i väldigt olika storleksklasser.

Tror det är bäst du funderar lite mer vad du verkligen vill...
Men 150 kW kontra 200 skiljer inte 50%. Har du sådan "stress" när du är ute och kör så att ex vis utrymme, komfort mm är ointressant? Min förra IX40 drog mellan 1,8-2,1 och då var det mycket stadskörning, många korta körningar och sedan 70-90 väg. Jag tror inte man kommer ner i 1,5 på en I4 med samma körcykel-/sätt.

Som sagt - fundera på vilket BEHOV som ni har! Det är totalt olika bilar. Hög/låg, rymlig/orymlig osv. IX-ägare är normalt oerhört nöjda, jämfört med ex vis många (som jag) som provat en hel del andra elbilar i samma storlek. Jag väntar bara på första, bästa möjlighet att hoppa in i en IX igen.
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
När det står att en bil kan ladda i 200 kW så betyder det att toppeffekten ligger där. Laddkurvan kan se väldigt olika ut. Den första Audi E-Tron som kom maxade 150 kW men den låg väldigt platt på 150 kW, ända upp till 80%. Det gjorde att den i praktiken laddade snabbare än många som toppade på 200...

Men ja, förbrukningen spelar minst lika stor roll för hur mycket tid som går åt till laddning. Egentligen bör man räkna laddhastighet i km/h. Dvs hur många kilometer räckvidd får jag per timme laddning.

Det är lätt att tro att räckvidd och laddhastighet är jätteviktigt men det är det faktiskt inte om man inte har ett sånt användande att det blir många långkörningar. De flesta har inte det.
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Jag vet att det är två helt olika bilar.
Vi är två personer i 50-årsåldern, där bilen till största delen används av hustrun till arbetet som ligger en mil bort.
Varannan helg har jag dottern på 12 år hos mig, någon gång då och då gör vi resor på drygt 40 mil, och det skulle vara oerhört trevligt om man slapp stanna och stödladda dom gångerna, eftersom hemresan ofta har en tendens att ske sent på kvällen.
Hjärnan säger i4, kroppen och mysfaktorn säger nog iX… Jag är sjukpensionär med värk i kroppen så en lite högre bil är trevligt, men inget krav.
Om du är sjukpensionär med värk i kroppen så skulle jag tänka till både en och två gånger på en I4 som är en väldigt låg bil. Definitivt måste du be att få låna en bil och verkligen prova den, sittställning, att kliva i och ur eller rättare sagt ner och upp. Jag har nu en I5 och bara den är en rätt stor skillnad mot en IX just vad gäller insteg och att kliva ur. Vill du vara säker på att få ut minst 40 mil utan att behöva ladda på dessa resor får du kliva upp på en IX50 alternativt Mercedes EQE SUV. Kanske en hybrid kan vara ett alternativ också?
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Tror inte en Mercedes EQE SUV klarar 40 mil. Inte på vintern iaf. Inte på sommaren heller för den delen om man inte krypkör på motorvägen...
Jag har en EQE 350 SUV och den klarar lätt 40 mil. Drygt 50 sommartid. Sen beror det förstås på temp och körsätt. WLTP säger 543 km.
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Även motorväg? Är stor skillnad mot landsväg.
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Kom på en sak…
Kommer en 2022-2024 års iX att påverkas av nedstängningen av 3G-nätet?
Tänker på funktioner i bilen som styrs med app i telefonen.
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det får vi verkligen hoppas att de inte gör. 😀
We
937
Weiman
118i M-Sport -24
"Ett 4G (LTE)-kompatibelt SIM-kort är installerat i din BMW med tillverkningsdatum fr.o.m. juli 2017 (med undantag för BMW i8 och BMW i8 Roadster fr.o.m. november 2018)"

Länk
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Jag tycker inte I4 är så himla liten. Lite trång och ta sig in och ur men väl på plats sitter man bra. I och med att den har bagage a´la Saab 9000 så går det att packa bra. Vi hade en 530E innan och visst är det en viss skillnad. Och räckvidden räcker till bra. Vi har ca 35 mil till närmaste skidort (som man kan kalla bra skidort) och körde dit utan stopp och laddade på plats och sen hem igen utan stopp. Detta med 2 vuxna och 2 barn. Bilen fullpackad och med takbox. Hem var det dessutom -17 grader. Grymt nöjd med I4 efter ca 4500 mil.

BMWCS #8925
Ba
384
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
@Med känsla: Apropos räckvidd iX3/iX40, jag kan ju bara återge det samtal jag hade med iX40 ägaren, hur vi kört mm, och det resulterade i det jag skrev, ca 10 mil mer i räckvidd för iX3.

Jag kör frekvent från Bohuslän till Österlen, en sträcka om 39 mil. När jag är framme har jag kvar mellan 5 o 8 mil ytterligare körning. Riktigt bra tycker jag.

Vill minnas att Tesla Björns tester verifierar iX3's helt OK räckvidd.

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
da
1.985
danielb
I4 M50 -24
Ägde innan en G31 och nu en I4, storleken inuti är nästan samma som femman. När jag har stolen som jag vill (är 195cm) så är det minst lika dåligt utrymme nu som tidigare bakom mig. Kanske någon cm bättre i femman. BMW har väl aldrig varit kända för att slösa med utrymmen. Men den är låg det går inte att komma ifrån, svårt med insteget bak för vuxna.

I4 vs G31
Länk

Da
264
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Tycker detta är en intressant tråd, har varit på resande så har inte kunnat läsa förrän nu. Klarvaken kl 03.00 på ett hotell i Kanada. 😀

Ang ix3 så säger ev-database 385 km så 25 längre än IX40 vilket stämmer väl med med känsla googling.

Jag har funderat på i4 ett par gånger men för mig faller den på takhöjden bak, måste vara under 180 cm för att få plats med huvudet och jag tycker ju även att baksätet är trevligare i min 530e, bla högre och mer plats för ben och fötter. Sen känns i4 smalare, sitter närmare sidorutan. Har även hund vilket gör att det kan bli på gränsen att få in en bur. Det här med att stanna och ladda ser jag inte löngre som ett problem för i min familj är det ändå alltid någon som ska äta kissa eller dricka kaffe när vi åker till stugan.

Kgnb: för dig låter låter det som om en i4 skulle funka bra med det körmönster som du beskriver. Är ju bara du som kan bedömma hur jobbigt det är att behöva stanna och toppa upp. Om jag kör 40 mil så stannar jag nog ändå minst en gång om jag inte väljer att inte dricka vätska för att slippa stanna.

Har lite samma funderingar som dig en får se hur ja gör.

Verdi2 och med känsla. 50 mil med en EQE suv på sommaren måste vara landsväg, men det är riktigt bra ändå, något kortare än ix50 skulle jag säga.

EQE suv är en kandidat för mig, bara synd att den inte är så snygg.
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja EQE SUV kanske inte är så dum. Ska dra 199 Wh/km i 110 km/h enligt Abetterrouteplanner.

iX xDrive50 med sportpaket ska dra 241 Wh/km i jämförelse. T8 E-Tron 55 vill ha 235 Wh/km.

Stämmer de siffrorna så kompenserar ju Mercedesen för sitt mindre batteri. Dock har jag fått ett annat intryck när jag hört hur ägare pratat.

Men det är klart. EQE SUV ser ju ut som ett ägg också så den går nog relativt snålt i högre farter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.