Sida 2 av 5
|
|
---|---|
Golf och skidåkning är dyrt ser jag... Själv brukar jag säga att jag har aldrig rökt, aldrig snusat, dricker ingen alkohol sedan 7 år tillbaka osv. Här sparar man många kronor, lägg då till golfen och skidåkningen. Det räcker ju till Mallorca två veckor i sommar kanske? Eller till matkassen på ICA till kvällen? Bilar är dock ofta ett dyrt nöje, oavsett om det är äldre bilar med reparationer mm eller nya bilar som tappar i värde numera. Jag skulle gärna vilja ha tillbaka tiden som vi hade ex vis 2021-2022 :-) | |
Verdi2: om du fyller 50 så är du väl värd något annat än en tesla, tänk BMW😆 Min känsla är att när det har börjat komma reparationer så vill det gärna rulla på och behåller du bilen tills batterigsrantin så kan du väl gissa vad som kommer hända. Spelar inte golf men åker skidor och jo det kostar men inget jämfört med bil, fast det måste man ju ha, i någon form. Har haft min i 15 månader nu och har tappat ca 10000 per månad… |
|
Nej nån mer Tesla blir det inte. Känner ganska kraftig avsmak mot herr Musk också. Aldrig varit nån Tesla-kille egentligen. |
|
Tillägg: Men det gäller att det dyker upp nån bil som inte ruinerar mig. 10 tusen i månaden är mycket pengar trots allt. | |
Tesla är lika dyra att reparera som exotiska sportbilar. Nu slapp du i alla fall den höjda tullen för reservdelarna. En 2018 TMS tycks inbringa under 200 tkr för ägaren: kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-249344 Sälj Teslan medan den rullar och märket lever! Även om marknadsvärdet är "lågt" lär det troligen endast bli lägre. Försäkringspremien ökar med reparationskostnaden. |
|
Nu ska vi inte överdriva eller agera i panik. Bilen är som du skriver inte värd så mycket. Det finns inte så mycket fallhöjd från 200 tkr. Jag har gratis laddning på den och kommer njuta lite extra varje gång jag kostar Tesla pengar framöver. Brukar bli ca 10 000:- varje år... Hade det funnits bra alternativ som motsvarar mina krav på utrymmen, räckvidd och prestanda så hade jag ju bytt igår. |
|
Håller med, hittat ingen bil som jag direkt vill ha. Är sugen på en IX men en miljon vetefan om den är värd det. En ix3 kanske men känns knappast bättre än min 530e. |
|
Men hade du inte en iX Dafro? Och du gillade inte stolarna? iX3 är ju tyvärr bara rwd men det kanske inte är hela världen? Tyvärr ligger de förvånansvärt högt i pris begagnade. Lite kort räckvidd också kanske... Men lågt förmånsvärde för att vara BMW då de var nettoprisade på 700'. |
|
Kollat lite på ix3 på blocket. Är förbaskat kluven. Man kan (kunde?) få en splitter ny bakhjulsdriven i5 Touring för typ 670' hos Bendt. Då vill man kanske inte betala 600' för en halvår gammal demo-iX3. Samtidigt har iX3 Charged Plus väldigt mycket utrustning och ändå klart attraktivt förmånsvärde. Tror räckvidden skulle funka för mig. |
|
@Verdii2: Kör sedan drygt 2 år en iX3 Charged Plus med privat ägande och är supernöjd. Beställde först en i4 men pga strul med halvledarbrist mm beställde jag denna istället. Räckvidden är helt OK för mitt körmönster, långkörning sommarhalvåret blir oftast 40 - 45 mil, övrig tid 35 - 40. På motorväg ligger jag då i 100 - 110, övriga vägar + 5 till 10 av skyltad hastighet. Förutom komfort och tysthet uppskattar jag att det finns ett gäng knappar kvar så att allt inte måste nås via skärmen. Blir intressant att höra vad ditt val senare blir, och hoppas att du blir nöjd! Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
Verdi2: jo jag hade en IX och var inte helnöjd med stolarna, men nu tänker jag på den nya med sportstolar som ska ha löngre dyna och skålade och verkar ha alcantara på sidorna där det inte är ventilation. Ska komma en sådan till min handlare i slutet av april. Har byggt lite bilar nu och bygger man en i5 med lite utrustning och med xdrive så kommer den nästan upp i 900 och en ix45 kostar inte mycket mer och sen kostar en ix60 bara 30 kkr ytterligare, kommer dom ens sälja några 45 med den lilla prisskillnaden undrar jag, sen landar man i att det för dyrt om jag inte kan ta det via någon anställning så då har jag börjat snegla lite på ix3 och awd är egentligen bara något som jag villhöver. Sen har jag ingen brådska så kommer vänta in presentation av nya ix3 som jag tror är i september men undrar vad den kommer kosta, måste ju bli billigare än ix45 tycker jag. |
|
Att nu köpa en bakhjulsdriven IX3 känns lite konstigt när dels en helt ny, toppmodern, modell är på väg ut i höst/vinter. Dessutom känns ju nuvarande IX3 väldigt anti daterad, jämfört med mycket annat i elbilsväg som finns på marknaden. Sedan kommer det ju sannolikt kommer massor med diverse "förmånliga" upplägg på många bilar, med hänsyn till allt som just nu händer i världen. Om man kan, så är det nog bäst att sitta på händerna skulle jag säga. Däremot en jämförelse mellan IX3 och IX är väldigt haltande, då den sistnämnda är en så väldigt mycket bättre och inte minst rymligare bil, i alla avseenden. Vad gäller I5 så har jag ännu inte provkört 40 men har en M60 sedan och den är en ren fröjd att köra och åka i. Fulladdad visar den idag 413 km vid tämligen kallt väder, +5 grader. Helt okay för mig. Jag kan dessutom om jag vill, ladda den gratis med mitt Merca-kort som fick 15 tkr med sig för ett år, lite kul att det funkar även på att ladda BMW! | |
Ja så kan man ju resonera om pengar inte är ett problem. En iX3 har ett förmånsvärde på ~5900:- eller vad det är. En iX xDrive40 från 2023 _börjar_ på 8 199:-/mån. Blir över 10 tusen... Kör man nettolöneavdrag så blir det stor skillnad i plånboken om man inte ska börja betala statlig skatt. Från 2024 finns det ok specialregistrerade modeller. T ex xDrive40 Lounge Edition med viss utrustning. Den ligger på 7 470:-/mån. Det skulle väl vara ok. Jag kanske tänker fel men för mig är förmånsvärde = min privata kostnad. I princip. iX3 saknar inte helt poänger jämfört med en iX heller. Det går att köpa en tredjepartsfrunk och lägga laddkabeln i och den är i regel rätt mycket bättre utrustad än en iX xDrive40. Plus att en iX3 faktiskt har en längre räckvidd. Den går tydligen riktigt snålt. Dessutom ska den ha mer klassisk BMW-känsla än en iX. ps. Jag såg en i5 M60 Touring på privatleasing för drygt 10k. Det är ganska bra pris faktiskt. Dock är jag inte så sugen på att lägga så mycket privat. |
|
Säkrast i dessa tider är sannolikt som jag skrev att sitta på händerna och vänta. Ingen vet vart alla dessa galenskaper tar vägen mer än att många blir arbetslösa och många fler företag i konkurs osv. Pengar är väl dessutom alltid ett "problem" för de flesta, inte minst just nu! För mig är dock alltid en X3 en X3 med de eventuella för- och nackdelar som finns och en IX en IX, fortfarande den bästa bil jag har haft skulle jag säga, "med rätt utrustning". En privatleasing av en I5 M60 T för 10 tkr är ett "fynd" måste man säga. En fantastisk bil. Dock tror jag att just det ex har en lite sämre utrustningslista. Men några bilar är otroligt mkt nedsatta, drygt 500 tkr! | |
Jag har i stort sett bestämt mig för en begagnad ix 40 som är tillverkad i november 2022. Hur lång, realistisk, räckvidd har den bilen på långresa på 80-110-väg? |
|
Det beror främst på temperaturen. Sommartid när man oftast gör långresor kan du räkna med cirka 38-40 mil. Vintertid cirka 25-27 mil skulle jag säga. Men det beror ju också på körsättet. | |
80km/h och 110km/h är ganska stor skillnad. Jag skulle säga att räckvidden som tumregel kan betraktas som förhållandet av hastighetsökningen. Dvs, 80/110 = 0,72. Kommer du 40 mil i 80 blir då räckvidden i 110 endast 29 mil. OBS - Ingen exakt vetenskap, men tumregel för att förstå att det skiljer mellan farterna på ett annat sätt för elbil än bensin/dieselbil. |
|
@KGNB: Inget exakt vetenskapligt svar men i höstas på långresa träffade jag en iX40 ägare vid laddning. Med min iX3 hade jag ca 10 mil längre räckvidd än vad denne hade, min räckvidd var då ca 40 mil. Han var inte precis nöjd med räckvidden kan jag säga. Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
Tack, Ba. Det lät ju inte så lovande, måste jag säga. Attans också… Vi åker ju i stort sett bara i närområdet till vardags, och då känns det lite väl onödigt med så stor bil. När vi väl åker långt och har behovet av en stor bil, ja då har vi även behov av en lång räckvidd. Hur är räckvidden på en i4 M40? Har sett en del YouTube-klipp där dom hyllar i4:s räckvidd, men jag har inte blivit klar på om det skiljer sig mellan M40 och M50. |
|
Menar du xdrive40? För någon M40 finns inte vad jag vet. Den har ju bättre räckvidd än ix40 såklart men ska du ha bra räckvidd så behövs nog en IX50 om du ska köra motorväg och särskilt 120. Jag har typ likande behov som dig och är kvar med min 530e då den elräckvidden räcker för min reor häromkring och sedan bensin när jag åker längre. Finns som det känns ingen vettig bil med vettig räckvidd till rimligt pris. I5 tycker jag också har för dålig räckvidd till vad den kostar. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.