AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
3.622

i4 eller i5, vilken begagnad bil ska jag köpa?

Sida 1 av 5
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Vi är nya på elbil, (har en MG Marvel R på leasing som tar slut i november), men har verkligen upptäckt att det här funkar helt perfekt för oss.
Vi laddar hemma billigt, och frun jobbar i samma stad som vi bor. Jag är sjukpensionär.

Vi är till 99% bara högst två personer i bilen, har ingen båt eller sommarstuga eller åker till fjällen på semester, så vi är inte i jättestort behov av lastutrymme eller att bilen ska kunna dra en tung släpvagn.

Vi åker mest resor inom 10 mil enkel resa, men hyfsat ofta kan det bli både 20, 30 & 40 mil, och då vill man ju gärna att bilen drar så lite som möjligt och att den är enkel att ladda och att den laddar snabbt. Den MG vi leasar nu förvärmer t.ex. inte batteriet automatiskt, och kan inte planera in laddstopp i navigationen.

Vi prioriterar komfort framför lastutrymme, och i alla fall jag gillar när extrautrustningslistan är så lång som möjligt.
Vi har väl tänkt oss en bil i prisklassen 6-700´, så det utesluter i stort sett en ny bil om vi inte nöjer oss med en halvsnikigt utrustad i4, men ärligt talat köper vi hellre en 1-2 år gammal bil som redan haft den största värdeminskningen än att köpa en ny bil och förlora dom pengarna själva.

Vi har även sneglat lite åt iX, då äldsta sonen har en sådan som tjänstebil, men då blir ju försäkringen hiskeligt dyr när vagnskadegarantin gått ut, annars verkar det vara en förbaskat fin bil med ett andrahandsvärde som är lockande för en begagnatköpare.
En bil för över miljonen har på ett par år i vissa fall tappat ca 200:-/mil bara i värdeminskning. -Det måste ju vara en riktigt bra affär för begagnatköparen, om man tänkt ha bilen länge och grejorna håller.

Är det någon större skillnad i ”premiumkänsla” mellan i4 och i5?
Har den ena modellen något som den andra saknar?
Har dom några svaga punkter?
Är det några paket eller någon utrustning som man ”måste” ha?
Något särskilt med dom bilarna jag nämnt som man bör vara uppmärksam på?

Tack på förhand för ev. svar. 😊
Pa
1.106
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Hej!

i4 och i5 är ju två helt skilda bilar!
i4 mer sportig med lite lägre insteg, i5 mer som en ¨vanlig¨ bil, finns som sedan eller touring.

Just nu har de kampanj på iX1, åk och prova en sådan, där är insteget något högre och mer bekvämt att stiga in och ur, inte någon ¨sportbil¨direkt men finns som eDrive30 med ca 280 hk eller eDrive20 med ca 200 hk.
Mvh
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det finns (senast jag kollade) M-sport utrustade i5 Touring för 669’ på Blocket, alltså nya lagerbilar.
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Det låter som om det får bli ett besök på en återförsäljare inom kort.
Vad är det för leveranstid på en ny bil om man beställer den?
Så man inte går och drar på det och så står man utan bil ett par månader när leasingbilen ska återlämnas.
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gör så, men som vanligt så är det ju skillnad mellan priserna hos olika ÅF och om det är lagerbil eller nybeställning. Bilarna som byggs från och med nu har ju lite bättre räckvidd, så det kan ju vara en förklaring till extra bra erbjudanden på existerande lagerbilar.
De är säkert utan X-drive, vilket de flesta önskar, framförallt på Touring.
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Japp, utan xdrive.
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Fast bakhjulsdrift är inte så dumt heller. Lättare bil, längre räckvidd, bättre styrkänsla.

Jag hade valt i5 eftersom jag tycker i4 känns trång och för att jag inte kan med stolarna alls.
Visa användare
95
KGNB
BMW iX xDrive40
Ja, vi är inne på en bakhjulsdriven bil för att maximera räckvidden.
Vi bor i radhus i en mindre stad, så vi har inga behov av fyrhjulsdrift alls faktiskt.
Vi har inte haft det på dom fem senaste bilarna och är inget vi saknat.

Vi ska provköra lite bilar när tiden finns.
Ekonomin tillåter ändå ingen ny bil om vi ska köpa en i5, så vi har ingen brådska.
Vi får helt enkelt se vad vår lokala handlare kan ha inne i november.

Om man jämför i5 med iX då?
Dom har ju fullkomligt fallit handlöst i andrahandsvärde.
Man kan få en bra specad iX för 100.000:- mindre än en i5.

Är iX ett bra val?
da
1.985
danielb
I4 M50 -24
BMW I4 M50 ägare här. Magisk bil. Vi är fyra i familjen, barn 12 och 14. Det är ingen stor bil men för oss funkar den ypperligt. Åkte femma Touring under 10 år, saknar inte den storlek alls. Åkte fem stycken till Bergen förra sommaren, då tryckte vi även in svägerskan i baksätet, jag kunde inte sitta exakt som jag ville men alla var ändå nöjda. WLTP går att uppnå sommartid man får bara vara försiktig med det där reglaget till höger vid fötterna. Har haft sportläge med Sport Boost aktiverat sedan dag ett och kör aldrig i annat läge. Helt krångelfri så här långt efter 18 månader och 2300mil.

Nu står bilen i garaget laddad till 100% med takboxen monterad, drar till Sälen om några timmar för lite skidåkning. Kommer nog ladda i Malung. Verkar ledigt på nästan alla laddplatser som finns i byn :-)

Enda är att testa alla varianter för att själv bilda dig en uppfattning om vad som passar dig.
Men du har väl en I5 Touring nu Mårten?
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Nope. Är en lång historia. Min Tesla blev utdömd som trafikfarlig av Teslas verkstad men kunde inte ta in den förrän efter 6-7 veckor. Då var det nära att jag tog en lagerbil bara för att slippa allt med hyrbil och krångel. Men sen kunde en verkstad här ute i Bälinge ta den nästan omgående, och tio tusen billigare, så nu är den fixad.

Får se hur det blir med jobbet nästa år. Får jag besked om förlängt kontrakt för 2026 så köper jag en iX i höst. Annars får jag ta det lugnt tills jag hittat nåt nytt uppdrag/jobb.
Oj det lät inte kul. Hur kan en 7 år gammal bil bli "trafikfarlig"? Bra att det gick att fixa iaf.
16.401
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min gissning - sprucken bakre länkarm?
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Anders,
Glapp i spindelled tror jag det var. Då kan man i praktiken "tappa hjulet" och råka ut för en allvarlig olycka. Var väl inte akut fara egentligen men rekommendationen var att inte köra med den och de ville ta det säkra före det osäkra så att jag inte kunde stämma Tesla... Amerikanskt så det förslår. :)

Löwet,
Nej, dem bytte jag i förebyggande syfte för 2-3 år sen.

Börjar dyka upp en del lågmilade iX 50 till hyfsade priser nu. T ex: Länk

Men det tar emot ändå. Lägger nog hellre pengarna på annat i slutänden.
Oj det lät jobbigt. Hur mycket har du fått lägga ner nu på reparationer på den?

Ja var ska man lägga pengarna på i dessa tider? Bilar är nog inte det bästa! Det mesta av pengarna går åt till det "dagliga" anser jag - inte minst på ICA. Kläder shoppar jag inte mycket och det jag köper är alltid på Boozt/Booztlet där jag sorterar fram "högst rabatt", sen nån avstickare in på Stadium Outlet. Har aldrig rökt eller snusat. Dricker aldrig alkohol sedan 2018 (när jag första gången fick hjärtflimmer). Jag har även ibland tänkt att det kostar inte så många kronor mera att äta ute numera än att handla hem alla råvaror och sedan lägga timmar på att laga ihop det. Kul att komma ut också!
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
10 februari: 10 954:-, Ny backkamera och lite felsökning som ledde fram till nästa utgift.
24 februari: 28 239:-, Nya länkarmar runt om samt styrled hö/vä. Sen ~1 400:- för en fyrhjulsinställning på fd Uppsala Bildemo.
17 mars: 1 661:-, Nytt stabilisatorstag höger fram.
3 april: 13 786:-, Ny trevägsventil för kylvätska, ny parkeringssensor, ny baklykta höger back, felsökning/omkalibrering av luftfjädringen då höger bak står lite lägre än vänster. (dock inget läckage eller fel)

Så totalt i år: 56 040:-

Det är vad det är. Hade ju hellre varit utan det men nu kanske den håller ihop ett tag. :)

Jag tror jag la över 50 tusen på golf ifjol. Comeback efter 20+ år pga min son. Så nya klubbor, medlemskap, bollar, greenfee, skor, kläder... I år blir det förstås inte lika mycket men grabben behöver några klubbor till, ny bag, ny vagn... Sen medlemskap, bollar osv. Säg 20-30 tusen iaf...

Jag brukar även lägga en del på skidåkning även om det varit lugnt i år. Liftkort, nya skidor, skidresor... La nog 40 tusen förra vintern. I år betydligt blygsammare.

Det jag främst ställer mot en ny bil är ju golf och skidåkning i första hand.
cr
3.878
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
56000:- har jag nog inte lagt på rena reparationer på mina 25 år och ungefär lika många bilar i olika åldersspann.

Sen har det förstås blivit en del pengar i värdeminskning, service och "styling" 😉

MVH Christofer
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det är ju vad det är. Har aldrig varit i närheten av såna här kostnader på nån annan bil heller. Som tur är äger jag inte den privat. Gör ganska stor skillnad. Och så har den gått över 22 tusen mil. Har nog sparat ~250 tusen i skattade privata pengar på bränslet.
16.401
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du lagt 56k så är det knas att sälja bilen direkt efteråt. Åk runt i den ett par år till.
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det är ju så det blir. Batterigarantin går ut nästa höst. Känns som en rimlig tidpunkt. Dessutom fyller jag 50 då så det får bli en fin 50-årspresent till mig själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.