|
|
---|---|
Har en 320 E92 -09 12000 mil som när jag ligger och glider lugnt runt 80 knyck 2200-2800 varv på femman så "hugger" det till 1-2 sek väldigt svagt och har gjort så två år ungefär så undrar om nån har erfarenhet av detta och vet vad felet är? | |
Skaffa en OBD II scanner, den har du snart tjänat in mångdubbelt. - inte bara kodavläsning utan inspelning data och allt sådant - en verkstad brukar ta 600 kr + moms eller liknande för att "koppla upp bilen" som ju låter väldigt jobbigt, gör det inte? Det du nämner är troligen representerat i koder att läsa av. Kanske misständning eller så. Jag har både iCarsoft BMM v1 och v3 och nöjd med dom, men det finns säkert fördelar med andra som kanske datorbaserat INPA och liknande. Men enkelt att ha i handskfacket om så med handhållna. - tror jag betalade 1700 för v1 och 2200 för v3 |
|
Hur ofta kommer de här "huggen"? | |
Nip: Får man verkligen svaret på detta som hittills bara visat sig några gånger i veckan? blixten: Några gånger i veckan så kanske nån del är trött på att köras vid dessa varvtal? för det har aldrig hänt vid varken lägre eller högre varvtal |
|
Ett tips kan vara att rengöra de elektriska kontakter/anslutningar som sitter vid/till vanos. Om de är smutsiga så kan det ge ryckningar. | |
@bmwbamze Koderna är i två nivåer, pending och permanent. Vet inte säkert om pending rensas över tid, men det ligger i alla fall kvar mycket länge om det alls inträffat felyttring. Har du scanner tar det 2 minuter att kolla i veckan eller då du märkt något. En pending kan ligga där tills det uppstår en samma pending igen, då kan det bli permanent t.ex. men om det gäller motor förmodligen gul motorlampa om permanent. Permanent rensas aldrig före manuell radering. Har man bil äldre än 10 år, tror jag det är bra investering med en scanner. En verkstad tar bra betalt varje gång de skall kolla koder. En scanner eliminerar mycket gissande som snart betalar sig. |
|
Blixten: Jag ska kolla kontakterna till vanos och rengöra och spraya de tack för tipset! Nip: Ja det låter faktiskt som en klok investering så ska kolla upp de här du rekommenderar för de här korta svaga "huggen" tror jag är extremt få som ens känner för de just är så svaga och korta och precis som det var med de gamla slitna tändspolarna enbart vid ett varvtalsspann tack för tipset du också! |
|
De här svaga "huggen" påminner mycket om "huggen"/misständningarna som orsakades av mina gamla slitna tändspolar vid ett visst varvtalsspann för de sker också alltid vid samma varvtalsspann och det är en elektronikdel som orsakar dessa helt klart så min teori är att någon elektronikdel är sliten vid just de varvtalen som det svagt hugger till och skulle jag tvingas säga en elektronikdel så är det den bakre bensinpumpen på min bil men den funkar som den ska på alla andra varvtal så det är väl bara att antingen byta den, köra tills det blir värre eller köra tills den pajar |
|
Tror knappast att det är bränslepumpen som orsakar ryckningarna. På min förra bmw hade jag ryckningar vid fyra olika tillfällen. En gång, vid ca 3000 mil, löstes det genom att jag rengjorde de kontakter som finns i anslutning till vanos. En gång genom rengöring och byte av magnetventiler, vid ca 7000 mil, till vanos. En gång fick bilens elektronikbox bytas vid ca 10 000 mil. Sista gången vid ca 17 000 mil berodde ryckningarna på Lambdasonderna som orsakade ryckningar vid körning i regn. Bilen såldes vid 27 000 mil utan ryckningar. Det var inte likadana ryckningar som återkom utan nya ryckningar vid varje tillfälle. Bilen var felfri däremellan. | |
blixten: Det gjordes en felsökning på en oljeservice för ca 1,5 år sen och där stod bensinpump som ett fel dock inte vilken men tror den som sitter fram i motorn ingick i motorbytet 2018 vid 6500 mil så därav borde det vara den där bak vid eller i tanken men elektronik spökar ju ibland och ett rent helvete att hitta orsaken för ibland kan det bara vara och spraya kontakterna men de här svaga "huggen" känns som motorn lägger av, som bensintillförseln stryps 1-2 sek åt gången så därför jag tror det är den bakre bensinpumpen och vill betona ännu en gång att det är vid samma varvtalsspann 2600-2800 på femman eller sexan varje gång aldrig några andra varvtal precis som det var med de gamla tändspolarna | |
Som jag har uppfattat det så går den bakre bränslepumpen med ett konstant tryck som inte är beroende av motorns varvtal. | |
blixten: är det också högtryckspump som den andra i motorn? det är jäkla skumt att det bara är vid 2600-2800 varv annars går den klockrent efter bytet av alla tändspolarna så det är nån elektronikdel som är sliten vid just dessa varvtal för annars skulle det ju "hugga" vid olika varvtal men det kanske är nån av de delarna som du hade problem med om de också visade sig enbart vid ett visst varvtalsspann? |
|
Jag kommer tyvärr inte längre ihåg om ryckningarna visade sig vid vissa varvtal. Men vid något av fallen tror jag det var så. Vill minnas att jag märkte det mest när jag körde på hög växel på motorväg i kanske 120-140. | |
blixten: då är det mycket troligt inte nån av de delarna du hade problem med i alla fall och inte heller skit på kontakter, glapp och känns extremt svårt att veta även om man skulle göra en ny felsökning är det väldigt ovisst om detta som enbart är vid dessa varvtal ger utslag så kanske är nåt man får leva med när det är så jäkla många elektronikdelar överallt? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.