|
|
---|---|
Hej, de där bitarna gummislang (samt klämmor), mellan bränslefilter och rör, vad är det för nummer på dem? Hittar inte på realoem! Tack/Roger | |
![]() 13.076 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
#6 och #12 i skissen nedan? Länk Det går annars bra med högkvalitativ 8x13mm bränsleslang och högkvalitativ 12-15mm slangklämma (eller omkring det området) från valfri favorittillverkare. |
Tack! Min är 2000/6, så det är den här som gäller Länk Men du hjälpte mig "tänka rätt", dels ser det mer ut som rör-bitar, i den skissen, dels fick jag inte ihop det med att Schmiedmann ville ha nästan 700 (missade att det var per meter). Är ju lite detektiv-arbete som krävs, då det syns delar på ritningarna som är ut-gråade utan förklaring. (Har man tillgång till BMWs original är det säkert logiskt) Tack/Roger |
|
![]() 13.076 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nä, det var bara jag som hade lite bråttom och jag valde USA-marknaden (default), därför såg det lite annorlunda ut där (då de har EVAP-krav som inte vi har). Men bränslefilter och bränsleslangar är identiska som du ser nedan (så du hade hittat exakt samma nummer överallt): USA 2000/04 Länk Europa 2000/04 Länk Europa 2000/06 Länk Lite "roligt" att de på Fuel Preparation undergruppen har med bränsleslangarna men inte slangklämmorna medans de på Fuel Supply däremot har med båda... Jaja... Men man ska inte lägga alltför stor vikt på bilderna - de är i första hand symboliska. Istället ger fältet "Supplementary information" ofta den extra information man behöver (men inte alltid). Tittar du exempelvis på #5 och #6 i skissen nedan ser du att i kolumnen med ytterliggare information står det "8X13MMX1000". Där ser man vilket mått bränsleslangen har (utan att man behöver krypa under bilen) men där står även längden på detaljen som säljs - i detta fall står det 1000 mm vilket betyder att den säljs i längder om 1m. Länk Samma sak med exempelvis skruven som är detalj #3. Jag ser det är en vanlig grovgängad M6 skruv som är 25 mm lång med hållfastighetsklassen 8.8 (i beskrivngen står det också att det är en intern Torx med bricka). Inte alltid det står denna info men ofta vilket gör att man lätt kan hitta ersättare eller vet vad för storlekar som gäller. När det är utgråat betyder det oftast att dessa delar inte är applicerbara på den valda modellen (ibland kan det dock innebära att det visas på en annan sida istället). Men det verkar som du hittat rätt i djungeln iallafall och det är det viktigaste! :-) Men du har helt rätt - det är fullt med sådana här "quirks & features" så att säga. Men med åren lär man sig använda det och blir bättre och bättre med det. En (av många) anledningar varför inte byta märke utan hålla sig till det bästa :-) |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.